sâmbătă, 22 ianuarie 2011

The Fighter (2010)




Daca nu e deja evident de vreo doua-trei saptamani incoace am inceput sa scriu despre filme care in teorie ar avea ceva potential la nominalizari pentru Oscar anul asta. Mai exact ma chinui sa optimizez ratia de un film vazut pe saptamana (ma rog .. cea curenta am facut excese .. doua) in asa fel incat sa imi ajunga timpul ca sa am ce scrie luna viitoare ( sau mai bine zis, sa mai mut o parte in cea curenta :) ). Ma indoiesc ca o sa am tot atatea postari Oscar related ca in anii trecuti dar sper sa acopar macar Best Movie + poate una doua alte categorii. Spre deosebire de anul trecut, cel curent as avea si motive avand in vedere diferenta de nivel la ce a iesit prin cinemauri in 2010. Deci ca sa o scurtez, azi am mers pe varianta "The Fighter" care a impuscat deja 2 Globuri pentru actori.

Ce pot sa zic. Motivele pentru care am vazut filmul sunt de fapt unul singur si e cel de mai sus - potential de nominalizari + gradatia de pe IMDb. Nu ma asteptam sa vad cine stie ce si nici n-am vazut ca s-o zic din start. Filmul nu e slab, dar ... Hai sa ne gandim un pic la anul 2004 (ca sa fiu bland .. ca as putea s-o iau mai de la Adam si Eva). Care a fost cel mai de succes titlu la nivel de premii ? "Million Dollar Baby" - 4 Oscaruri. In 2005 continuam pe linia de box stories - "Cinderella Man" (care chiar mi-a placut destul de mult la vremea aia). 2006 - "Rocky Balboa" (aka Reloaded aka Rocky VI aka Yet Another Box Story). 2008 - "The Wrestler" (ok, de acord, luam o pauza de la box .. da nu prea departe). In 2007 si 2009 nu tin minte nici un titlu major (dar pentru ca nu ma pot abtine pot sa zic doua dinainte de 2004 - "Hurricane" si "Ali"). Toate filmele amintite sunt ok. Nici unul insa mai mult de atat - ba chiar multe overrated as putea zice. Problema cred insa ca e evidenta. Se pare ca americanii au o preferinta acuta pentru drame cu boxeri (+ un wrestler) cu final mai mult sau mai putin fericit, si cu baza mai mult sau mai putin reala. Atat de acuta ca nu se poate ca macar o data la doi ani sa nu iasa un titlu care sa scoata suficienti bani cat sa duca linia mai departe. Bine, avem povesti diferite, dar sumarul e acelasi - "life is hard, you have to fight (la propriu) to get through it", iar pe mine deja ma cam lasa rece...

"The Fighter" nu face exceptie. E bazat pe un caz real, al unui tip care a reusit sa castige un titlu mondial la categoria semiusoara sau usoara cred candva prin 2000. Nici macar nu e vorba de cine stie ce titlu - versiunea WBU. Sunt patru versiuni majore din cate stiu pentru world title = WBA, WBO, IBF si WBC - asta ca sa nu creada careva ca am ceva cu boxul (din cand in cand mai vad si eu cate un meci). Dar evident nu asta e ideea ci povestea respectivului = irlandez dintr-un cartier sarac, cu un frate dependent de droguri, probleme de familie si tot tacamul. Storyul clasic de plecat de jos si chinuit pana ajuns undeva la lumina. Nimic rau aici, da' ... cum ziceam, parca e prea des pusa pe ecran povestea asta, si in acelasi context de box/fighter story.

Trecand peste subiect, principala atractie din film cred ca e distributia. Mark Wahlberg are rolul titular, dar peisajul e furat in general de Christian Bale care probabil face un rol mai bun decat toate Batman-urile in care a jucat si in care o sa mai joace de acum la un loc. Clar si indiscutabil e cel mai bun rol din cariera (si da, am vazut "The Machinist", e mai bun decat acolo). Distributia e completata pe partea feminina, iar de apreciat, de Amy Adams si Melissa Leo (care de fapt a luat deja un Glob pentru rol). Pe langa casting ce sa mai zic ... probabil regia merita amintita pentru ca nu te lasa sa adormi. Altceva pe moment n-as mai puncta, poate dupa ce se anunta nominalizarile la Oscar sa mai am vreo revelatie pentru ceva ce mi-a scapat (desi n-as crede) ...

Filmul e watchable pana la urma, chiar asa cu feelingul de supa reincalzita care il are. Nu e nevoie sa iti placa boxul, e nevoie sa ai chef de o life drama buna - ceea ce o sa si vezi. Problema e ca in mare probabil ai mai vazut-o deja ...

Rating: 3 out of 5




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu