sâmbătă, 17 iulie 2010

Tales from Earthsea (2006)




Nu tin minte sa fi avut vreun anime pana acum ca subiect pe blog, deci am zis sa risc, in ciuda posibilei scaderi a si-asa numarului minuscul de views/week care il am. "Tales from Earthsea" (in original "Genko sedi") e o productie a probabil celui mai titrat/premiat studio de animatie din Japonia, si anume Studio Ghibli, lansata acum patru ani, care ar urma cica intr-un final sa ajunga si pe la americani in curand in varianta dublata (de fapt cu ocazia asta am aflat si eu ca exista). Na.. eu am vazut filmul in versiunea originala, si sincer cred ca prefer asa productiile din zona asta. Nici macar posterul - care e in varianta americana, nu-i foarte ok adaptat = prea multi dragoni n-o sa vezi.

E posibil ca titlul sa para cunoscut unora. A mai existat o productie de televiziune, destul de slaba zic eu in ciuda bugetului, inspirata din aceeasi sursa, si anume o serie de carti din aria fantasy by Ursula K. LeGuin - din cate stiam chiar premiata cu Hugo pentru unul sau mai multe volume. N-am avut ocazia sa citesc nici una, deci nu ma pot pronunta la cat de aproape e ce-i pe ecran. Ca subiect, productia pleaca cu un intro scurt ce plaseaza actiunea intr-un regat far far away in contextul unor vremuri nu tocmai linistite - molime si alte probleme. Ca sa puna capac, regele e asasinat de propriul fiu care isi ia campii dupa la propriu = fuge unde vede cu ochii, suferind in aparenta a ceva ce aduce .. sa zicem .. a o serie de crize de nebunie/furie temporara (ca sa ma pastrez undeva intre ideea de poveste si o explicatie medicala adecvata). Respectivul da pe undeva printr-un pustiu peste un mag/vrajitor care-l ia cu el intr-o calatorie ce pare a avea ca scop aflarea misterului care inconjoara situatia/dezastrele/ruperea echilibrului din jur. Ce se-ntampla mai departe, ce personaje malefice apar in story + altele, las privitorul sa vada singur :) .

Studio Ghibli e cunoscut in principal prin seria de productii conduse din spate de un nume mare (daca nu cel mai mare) in animatia japoneza si anume Hayao Miyazaki. Eu personal, nu-s chiar cine stie ce fan al respectivului ... Ca sa enumar cateva titluri - "Spirited Away" intr-adevar a fost ceva interesant cel putin, dar ca mai toate mi s-a parut usor prea incalcit; "Howl's Moving Castle" iar a fost ca script un pic prea metaforic si pe undeva chiar tin minte ca m-a luat chiar somnul ... "Princess Mononoke" mi s-a parut prea cliseic si lacrimogen ... Deci, in ciuda faptului ca productia ce da titlul intrarii de azi e cotata pe IMDb destul de evident sub cele amintite mai devreme, pe grila mea valorica e peste. Probabil un motiv pentru cotatie e si ca nu mai e produsa de "maestrul" Miyazaki ci de fiul respectivului. Acu' sincer sa fiu, la un film de orice gen lucreaza un studio intreg, nu doar cine semneaza regia. Si partile bune ce tin de realizare se mentin clar la nivelul renumelui studioului = partea de sound si in special cum arata animatia - care by the way e un 2D foarte fain lucrat, peste ce mai scoate Disney periodic din punctul meu de vedere. Diferenta fata de Miyazaki tatal, tine de script in primul si in primul rand. Restul productiilor made by Ghibli mi s-au parut totdeauna foarte slow paced - lente - ca sa zic asa, in prima faza - pana ce te introduceau in subiect - si chiar si dupa. Aici, desi ultima parte din film e clar mai alerta ca prima care iar are totusi ceva lungimi, pe ansamblu filmul oricum e mai la obiect decat ce-am mai vazut de la ei si implicit si ceva mai putin alegorico-metaforic, dar tragand linie cred ca e si mai usor de urmarit.

Inchei cu ideea de fond, care desi nu e vizibila din prima exista undeva in spate si incet incet ajunge in prim plan ca un inteles mai adanc pentru toata povestea - alternanta life/death. In ciuda faptului ca nu-i chiar integral pe aceeasi linie cu niste pareri proprii, exista cel putin o replica spre final ( I won't say which one :) ) legata de sensul vietii, care da pana la urma intregii productii un aer mult mai matur zic eu decat ar avea in aparenta... chit ca si la partea asta s-ar putea sa se para ca se pierde printre niste clisee :) poate nu-i chiar asa.

Rating: 4 out of 5




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu