marți, 12 februarie 2008

Oscar '08 - Art Direction Nominations




Art Direction, din punct de vedere al Oscarurilor cel putin, se refera de fapt la Production Design si Set Decoration (de asta se si dau doua premii la categoria de fata).

Partea de Production Design intr-un film presupune modul in care e coordonata obtinerea partii de "look & feel" a intregului film, la nivel vizual. Un production designer are in mod normal astfel rolul de a transpune viziunea regizorului, in general lucrand direct la indicatiile acestuia, prin ghidarea si supervizarea activitatii in subdepartamentele implicate in productia unui film, de la location management - stabilirea locatiilor de filmare, set decoration - scenografia, costume, machiaj, pana chiar la colaborarea cu directorul de imagine sau cel de efecte vizuale.

Partea de Set Decoration, probabil impreuna cu cea de stabilire a locatiilor fiind cea mai strans legata de Production Design, s-ar traduce printr-un cuvant in scenografie. Practic tot ce intra in decoruri, de la mobila pana la obiectele implicate intr-o scena tine de aceasta categorie. Nu mai stiu exact (si iar scriu la o ora tarzie si am o lipsa totala de chef sa ma documentez acum...), dar cred ca tot aici intra si anumite atributii legate de iluminare a locatiei de filmare. Nu sunt sigur ce, cum, si cam in ce masura, fiindca la capitolul asta e o legatura stransa cu partea de imagine, care tine de alt departament.

Filmele propuse anul asta la Oscar, ca nominalizari pentru categoriile anterioare reunite ca Art Direction, ar fi urmatoarele:

  • American Gangster
  • Atonement
  • His Dark Materials: The Golden Compass
  • Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street
  • There Will Be Blood

Ce as putea sa zic... In general in aceasta categorie se intalnesc nominalizari ce se disting prin plasarea actiunii intr-o anumita perioada istorica, intr-o anume locatie, sau, cum e singura exceptie de anul acesta, tin de fantasy sau SF. Foarte rar apare o nominalizare plasata intr-un moment contemporan, ceea ce e logic de fapt, avand in vedere diferenta in ceea ce priveste nivelul de munca depus. Totul e privit deci, mai mult sau mai putin, din perspectiva a cat de bine e creat/recreat feelingul cadrului specific. Din punctul meu de vedere cel putin, luand in considerare numarul mare de filme realizate de-a lungul timpului plasate in perioade si locatii similare (ex: 2nd World War movies), ar mai trebui luata in considerare in stabilirea nominalizarilor si originalitatea, simtul inovativ, something we didn't see before... in fine.. deci voi puncta pe asta in ce urmeaza desi asta nu e un criteriu de acordare (cel putin explicit) pentru Oscar...

"American Gangster" se remarca la capitolul Art Direction prin crearea atmosferei specifice Harlemului anilor '60-'70. E un film bun care sincer cred ca ar fi meritat ceva mai multe nominalizari decat a primit, dar la fel de sincer nu cred ca exceleaza in vreun fel la nominalizarea curenta. Sigur, scopul e atins cat se poate de bine, dar ... nush... chiar daca nu a fost vorba efectiv de Harlem, am mai vazut parca asa ceva si in alte filme... "A Bronx Tale", sau "Hoodlum" care e plasat chiar in Harlem, e drept cu 30 de ani mai devreme, fiind legat de precursorul lui Frank Lucas din mafia locala si anume Bumpy Johnson. Pe langa astea poate sunt si alte exemple mult mai bune...

"Atonement" e considerat ca fiind favorit la categoria curenta, datorita reproducerii fidele a atmosferei din Anglia anilor '40, la care se adauga si scenele de razboi. Personal, am aceeasi parere ca mai sus = seen that before.. somewhere.. "Atonement" sta insa foarte bine la imagine, si practic, indirect, prin perspectiva asta impresioneaza si in ce priveste Art Direction, dar totusi e vorba efectiv... de imagine.. In fine.. Daca ar fi dupa mine, Oscarul s-ar duce in alta parte, dupa Academia Americana nu stiu...

"The Golden Compass" ... Am mai vorbit un pic despre "The Golden Compass" la efecte vizuale... Practic, fara efecte, sau fara Art Direction, filmul asta in ce ma priveste tinde vertiginos spre jalnic.. Daca la efecte nu sare calul, cum am mai scris in postul respectiv, la Art Direction se remarca variatia locatiilor (Harry Potter like surroundings, Pirates of the Caribbean like ship, Ice Station Zebra like .. ice station) + decorurile, atat pe interioare, cat si pe exterior (unde nu e vorba de CGI).. Locatia dinspre Polul Nord de exemplu care contrasteaza cu restul ca fiind parca desprinsa dintr-un SF in toata regula, like "The Island", e unul din plusurile serioase care le vad la capitolul asta, si mai sunt destule... E ciudat totusi, ca desi, probabil e cel mai bun aspect din filmul asta ca realizare si feeling individual, probabil contribuie insa si din plin la cel mai prost = senzatia de varza, sau de salata, sau de salata de varza, sau whatever... Oricum, privind exclusiv prin prisma Art Direction, e probabil cel mai serios candidat la Oscar pentru the next which is ...

"Sweeney Todd" ... In primul rand tin sa mentionez ca am oroare de musical ca gen in sine. Singurul care l-am inghitit cat de cat, cu greu, a fost Moulin Rouge. Filmul de fata nu face exceptie. Cu toate astea la nivel de Art Direction confirma 100% experienta celor nominalizati (Dante Ferretti si Francesca Lo Schiavo - "The Aviator", "Cold Mountain", "Gangs of New York", "Interview with the Vampire"). Feelingul de atmosfera londoneza gri, mohorata, intunecata, e creat in cea mai mare parte de ce tine de Art Direction. E drept si aici parca am mai intalnit acelasi lucru, dar doar la acelasi regizor, Tim Burton (a se vedea copacii din "Sleepy Hollow" spre exemplu). De la strazile inghesuite, azilul, cuptorul macabru, la scaunul de barbierit si pana la obiectele simple cum ar fi briciurile de argint sau oglinda, totul contribuie din plin la senzatia sumbra. Scenele scurte de contrast din visele doamnei Lovett, sunt realizate intr-un mod atat de luminos dar totusi sec, incat nu fac decat sa o accentueze. Imaginea are un rol mult mai mic aici cred decat in "Atonement" spre exemplu. Si desi nu exista o variatie atat de mare de locatii, cum este in "The Golden Compass", cred totusi ca atmosfera e mai bine conturata prin Art Direction aici, deci cu un oarecare plus as spune ca Oscarul ar trebui sa mearga spre "Sweeney Todd". Si iar, ca si in cazul precedent, trebuie sa mentionez, ca in sine filmul nu mi-a placut... cum am zis, detest musicalurile, mi se par mult prea superficiale ("Chicago" a fost cea mai jalnica productie castigatoare la cel mai bun film care am prins-o) = aprecierea e obiectiva doar pe capitolul asta - Art Direction.

"There Will Be Blood" surprinde atmosfera exploatarilor rudimentare de petrol din Statele Unite de la inceput de secol 20. As putea zice acelasi lucru ca in primele doua cazuri, dar daca stau si ma gandesc totusi nu prea tin minte sa fi vazut si inceput de secol 20 si exploatari de petrol in alt film. Deci pentru mine cel putin e o premiera.. Cred insa ca nu iese foarte mult in evidenta ca Art Direction. Sigur, atmosfera e obtinuta, partea de Set Decoration sugereaza in permanenta o senzatie de improvizatie ce sta sa cada din moment in moment (si chiar se si intampla), dar cu toate astea parca totusi nu se ridica (nici macar pe jumatate din pdv complexitate cel putin) la nivelul "Sweeney Todd" sau "The Golden Compass".

Astea fiind zise, back next time with another category... which I don't know care o fi...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu