luni, 10 decembrie 2007

Sunshine (2007)




Hmmm... Long ago, cand am vazut "The Beach" am fost 99% convins ca n-o sa prind ever un film regizat de Danny Boyle care sa-mi placa (a se subintelege ca "The Beach" m-a lasat complet rece si ca subiect si ca realizare filmica). E drept, n-am vazut "Trainspotting", realizat anterior, care practic reprezinta debutul semnificativ ca regizor. De ce-am facut prima afirmatie ? Pentru ca exista regizori, care au o amprenta puternica si destul de personala asupra filmelor pe care le fac. Cu alte cuvinte ai sanse sa vezi doua, trei filme stiind de cine-s regizate dupa care sa mai vezi si altele fara a sti cine e in spate si sa-ti dai cu presupusul cu sanse foarte mari de succes. As putea enumera aici ca exemple ca David Fincher, David Lynch, David Cronenberg ..... (weird name coincidence :|) si mai sunt... culmea e ca cei de mai sus desi cu un stil diferit au totusi elemente comune, chiar si cu Boyle, dar n-o sa dezvolt acum ca iar scriu pe fuga.. Ma rog... mare parte din toata "filosofia" anterioara, are un suport serios in lucrul regizorului cu partial aceeasi echipa de la film la film = script, sound, imagine, distributie, etc. Anyway, relativ la Boyle si la ce ziceam in start... "28 Days Later" a fost un film bun si cu ocazia schimbarii de gen spre horror/thriller sf, desi "amprenta" se pastreaza, mi-am schimbat si eu destul de radical opinia fata de regizor. Deci, ajungand in sfarsit la subiect, m-am asteptat ca "Sunshine" ce intra in acelasi gen de film, desi intr-un context complet diferit, sa nu dezamageasca, si intr-adevar per ansamblu a fost ok.

(Spoilers ahead) A fost ok si nu mai sus, in mare parte din motivul ca am vazut un trailer inainte in care apare un schimb de replici cheie intre un membru de echipaj si the ship's computer care dezvaluie cam mult din ultima parte a filmului. In fine... oricum e un sf ce tinde bine de tot de la un punct la horror de atmosfera, care in mare parte e destul de previzbil in ce priveste desfasurarea actiunii. Tema fimului a mai fost utilizata = echipaj trimis in space sa rezolve problema existentiala a Pamantului prin nu stiu ce metoda evident nemaiincercata, extrem de improbabila, foarte periculoasa, etc, iar filmul in sine are multe elemente comune si cu alte productii sf numind aici in special primul "Alien" - atmosfera inside the ship si altele, "Event Horizon" - partea de horror din final si altele, si chiar "Solaris" - ultimul (cel de Tarkovski nu l-am vazut) si "Mission to Mars". Probabil din asta rezulta si ideea de previzibil de mai devreme. Nu stiu cum, dar dupa cateva minute din film deja probabil te gandesti care din membrii echipajului ramane in viata in final (daca ramane vreunul), desi evident nimic nu-ti sugereaza explicit ca va urma o decimare in toata regula in scenariu (ma rog, sunt numai opt in echipajul initial dar ideea asta e).

Cu toate astea scriptul e ok, chiar daca nu e foarte original, nu adormi = e entertaining. Daca vrei sa mai faci si interpretari pe baza lui = sa tragi nu stiu ce concluzii ascunse, chestie care probabil la nivel minimal se doreste avand in vedere ca pe ici pe colo mai apar clisee utilizate si prin alte parti, cred ca ar fi un pic cam mult. (Am dat peste un mini-review ce accentua pe latura psihologico-filosofica pe undeva intamplator si mi s-a parut cam tras de coada dupa ce am vazut filmul, de asta am tinut sa precizez).

Tehnic vorbind, filmul sta foarte bine. Cum am zis la inceput scriu pe fuga, so.. doar cateva puncte: la imagine se remarca printre altele niste gros-planuri luate foarte fain din interiorul castii costumului de astronaut + cateva cadre "inside the payload - see the movie to get it" din final; la efecte - blur-ul de prin partea a doua a filmului din anumite secvente vazut din perspectiva unui personaj, chestie care din cate stiu (sper sa nu gresesc) tine mai mult sau mai putin de ceea ce se cheama "kinetic camera", procedeu care da dureri de cap in general daca nu e folosit cum trebuie (a se vedea "The Bourne Supremacy" - exemplu ultra citat) si care e destul de utilizat de Danny Boyle, dar aici nu se prea observa decat ca suport la partea asta de blur; la sound mi-a placut in mod deosebit un reverb pe o replica auzita in outer space de pe final peste coloana sonora. Ar mai fi de mentionat si alte multe aspecte legate de montaj si imagine, dar mai bine watch the movie and get the conclusions :) - oricum e de bine nu e de rau.

Rating: Good

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu