duminică, 12 iulie 2009

Disturbia (2007)



Am cateva filme care mi-au scapat in ultimii doi ani, pe care tot vreau sa le vad de ceva timp si nu apuc. "Disturbia" era pe undeva pe la coada listei = nu aveam cine stie ce asteptari in urma unei priviri rapide pe IMDb din partea unei combinatii de teen movie cu thriller + Shia LaBoeuf ca prim nume in distributie (n-am nimic cu omul, dar rolul jucat e cam tras la indigo indiferent ca titlul filmului e "Transformers", "Indiana Jones", "Disturbia", etc). Am zis totusi sa-i dau o sansa o data pentru ca auzisem pareri pozitive, si in plus pentru ca la ora de vizionare 1:30 dimineata era mai recomandabil decat alternativele de 2 ore lungime sau mai mult. In ciuda ultimei parti, legata de rolul titular amintita mai sus, care nu se dezminte, pot sa zic ca am fost surprins in mod deosebit de restul.. chiar mult peste asteptari...

Filmul e asa cum am spus o combinatie de teen movie cu thriller, sau mai bine zis invers - thriller cu teen movie. Pentru prima parte avem ceva ce aduce mult a "Rear Window" de Hitchcock, numai ca aici in loc de un imobilizat in urma unui accident care isi spioneaza vecinii de cvartal din blocurile invecinate, avem un pusti aflat in "house arrest" dupa un croseu aplicat profului de spaniola. Diferenta nu pare prea mare la prima vedere = aceeasi idee: urmarirea aproape iesita din normal a vecinului presupus criminal, in conditiile in care posibilitatile urmaritorului sunt restranse de perimetrul in care se poate deplasa. Deosebirea apare insa pe partea de confruntare de final a filmului. In cazul "Rear Window" ideea daca-mi aduc eu bine aminte era de aparare in zona proprie vs. "the killer", aici e alta. In plus, mai avem ca punct original si partea a doua - cea de "teen movie" cu love story si tot tacamul. Nu ca in "Rear Window" n-am avea love story ca subiect secundar, dar fiecare din cele doua filme are un farmec si o atmosfera aparte. Nush... poate tot feelingul pe ansamblu ma duce pe mine cu gandul la zilele de vacanta din liceu :) cand n-aveam prea multe de facut si imi cautam ocupatie (nu, nu spionam vecinii :)) 1. n-am perspectiva necesara 2. n-am binoclu). In fine... combinatia rezultata privita ca thriller, e probabil cea mai buna productie de gen care am vazut-o in ultimii doi ani. Poate "Awake" sa mai fi fost cat de cat aproape, dar altceva care sa intre repet ca gen in primul rand in categoria asta si sa fie la un nivel atat de sus nu mai tin minte.

Filmul are suspans, ceea ce nu pot sa zic prea des in ultima vreme. Daca tot spuneam de montaj de amator in ultima intrare, aici pot sa zic ca-i invers = ajuta mult la partea de crestere a tensiunii. In rest, sub aspect tehnic nu prea as avea ce sa spun... dar nu e genul de productie care sa dea clasa prin ceva anume. Nu se preteaza la o imagine extraordinara cand actiunea are loc intr-o casa in proportie de 90%. Pe partea de sound e ok - daca ar iesi mai mult in evidenta probabil ar distrage atentia de la actiune care e destul de alerta. Ce sa mai zic.. De distributie deja am comentat vis-a-vis de rolul principal masculin, legat de cel feminin probabil as fi foarte subiectiv :-p asa ca tac. Pe post de "the killer" il avem pe David Morse, intr-un rol turnat ca multe altele. Deja nu mai tin minte cand am avut ocazia sa-l vad ultima data in altceva decat psycho, dirty cop, evil mastermind, etc.

In concluzie.. filmul nu e foarte "deep", nici nu se vrea a fi. In schimb e un film care iti ofera aproximativ o ora si jumatate de actiune legata destul de bine cat sa nu arunci ochii la ceas sau sa casti. Chiar daca nu iti ridica pulsul din prima ci are un curs gradat al suspansului, e fix asa cum trebuie ca sa n-adormi. Si asta in conditiile in care probabil stii cum se termina (nefiind prea multe variante de final). Inca o data, pe mine m-a surprins foarte placut fata de asteptari. Poate pentru asta, pentru ca n-am mai vazut de multisor un thriller bun, si din alte motive posibil subiective:

Rating: 5 out of 5

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu