Am zis in final data trecuta ca tura asta scriu despre Oscarurile pentru sunet. Am decis ca in loc sa mai pomenesc tot felul de date = x voturi, pt y filme, selectate in z faze, si altele, sa zic ceva mai mult despre unul din filmele nominalizate pe sunet anul asta, si de genul de care apartine, in prima parte, si sa revin in partea a doua mai la obiect (= fara statistica) la capitolul sound awards.
So.. "The Bourne Ultimatum" e ultima parte dintr-o serie bazata pe romanele lui Robert Ludlum. Ca si primele doua, reprezinta ceea ce s-ar numi un spy thriller (din punctul meu de vedere cel putin). Probabil cel mai cunoscut exemplu, dar in opinia mea cel mai la limita, de film ce se incadreaza in acelasi gen, ar fi orice productie din seria James Bond. Totusi, totdeauna James Bond mi s-a parut a tinde mult mai mult a film de actiune decat spre thriller. Cu scuzele de rigoare, n-am la ora care scriu chiar nici un chef sa explic care ar fi diferenta sau linia de demarcatie, cel putin cum o vad eu, dar ea exista. Numai luand in considerare atmosfera din Bourne movies si James Bond movies se poate face o diferenta, dar, in fine... Alte filme care s-ar incadra in acelasi gen ca Bourne movies : "The Asignment" (1997 cu Aidan Quinn in dublu rol as the Jackal - bad guy/Ramirez - good guy, sosia perfecta), "Telefon" (1977 cu Charles Bronson pe post de agent rus trimis in SUA sa elimine un agent KGB scapat de sub control), "Agents secrets" (mai nou din 2004 cu Vincent Cassel si Monica Belucci), "Target" (1985 cu Gene Hackman) si ar mai fi multe. Ca scurta paranteza, in caz ca nu-i evident pana acum, genul e pe undeva sus de tot in topul preferintelor in ce ma priveste.
Multe din filmele enumerate mai sus sunt ecranizari. Prin cele amintite, n-am inclus insa nici o adaptare dupa vreun roman scris de unul din cei trei autori pe care personal ii consider de referinta, ca sursa de realizare pentru productiile cinematografice ce se apropie cel mai mult de genul enuntat anterior. Acestia ar fi:
- Robert Ludlum (disparut din pacate acum cativa ani) : The Bourne series, "The Osterman Weekend", "The Holcroft Covenant"
- Frederick Forsyth : "The Day of The Jackal", "The Odessa File", "The Fourth Protocol", "Icon"
- Jack Higgins : "The Eagle has Landed", "Confessional", "Night of the Fox"
La acestia s-ar mai adauga si Tom Clancy ("The Hunt for Red October", "Clear and Present Danger", "The Sum of All Fears"), dar care cred ca s-ar apropia mai mult de James Bond ( = de Ian Fleming de fapt ) ca stil. Trebuie sa marturisesc ca afirmatiile de mai sus se bazeaza 90% pe filme si nu pe carti, neavand ocazia sa citesc pana acum decat cate ceva de Jack Higgins, si asta long ago... (dar am in plan...).
Revenind la Bourne... Poate nu multa lume stie dar prima ecranizare dupa prima carte din serie "The Bourne Identity" dateaza din 1988, e o productie TV in doua parti, si il are pe Richard Chamberlain in rolul principal. E unul din filmele pe care cand eram prin gimnaziu il vanam efectiv prin programele TV, fiind dat de vreo cateva ori in perioada aia. Inca il consider, din amintiri, ca fiind mai bun decat varianta noua, mai ales din perspectiva atmosfera + din ce am inteles reda mult mai fidel actiunea din carte. Evident, nu e atat de spectaculos. Trebuie sa zic ca nu ma asteptam insa ca "The Bourne Identity" la vremea la care a iesit sa-mi placa. Ba chiar ma asteptam la o dezamagire groaznica comparativ cu filmul din '88. N-a fost asa. A fost chiar ok, in ciuda diferentelor. Chiar cu Matt Damon pe post de Bourne. Daca cineva vede filmul din '88 cu Chamberlain fara sa fi vazut varianta noua, probabil ar intelege ce zic. Nu-i vorba neaparat de actor, e vorba de cum e lucrat... de aerul personajului. Bourne din '88 parca era mult mai dezorientat si in acelasi timp ceva mai cald, Bourne din 2002 e mult mai rece si mai calculat. Dar a iesit ok cum am zis. Asa a fost si cu "Supremacy" si cu "Ultimatum", aici neavand nimic de comentat relativ la subiect sau la altceva pentru ca n-am nici un termen de comparatie (inca... daca o sa apuc ever sa fac rost de carti...) . "Supremacy" a avut oarecum de pierdut din cauza ca a fost relativ criticat pentru stilul de filmare care da dureri de cap ( trendul kinetic camera folosit cat de mult si cand se poate indiferent de rezultat ... ). La "Ultimatum" am realizat insa ceva cand l-am vazut, si anume cam cat de important e montajul. Camera cinetica e folosita cred cam la fel de mult ca in "Supremacy", dar filmul e atat de bine montat incat e absolut ok. Efectul de realism (ca asta practic se doreste prin kinetic camera) iese fara probleme si in acelasi timp miscarea neregulata nu e suparatoare. Cu toate astea tot mi se pare o prostie de folosit procedeul pentru a surprinde o bataie in toata regula. In ce priveste soundul, filmul e nominalizat la Oscar atat pentru mixaj sunet cat si pentru editare sunet. Dar probabil ar fi o idee buna sa explic cam ce presupune una si ce presupune alta...
Inainte de a trece insa la Oscar Sound Awards, poate ar trebui sa scriu macar vreo doua cuvinte despre ce inseamna in sine sunetul intr-un film, pentru ca presupun ca altfel din acest punct, ce urmeaza ar putea sa para relativ multa vorbarie pe o tema fara cine stie ce importanta in cinematografie, cel putin din perspectiva unui privitor. Din punctul meu de vedere, sunetul intr-un film, reprezinta cel mai mare breaktrough in evolutia cinemaului de la aparitie. Mai mare chiar decat trecerea de la filmul alb-negru la color. Cum ar fi "The Schindler List" ca un film mut ? Eventual si cu un pianist in sala care sa sustina coloana sonora, chiar color - desi in alb-negru sta mare parte din farmecul filmului. Well ? Rest my case. Now, the Oscars...
The story goes this way... Acum ceva ani la Oscaruri era o categorie care se chema Sound, si una care se chema Sound Effects, si totul era frumos si clar... La un anumit punct, nu stiu cand, si am zis ca incerc sa ma feresc de date statistice, Academia Americana a avut ideea geniala de a reimparti Oscarurile in Sound Mixing si Sound Editing. De atunci incoace nu prea mai stie nimeni care si ce reprezinta, si chiar si importanta premiilor, care oricum era (si cum am scris in postul trecut relativ la Oscarurile pe tech stuff chiar este) una scazuta, a mai coborat. De atunci, cam toata lumea e de parere ca aici cel mai zgomotos film ia premiul.... In mare, lucrurile stau destul de simplu, Sound Mixing e aprox. fostul Sound iar Sound Editing e aprox. fostul Sound Effects.
Sound Mixing - in traducere libera mixaj sunet - se refera pe scurt la cum tot ce tine de sunetul unui film de la efecte, la coloana sonora sau dialog, e aranjat, integrat si mixat intr-un soundtrack final cat mai clar din toate punctele de vedere cum ar fi de exemplu nivelul tonalitatilor, distinctia intre ele, si altele, care reprezinta in definitiv rezultatul auzit de ureche. Sound Editing - tradus oarecum impropriu ca montaj sunet - se refera la partea de inregistrari voce, efecte, sunete de ambient precum si prelucrari individuale ale acestora = materialul pe bucati intr-o stare mai mult sau mai putin bruta. Ca sa n-o mai lungesc, o explicatie poate ceva mai detaliata se poate gasi in inceputul interviului de aici: http://www.tcm.com/thismonth/article.jsp?cid=67244 cu un inginer de mixaj ce a lucrat la "Black Hawk Down" printre altele.
Nominalizarile de anul asta se prezinta in felul urmator:
Sound Mixing:
- The Bourne Ultimatum
- No Country for Old Men
- Ratatouille
- 3:10 to Yuma
- Transformers
Sound Editing:
- The Bourne Ultimatum
- No Country for Old Men
- Ratatouille
- There Will Be Blood
- Transformers
Dupa cum se observa mare diferenta nu e. Sa le luam pe rand. In ceea ce priveste Sound Mixing parerea mea e ca "No Country for Old Men" si "3:10 to Yuma" nu prea au sanse, si nu are legatura cu faptul ca primul mi se pare ok dar waaay over
rated iar al doilea m-a lasat complet rece. Pur si simplu nu cred ca se ridica la nivelul celorlalte trei. "Ratatouille" e o productie animata, iar in general productiile animate beneficiaza de un avantaj in plus la categoriile de sunet, dat de faptul ca atat partea de voice e inregistrata in conditii de studio fara sa aiba nuantele de pe un platou sau ale unei locatii obisnuite, cat si de lipsa completa a soundului de ambient natural care trebuie efectiv creat. Dar astea tin mai mult (cred...) de Sound Editing decat de Mixing, deci ar mai ramane "The Bourne Ultimatum" si "Transformers". The loudest movie is "Transformers" :) ...dar personal mi-a placut destul de mult cum a fost lucrat sunetul ca mix final in Bourne. Completeaza absolut perfect actiunea alerta a filmului, plus scenele "aglomerate" ca sa zic asa is lucrate destul de atent si e relativ dificil. Doar un exemplu, relativ banal, dar care e parte dintr-un complet ce reprezinta o armonie pana la urma: intr-o faza de urmarire (nu mai stiu care) a lui Bourne, coordonata din birorurile CIA, n-o sa auzi numai pe stanga in stereo sunand telefoane, ci se alterneaza canalele intr-un mod nederanjant, pastrand si senzatia de realism totodata. So.. din punctul meu de vedere pentru Sound Mixing castigatorul ar fi "The Bourne Ultimatum".
La Sound Editing, la fel ca in cazul anterior, doua filme nu prea vad sa aiba cine stie ce sanse, si raman de luat in calcul aceleasi trei. Deci, "No Country for Old Men" si "There Will Be Blood" ar iesi din discutie. Totusi, in cazul ultimului, poate ar fi de luat in considerare un aspect, dar n-am nici cea mai vaga idee in ce priveste problema. E vorba mai exact de vocea, ca tonalitate, a lui Daniel-Day Lewis. Sincer, nu cred ca a fost lucrata cine stie ce ca prelucrare tehnica, chiar daca suna a Sean Connery = meritele ii apartin lui Lewis 100%, dar cine stie... "Ratatouille" ar avea plusurile enuntate mai sus aici, deci personal il vad la concurenta relativ egala cu celelalte doua, poate chiar un pic peste "The Bourne Ultimatum". Ca paranteza, ca nu stiu cand mai apuc sa mai scriu despre, "Ratatouille" e o productie superba. E o bijuterie. Cred sincer, ca e ce a scos Pixar cel mai bun pana la momentul de fata. In primul rand e mult mai deep decat Ice Age, si altele, si chiar decat multe filme cu target aproximativ identic de anul trecut (singurul care imi vine in minte la ora asta e "The Golden Compass"). De altfel, are si o nominalizare pentru scenariu, chestie relativ rara pentru o productie animata. Revenind, "The Bourne Ultimatum" are un punct puternic probabil pe partea de Sound Editing, faptul ca e un film in care e multa actiune = efectele is la ele acasa + inregistrarile facute pe zone de aglomerate: gari, birouri, etc. Dar, the winner cred ca va fi "Transformers": 1. mai multe sound effects decat poate toate restul la un loc 2. vocile robotizate... si numai pentru 2 cred ca ar cantari mai mult la o evaluare pe categoria asta.
That's all..
Era sa uit, rating for "The Bourne Ultimatum" : Good
& back next week with Art Direction ..
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu