duminică, 20 ianuarie 2008

The Getaway (1972) ... + extra stuff: 432, Oscars coming, old movies, new movies, etc...




Sincer, nu stiu inca despre ce-o sa scriu tura asta. Sa vedem ce directie iau frazele pana la final. Nici chef nu prea am... (dupa ce-ai vazut "432" ce chef sa ai.. :) )

In principiu ar fi filmul din titlul postului dar initial... Ma gandeam sa scriu acu vreo saptamana despre AvP2 si o eventuala trecere prin toti Alienii si Predatorii de pana acum. Insa am zis ca o mai aman pana la AvP3 sau cum s-o chema the next one.. pe de o parte pentru ca ultimul e (oarecum asteptabil) cel mai slab din toate + am cam tot batut pasul pe SF de ceva timp. Asa ca..

M-am gandit sa fac o comparatie intre "capodopera" romaneasca pe 2007 = 432 si Das Leben der Anderen care a luat Oscarul pentru Best Foreign Movie anul trecut. Asta in urma unei cozi de stire revoltata care am prins-o pe undeva, vis-a-vis de lipsa nominalizarii la Oscar '08 in ce priveste 432. Dar m-am razgandit si in privinta asta... partial (mai revin pe final) din cauza ca sincer ma lasa atat de rece pe de-o parte ca nush daca merita sa-mi pierd timpul sa scriu + am avut intamplator ocazia sa prind ieri seara "The Getaway" din '72 ... si brusc m-a pocnit alta idee de paralela, tot vis-a-vis de Oscarurile de anul asta... mai exact in ce priveste alta "capodopera" care a ratat Globul de Aur: No Country for Old Men.

Asta inseamna ca am ajuns in sfarsit la subiect, nu ? Nu.. Am zis in start ca habar n-am despre ce scriu deci nici nush cand ajung la subiect. Tocmai stau si ma gandesc daca e chiar cazul sa fac o comparatie intre ultimele doua filme mentionate mai sus... Hmm..

Well... in ce priveste "The Getaway" e un film de actiune, thriller, in fine.. e ceva ce aduce mai mult cu o versiune mai blanda de Bonnie & Clyde. Ce-i asa grozav la filmul asta ? E 100% o lectie de cinematografie. Din punct de vedere al miscarii camerei, cadrajului, tot ce tine de capitolul imagine film, e efectiv bun de material didactic. Cred ca e una din cele mai variate colectii de moduri de filmare intalnite intr-un film, travelling, plonjee, kinetic camera, slow motion, etc, unele chiar nu stiu cum se cheama (nu degeaba se cheama blogul "critica neautorizata" :( ).. E realmente superb lucrat pentru un film de genul sau, si pentru '72. Montajul e pe masura. Interpretarea no comment.. Aici chiar n-am prins vreun film in care Steve McQueen sa fi jucat prost. Sunetul e lucrat deasemeni very ok. E de fapt tipic filmelor din perioada respectiva, adica nu ai coloana sonora in proportia in care se foloseste azi = silence complet pe unele scene sau fondul de ambient. Personal nu is chiar adeptul tehnicii mentionate dar aici oricum partea de sunet e chiar ok cum am zis. Sustine foarte bine cresterea sau scaderea tensiunii din anumite scene. Regia ii apartine lui Sam Peckinpah (probabil cel mai cunoscut pentru "The Wild Bunch" - personal nu l-am vazut). ... Ok, poate e relativ neinteresant (realizez pe masura ce scriu).. si ar trebui sa revin la "capodopere" mai recente..

Ce ziceam, asadar de "No Country for Old Men", ultima productie a The Coen Brothers ? Pai.. o paralela intre cele doua filme ar fi oarecum posibila.. In ambele pana la urma (cel putin in prima faza) ai ca actiune centrala o valiza de bani care vrea sa fuga din Texas in Mexic.. Ambele is construite pe aceeasi linie deci.. cu toate elementele de rigoare ce se invart in jurul valizei.. Ambele au parte de scene dure.. Ambele includ aceleasi secvente de umor sec uneori morbid.. si deja as putea sa incep comparatiile.. adica poate cum am dat deja de inteles sa ridic in slavi "The Getaway" si sa-l ingrop pe celalalt. Nu e cazul.. Da, personal, mi-a placut mai mult filmul din '72 cu mijloacele tehnice de atunci.. din toate punctele de vedere, de la umorul morbid (a se vedea the last moment of Harold daca cineva apuca sa vada filmul) pana la imaginea de care am mai zis, si care chiar ma depaseste de ce e atat de laudata in cazul filmului fratilor Coen. Corectie.. e ceva ce e mai bun in "No Country for Old Men" : Javier Bardem. Si in "The Getaway" exista the very bad guy, care nu e rau deloc ca interpretare (Al Lettieri), dar aici filmul din '07 are totusi un plus.

Cum ziceam, nu cred ca e cazul totusi de o comparatie in detaliu intre filme in care sa scot castigator unul sau altul... Totusi unul e din '07, altul din '72... N-ar fi fair... (:-p din parti)... "No Country for Old Men" e un film bun, dar nu e o capodopera, iar faza legata de adevaratul sens al filmului evocat de titlu si final mi se pare un mod excelent de exemplificare a scarpinatului cu mana stanga la urechea dreapta. Aceeasi concluzie ca titlul filmului din '07 + multe altele, se poate trage mult mai fin, mai subtil si cu mai mult efect chiar si din "The Getaway" .. (vezi dialogul Ali MacGraw - McQueen dinspre final). Ca sa inchei cu partea asta si sa fac o legatura cu ce intentionez sa scriu mai departe... daca mai scriu.. personal cred ca fratii Coen au alte filme mult mai bune la activ, asta nefiind nici pe departe top of the list (ex.: "Barton Fink", "Fargo") si nu cred ca merita un Oscar pentru cel mai bun film.

.. Ok, mai scriu mai departe ? ... Sau nu mai scriu ? ... Despre ce ? .. Cum despre ce ? .. N-am pomenit de "432" prin titlu ? si de Oscaruri ?... Ma mai obosesc ? .. Pot sa-l sterg din titlu, inchei aici si ma indrept spre bucatarie sa vad daca nu se arde ce am pe foc.. Si asa nush daca ajunge cineva cu cititul pana la randul asta, iar daca trece mai departe ii ff posibil sa ma injure pentru lipsa totala de patriotism..

Well.. hai sa ma risc..

Obiectiv: "432" e un film ok. La limita, dar ok luand in considerare bugetul. Peste ok poate e interpretarea si cam atat. N-o sa ma refer la scenariu sau altele... O singura chestie.. Faze ieftine, de genul replicii cu natura moarta, care ma duc cu gandul la ce ziceam mai sus de mana stanga si urechea dreapta, in mod normal nu-si au locul. Daca filmul se doreste a fi adresat unui public inteligent, il lasi sa-si dea seama solo de ce vrei sa exprimi prin anumite scene si sa interpreteze chiar cum vrea el. Iti garantezi astfel o apreciere si la a doua, a treia, a nspea vizionare, in functie de ce mai vede si ce mai descopera... Nu-i arati tu cu degetul: "asta am vrut sa zic" de prima data. Ma rog, aici nu e chiar asa aplicabil in ce priveste intregul film... era vorba la general in ce priveste un scenariu, dar faza de mai sus e un exemplu perfect. Deci, cum am zis, per ansamblu e un film ok, obiectiv vorbind.

Subiectiv... well.. nu mai zic nimic referitor la film in sine. N-am vazut nimic dintre: "Moartea domnului Lazarescu", "California Dreamin'", "Hartia va fi albastra", "A fost sau n-a fost", si nici nu intentionez. "432" l-am vazut numai pentru ca a fost ridicat efectiv in slavi de parca ar fi cel mai bun film romanesc ever. Am mai zis-o... Daca vreau sa vad ce-i in jurul meu scot nasul afara, de la un film astept altceva.

Probabil e foarte interesant pentru alte natii asa cum si pentru mine is interesante filme de genul "Hotel Rwanda", "Blood Diamond" si pot sa continui. Nu stiu cat ar prinde astea la populatia nativa din zonele respective. Si cu toate astea in general au un mesaj pozitiv mult mai bine conturat decat ... "432" spre exemplu. Si nu e o chestie tipic americana asa cum se tot zice... film de Oscar = tipic american. Ziceam de "Das Leben der Anderen" pe la inceput. E un film german. E un film plasat in aceeasi perioada cu "432" ca actiune, sub regimul din Germania de Est. Si e un film care se termina mai prost (la prima vedere) decat "432" = ma indoiesc ca se poate numi happy end. Dar e un film cu un mesaj pozitiv mult mai bine exprimat decat "432". Ca sa nu mai vorbim calitativ in rest, pentru ca totusi intra si bugetul in discutie. Si e un film premiat cu Oscar. "432" e un film bun pentru banii investiti, si ok in rest si cam atat.

Si daca tot vorbim de premii... alta fraza care-am prins-o plecata din nationalismul excesiv si parca desprinsa din vorba aia "Vulpea daca nu ajunge la struguri zice ca sunt acri"... cik Palme d'Or ar fi o distinctie mult mai impo
rtanta decat un Oscar..... Ei, hai sa deschidem ochii un pic aici: la Cannes juriul are aproximativ 10 persoane, diferite in functie de categorie. Paranteza: presedinte juriu pe 2007 a fost Stephen Frears care a regizat "Dirty Pretty Things" de altfel un film foarte bun, da' alta e ideea... la Oscar, intr-adevar nominalizarile sunt facute de un grup mai restrans, dar pentru premii efectiv au drept de vot cred aproximativ toti membrii Academiei Americane de Film = pe undeva pe la 6000. Ma rog, din ce stiam daca nu gresesc, fiecare, deci partial, pe specialitate - categorii, si toti pentru cel mai bun film. Care premiu e mai obiectiv ? = probabil si mai important ? .. No comment.. Cel mai important premiu european pentru film cred ca e BAFTA (Academia Britanica care are tot vreo 6000 de membri votanti, si nu, "432" nu e nominalizat nici acolo ca fapt divers)... iar cel mai important premiu care l-a luat filmul lui Mungiu cred ca e cel al Academiei Europene care are vreo 1500 de membri daca tot am inceput sa numaram.. si e relativ nou infiintat ca distinctie (fata de restul). In concluzie, nu zic ca la Oscaruri ajung filmele care ar trebui sa ajunga ca nominalizari... Nu cred ca o sa vad "Stardust" pe-acolo desi cred ca e cel mai bun movie / 2007. Dar cele care ajung, si mai si iau in general, merita vazute, prin prisma cel putin a numarului de votanti. Deci distinctia aia are o oarecare importanta.. Cam la fel sta treaba si cu top 250 IMDb (am mai scris in motto de fapt..)

Paragraful anterior a fost in special awards oriented ca zic asa, si nu "432"... ca sa nu se inteleaga aiurea, mai ales ca am de gand sa revin cu nominalizarile la Oscar next days... Revenind la "432" sau incheind mai bine zis... Daca publicul exaltat de premiile luate pe la Cannes sau de la Academia Europeana de Film ar prinde ce trebuie sa prinda din filmul asta ar fi o chestie. Dar am impresia ca efectul e fix invers = nu schimba cu nik mentalitatea tipica, ba chiar o mai adanceste... in fine.. doar luam premii pentru asa ceva.. Get what you want from what I said, I know what I did want to say... Mai mult tine de un scenariu inteligent :) deja am zis destul...

N-am intentionat sa "ingrop" "432" cu ce am scris, cum am zis-o, obiectiv: nu e un film slab, subiectiv: is satul... iar pentru nemultumitii relativ la Oscaruri.. filmul se lanseaza in SUA abia luna in curs.. so... pentru alte nominalizari decat Foreign Movie e eligibil abia la anul, asa ca mai asteptati, who knows... Iar ca cel mai bun film romanesc ever made, nu stiu... "Mircea" personal cred ca a fost unul din cele mai bune filme lucrate tehnic... "Actorul si salbaticii" poate cea mai buna interpretare si chiar scenariu... oricum ambele si mai sunt si altele, peste "432"... De ce nu se mai fac filme de genul asta ? ... Cash - eterna problema ? sau lipsa de imaginatie ? ...

... Pana la urma cred ca am scris mai putin despre "The Getaway" decat extra stuff... asa ca revin pe final cu un...

Rating: Very Good

...pentru '72 cel putin, si ma-ntorc zilele urmatoare cu lista de nominalizari la Oscar '08

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu