joi, 24 ianuarie 2013

Oscar 2013 - Adapted Screenplay


Nu-s intr-o dispozitie prea grozava. Dar am zis ca poate ar fi productiv sa-mi descarc niste nervi in scris, asa ca am decis sa ma risc cu o intrare care de obicei o cam evit. Motivul 1: probabil o sa fie boring pentru ca pentru script n-am nici chef, nici rabdare sa caut vreun clip exemplificator = what follows is just text. Motivul 2: e cam greu de evaluat un script cand n-ai scriptul in fata, si iar n-am rabdare sa stau sa le caut pe net si sa ma holbez prin ele. Asa ca ma rezum la impresie generala, un pic de intuitie, si la categoria de scenariu adaptat (pentru cele originale n-am apucat sa vad toate nominalizarile si nici nu stiu daca o sa am timp). So .. sa trecem la fapte ...

Jack O'Donnell: If we wanted applause, we would have joined the circus.

"Argo" e o adaptare cu baza intr-o carte autobiografica si un articol de revista avand ca subiect o operatiune de salvare din 1979 a unui grup de angajati ai ambasadei U.S. din Teheran. Cum a ajuns asta subiect de film .. well .. probabil candideaza undeva la top 10 (daca nu chiar mai restrans) ca "excentricitate" in actiuni de gen. Suficient de mult ca sa para un film de fictiune, si nu un caz real. In caz ca subiectul nu-i stiut deja, in rezumat exfiltrarea respectiva (ca sa utilizez termenii "tehnici") s-a facut sub acoperirea unei asa-zise echipe de productie care ar fi cautat locatii de filmare in Orient. Echipa dotata cu un titlu de film, un producator de la Hollywood, avanpremiera in presa vremii, si chiar .. un scenariu. La prima vedere povestea ar putea sa para un cadou pentru o ecranizare, dar iti dai seama ca nu-i chiar asa simplu cand compari filmul cu trailerul care e mult mai alert. Pana la urma in film nu ai atat de multa actiune cat poate ai fi tentat sa crezi, dar adaptarea e lucrata de asa natura incat sa nu creeze totusi lungimi inutile. Deci am fost un pic surprins de tonul temperat al scriptului, dar e ok, pentru ca ramane in mare parte credibil - iar asta e si scopul pana la urma. Iar la asta mai contribuie si ca n-ai chiar asa multe clisee pe pagina de scenariu, fata de cat s-ar putea gasi intr-o productie americana cu tenta patriotica evidenta (iar un exemplu in sensul asta vine undeva mai jos). Ca sa trag o concluzie, mi se pare scriptul cu cele mai mari sanse la Oscar pe categoria asta. Subiectiv m-as indrepta insa spre altceva ...

Hushpuppy: I see that I am a little piece of a big, big universe, and that makes it right.

"Beasts of the Southern Wild" s-ar califica probabil ca cel mai original scenariu din sectiunea de adaptari, dat fiind ca adaptarea e a unei piese scrisa de scenarista. Pe scurt, ce avem aici e povestea unei fetite de vreo 7 ani dintr-o comunitate saraca, cu loc de trai improvizat undeva in mlastinile de langa Louisiana. Fara sa dau prea multe detalii pe moment, filmul e o drama a unei maturizari timpurii, scriptul fiind in mare parte axat pe un monolog al personajului principal. Presupun ca un monolog care se vrea a avea un grad de adancime filosofica suficient de ridicata. Mai departe depinde cred de fiecare sa faca o apreciere .. Eu am ajuns sa fiu cam greu de impresionat de la o vreme :) Si nici ca script in sine nu cred ca se ridica la nivelul altora de aici.

Pi Patel: So which story do you prefer?
Writer: The one with the tiger. That's the better story.

"Life of Pi" e un subiect despre care am scris. Si apropo de adancime filozofica, desi aparenta poate e mai superficiala, dupa mine esenta e mult mai adanca decat in titlul anterior - in mare parte din cauza ca filmul are multe pasaje care pot fi interpretate in diferite moduri. Cred ca e clar ca mi-as dori ca Oscarul sa aterizeze aici. Ca suport pentru asta, un script tehnic vorbind nu are valoare doar prin replici ci si prin descrierea contextului si a situatiilor. Parca totusi tind insa sa cred ca meritul pentru cum a iesit partea centrala de film care e mult axata pe context = interactiunea cu tigrul, supravietuirea in barca, samd .. revine mai mult lui Ang Lee = regiei, decat scenariului. Iar daca ne uitam la scenariu pana la urma avem probabil cam la fel de mult monolog ca si in titlul de mai sus, iar asta trage un pic in jos legat de complexitatea scriptului chit ca e mai mult cantitativ. Ca sa nu mai zic ca aici chiar avem un roman de succes la baza (care de fapt are o oarecare inspiratie in alt roman). Deci oricat mi-ar place mie ce-am vazut, daca as fi obiectiv ...

Abraham Lincoln: I am the president of the United States of America, clothed in immense power! You will procure me those votes!

"Lincoln" e destul de self-explaining ca sa nu zabovesc prea mult la subiect. Bazat in parte pe o carte de analiza a activitatii politice a presedintelui american, filmul e centrat pe perioada din jurul incheierii razboiului civil, si mai exact ca eveniment pe adoptarea amendamentului de abolire a sclaviei la constitutia americana. Foarte bun ca lectie documentara de istorie :) Ca script insa avem o productie de gen tipica Spielberg = cuminte, pentru toate varstele, cu o tona de clisee .. Deci pe bune, "spoiler de final" - daca scriptul se oprea la plecarea lui Lincoln spre teatrul unde a fost asasinat, secventa montata si turnata chiar fain pentru momentul respectiv .. eram mai putin acid. Dar a mai fost nevoie de un calup patriotic si dupa. Na, presupun ca un anume public gusta asa ceva. Eu prefer referinte mai discrete pentru chiar si pentru hiperbolizarea de personaje in scopuri istorice (am zis ca scena a fost turnata fain in context ? ... that was enough). In rest, un punct forte in scenariu pe care trebuie sa-l recunosc e engleza replicilor care e adaptata (presupun) vremii respective = ai o topica si o exprimare relativ diferite de "current American dialect". Si totusi .. cliseele .. iar pentru Oscar ma cam tem de citatul dat la inceput, in caz ca referinta nu era clara :)

Tiffany: You let me lie to you for a week?
Pat: I was trying to be romantic.


"Silver Linings Playbook" incheie lista de azi. Ca sa nu mai lungesc mult intrarea asta (ca ma ia somnul si pe mine), scurt: e o comedie romantica (cu ceva valente de drama) - ecranizare dupa un roman. Ecranizare in care chiar nu prea vad nimic care sa dea o nota de aparte scenariului. Replicile is ok, filmul e placut, dar nu stiu ce l-ar detasa de alte productii de gen ca script vorbind, mai ales cand nu-i ceva original. Cam atat, despre subiect altadata ca-i tarziu :)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu