sâmbătă, 23 februarie 2008

Oscar '08 - Best Motion Picture




Ok.. Here we are.. Iar scriu la 3:30 AM intre niste rapoarte tehnice, juma' de film, o revizie de compile guide + build related stuff, niste desfasuratoare, si vreo patru ore de somn (sper) pana maine... nu ca ar iesi ceva din vreuna din astea... da' asta-i alta poveste... Pe unde eram ? A.. da.. asta era scuza ca sa fac tzup peste introducere si sa intru (si sa ies) rapid direct in (din) subiect (nu de alta, da raman la trei ore de somn acusi...). Deci, direct la nominalizari, tura asta, in ordine total aleatoare (sau nu.. = cum mi-au... picat posterele la aranjare in poza de mai sus, ..don't ask..).

Michael Clayton - Intr-o fraza: E un "The Constant Gardener" mai putin exotic si fara love story, la care se adauga un strop de "Syriana" si o lingurita de "Erin Brockovich". Ok.. evident probabil n-a vazut toata lumea care citeste fraza anterioara (daca o citeste careva) "The Constant Gardener" si/sau "Syriana" si/sau "Erin Brockovich", ...so mai pe larg... Ideea de baza la "Michael Clayton" e "the big bad corporation" care utilizeaza in produse niste ingrediente foarte, foarte toxice, de care evident nu trebuie sa stie nimeni = nu exista dovezi .. in start cel putin (sper sa nu delirez prea puternic la ce somn am in mine, dar parca asa imi aduc aminte). George Clooney = Michael Clayton = The Janitor sau The Fixer = omu' care rezolva problemele delicate din cadrul unei firme de avocatura, care e firma ce apara corporatia "big & bad", intr-un proces legat tocmai de povestea de mai sus. Problema se complica atunci cand avocatul insarcinat cu respectivul proces - Tom Wilkinson intr-un rol superb - o ia razna intr-un brusc moment de mustrari de constiinta, cand da peste un raport ce confirma de fapt vinovatia corporatiei. N-o sa mai intru in detalii de aici incolo pentru ca n-am de gand sa stric subiectul. Per ansamblu, filmul poate fi catalogat ca un thriller, scris foarte foarte bine (Tony Gilroy - Bourne adaptations, "The Devil's Advocate", "Extreme Measures" - also director for "Michael Clayton"). Asta e de fapt cred punctul forte din filmul de fata. In rest mai puncteaza prin interpretari - in special Tom Wilkinson, cum am scris si mai sus + Tilda Swinton. Regie, montaj, imagine, etc nu cred ca tind insa spre vreun superlativ, anyway sunt ok. Oricum, un film bun in primul rand trebuie sa aiba un script bun. (Crek am mai scris chestia asta pe undeva..) Restul se construieste de acolo. Si aici, pe langa ce comparatii faceam in start, nu stiu daca am mai avut acelasi feeling in ce priveste scenariul referitor la un film, de muuuult de tot, mai exact cand am vazut prima data "The Firm" cu Tom Cruise dupa John Grisham, chestie care e de bine.. But I think the Oscar will go another way...

Atonement - E probabil unul din cele trei mari favorite de anul asta. Asta dupa succesul avut la Golden Globes si la BAFTA (ma rog... B in BAFTA comes from British... so.. was expectable). Ecranizare dupa un roman contemporan de succes, de acelasi regizor ca si "Pride and Prejudice" dupa Jane Austen, "Atonement" nu cred ca bate foarte departe ca feeling general. E un film bun. Ma rog.. toate filmele de la categoria asta sunt filme bune in general. Altfel nu s-ar mai chema The Best Motion Picture. Exceptiile de obicei tin de gust. Actiunea, in caz ca e nevoie s-o descriu pe scurt, pleaca de la o acuzatie nefondata de viol, ce genereaza o adevarata tragedie (tipic englezeasca as putea zice - fara ironie, parca ... nush... am zis ceva mai sus de had the feeling before). Mai exact el ajunge din inchisoare pe front, ea ajunge sa tanjeasca dupa el, ambii mor neimpacati, iar pana la urma cel mai bine iese tot sora ei mai mica, autoarea "poznei" initiale, care devine romanciera de succes - in ciuda povestii cu "Remuscarea" - una din traducerile care circula relativ la titlul filmului. A se scuza, iar, maniera complet neinterpretativa si aparent ironica... dar cum am mai zis... dorm in papuci deja. Nu vreau de nici o culoare sa minimalizez calitatea filmului... numai ca aici, sincer scenariul cred ca putea sa iasa ceva mai bine. In primul rand prima parte - intriga - ce se desfasoara pe jumatatea unei zile "mananca" jumatate din film. In rest, in mare e ok. In ceea ce priveste imaginea in special cred ca e cel mai bun film care l-am vazut din cele nominalizate acolo. La fel si din pdv coloana sonora - Dario Marianelli. Alte puncte high: art direction, costume (nu ca m-as pricepe), interpretare. Cam asta... Cum am zis dupa BAFTA si Golden Globes ar fi unul din favoriti, dar iar, totusi nu cred... Next one...

Juno - O sa zic si eu aceeasi fraza care o zice toata critica de film si nu numai : "Little Miss Sunshine" de anul asta. Nu se intampla chiar des sa ajunga o comedie, fie ea si cu valente de drama, nominalizata la categoria asta. Uite ca e al doilea an consecutiv. Insa.. daca anul trecut chiar mi-as fi dorit sa castige "Little Miss Sunshine", anul asta preferintele mele zboara in alta parte.. Cauza: "Juno" e un film bun (se repeta obsesiv azi propozitia asta, nu ?) dar sincer nu cred ca ajunge la nivelul celui mentionat anterior. That was a sparkling gem. Mult mai altfel, variat, crazy, cum vrei sa-i spui... This is a piece of gold.. with a twist (nici eu nush exact ce-am vrut sa zic prin asta asa ca nu va bateti capul, vezi mai departe). E o comedie romantica obisnuita pana la urma, cu mici accente de drama cum am zis, care se detaseaza de gen printr-un singur caracter - Juno. Aici chiar n-o sa mai zabovesc deloc pe subiect. Mai in gluma, mai in serios, filmul ar putea fi considerat ca varianta happy de "432" a lui Mungiu. Pe Ellen Page (rolul principal) am vazut-o first time in cateva episoade din "ReGenesis" (tv series - some canadian super fictious-fabulous medicine research lab activity stuff - ... nevermind, off topic anyway). Rolul e facut superb... Sau nush... poate is eu de vina... in ideea de full of life, and a bit crazy... sau cum interpreta cineva candva faptul ca-mi plac sonatele (cand eu ma refeream de fapt la Chopin)... sau prin prisma ca-mi trezeste ceva amintiri din pdv caracter... oki, halt... toooooo late for this... and I'm delirious at this hour... it's dangerous... vb prea mult. Ce sa mai zic... Filmul e din categoria independent movie... din cate stiu... deci nu sare calul la buget si respectiv nici la ce pp asta... = art direction, efecte sau mai stiu eu ce. Ca orice film de gen, atuul sta in scenariu si aici ca si la Michael Clayton... Still, the same... think Oscar goes somewhere else...

No Country for Old Men - Bun... Am ajuns si la punctul in care chiar n-am nici un chef sa scriu. Nush de ce dar am o presimtire ca Oscarul va ateriza aici. Sper din toata inima sa ma insel. Am mai scris despre filmul asta in postul de acum ceva vreme despre "The Getaway". Cum am zis, nu prea ma trage inima, si nici capul care pica in taste acusi, sa mai reiau. In principiu e unul din cele mai apreciate filme de critica de anul trecut. Ca sa nu zic totusi ca n-am zis nimic e - voit ironic - centrat in mare parte pe intamplarile din jurul unei valize cu bani care fuge de prin Texas spre Mexic. Ok.. ok.. filmul e bun..isor. Dar e a naibii de overrated, my opinion. Cel mai bun lucru din filmul asta e Javier Bardem intr-un rol negativ memorabil. Fara el... Cel mai prost lucru din filmul asta... se vrea foarte deep si nu e... e fortat (vezi monologul de final)... pe langa next one care is really deep... (dar Oscarul.. ufff... we'll see.. nu ca ar conta extrem mult in definitiv... Oricum principalul sens in ce ma priveste e in faptul ca da prilejul de a mai vedea niste filme care altfel poate ar trece neobservate... despre importanta ca distinctie efectiv, am mai vb)

There Will Be Blood - Asta e un film adanc... Adanc ca un put negru nesfarsit de petrol. Exista cateva puncte care pot fi legate, si poti scoate din ele nu una ci mai multe semnificatii... care pot tine pana la urma de o interpretare proprie.. indiferent de ce a vrut sa transmita regizorul sa
u scenaristul.. nederanjant si nefortat. Asta e unul din criteriile ce defineste din punctul meu de vedere un film mult peste medie... A se vedea "Donnie Darko" in acest sens... ca altceva nu mai procesez acuma (intra RAM-ul in standby complet acusi). De la primele scene fara sunet, la un monolog de mijloc de film - ca de fapt poate fi privit ca un monolog desi vorbeste cu presupusul sau frate, pana la ultimele cuvinte, sunt momente ce-l au in prim plan pe Daniel Day-Lewis intr-un rol extrem de bine lucrat (a se vedea postul anterior pt mai multe in sensul asta) ce pot fi legate intre ele, relationate si extrase niste idei de esenta... dar care tin pana la urma de ce ziceam mai sus = interpretare personala... si nu mai intentionez sa mai fabulez aberatii la ora asta. Filmul se remarca din mai toate punctele de vedere, regie, scenariu, interpretare, imagine, montaj, sunet. Si mi-e prea somn ca sa intru in details la fiecare... Oricum daca ar fi dupa mine, cred ca e evident ca Oscarul ar merge aici.

Cam asta pe anul asta cu Oscarurile. Nu intentionez sa revin cu lista de premii luni (se poate verifica in nspe siteuri pe net). La fel nu intentionez sa-mi torn cenusa-n cap, daca nu-mi ies predictiile... nu ca ar fi prea multe... si prea clare :-p. Ma rog... daca nu-mi iese chiar nici una, la anul crek renunt sa mai toc menta degeaba si trantesc cate-un poll pe fiecare categorie, simplu si eficient (daca rezist sa mai scriu la ore de-astea pan la anu...).

In fine... sperand ca n-am batut campii prea mult pe tema asta... me dreaming now... (& back next week ... cu ceva sf probabil :-p ca sa reintru in normal :-p)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu