sâmbătă, 26 ianuarie 2013

Oscar 2013 - Film Editing


Pe langa cele de sunet si imagine, montaj film e una din categoriile unde chiar imi place sa dau pronosticuri si sa bat campii mult si bine. Nu prea am insa dispozitia necesara anul asta si am aberat deja suficient in postarea trecuta, asa ca om vedea. In plus, configuratia pe 2013 nu-i chiar asa complicata ...

"Argo" e prima nominalizare aici. Dupa mine e cel mai bun montaj din lista. Ca argument principal, cum ziceam intr-o intrare trecuta povestea in sine nu e extrem de alerta (cu exceptia finalului) dar aspectul asta e "voalat" fix in spatele montajului care nu lasa totusi sa simti vreo lungime inutila. In plus as mai adauga si scena de deschidere, lucrata foarte fain (avem o alternanta de storyboards desenate cu real footage care redau contextul de start). Desi e suficient de scurta ca sa treaca poate neobservata si chiar daca poate nu impresioneaza mai mult decat o secventa de documentar, efectul de imersie in atmosfera filmului e excelent = daca nu te-a prins deja dupa asta, nu stiu cat din ce-i mai departe pana-n final mai are sanse sa-ti capteze atentia. Totusi, se pare ca favorit la distinctii pe categoria asta e alt film, din capatul celalalt al listei. Care nu-i deloc departe de ce-avem aici, dar despre asta vorbim mai jos. Eu raman pro "Argo" anyway ...





"Life of Pi" sta bine in toate departamentele tehnice, dar montajul e cam eclipsat de imagine si VFX. Care efect, culmea, pana la urma e favorizat de montaj :) Dar sa nu ma mai lungesc eu inutil si sa las persoane mai avizate sa dea explicatii ...





"Lincoln" are in spatele montajului acelasi editor ca mai toate filmele lui Spielberg, si anume Michael Kahn. Si probabil daca mai punem si al treilea nume pe lista - Janusz Kaminski, pentru imagine, devine evident cam de ce toate filmele marca Spielberg au un "flow", in special pe vizual, destul de similar care s-a perfectionat in timp pana la un nivel care nu coboara niciodata sub bun. De la bun la foarte bun mai e insa spatiu :P ...





"Silver Linings Playbook" iar apare pe o categorie unde is un pic contrariat de nominalizare (sa-mi aduc aminte ca vorbim totusi de Oscar .. = the stuff here is decent, not necessarily the best). Na .. filmul are un "flow" ok, ca sa repet termenul de mai sus (pe care n-o sa stau acu' sa-l definesc in caz ca nu-i clar, dar pana la urma asta da valoarea montajului pentru un film). O descriere de la editor intr-o interventie scurta din clipul de mai jos. Totusi prin natura genului o comedie e clar defavorizata aici in fata unei drame, sau a unui film cu ceva mai multa actiune in general ...





"Zero Dark Thirty" e celalalt capat de lista de care ziceam la inceput. Cu un subiect care putem zice ca e in acelasi subgen - dramatizare vis-a-vis de o operatiune secreta in orient cu implicare a CIA. Bine, fata de "Argo" povestea gasirii lui Bin Laden are ceva altfel care conteaza mult aici - intinderea ca timp real de cativa ani. Dar filmele nu difera chiar mult legat de ritmul in care curge povestea. Si ghici ce .. avem acelasi editor (William Goldenberg). Care dupa cum spuneam are sanse se pare mai mari aici. Ca sa fiu fair, trebuie sa recunosc ca montajul e cam la fel de bun ca si in "Argo". Dar pot sa raman totusi obiectiv - pro "Argo" - pe ideea ca acolo montajul ajuta scriptul (un pasaj principal destul de lung care trebuie taiat calumea ca sa te tina in priza), aici e cumva invers sau oricum mai putin (variatie de diverse etape mai scurte din story-ul de cativa ani lungime).





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu