duminică, 12 septembrie 2010

The American (2010)




Sec si rece. Cam asa s-ar caracteriza pe scurt "The American". As fi ales poate alt subiect - eventual vreo vechitura de film dar care pe linia preferintelor proprii sa fie ceva mai sus, insa cum in curand ma mut pe termen ceva mai lung in principiu, cu ceva meridiane mai la vest si nush cam cat acces o sa am la new stuff o perioada ( sper sa am rapid la net ca sa mai postez ... :) ) am zis, hai sa fie azi filmul de fata, mai ales ca e top de box office prin US in perioada curenta. Chestie care e un pic ciudata pentru un film care e 90% productie europeana pana la urma, probabil capul de afis e de vina.

Filmul ca gen principal e o drama, poate cu o mica samanta de romance si thriller pe undeva desi pe criteriile de clasificare pe care le am eu un thriller are ceva mai multa tensiune in el. Foarte pe scurt e vorba de un asasin platit - "The American" - George Clooney, care urmarit de alti "amici" din bransa pentru a fi lichidat, ajunge sa se refugieze intr-un satuc italian unde primeste un ultim contract, ceva mai "light" = nu de executie ci de a pregati o arma pentru altcineva. Fraza anterioara probabil suna foarte comercial/dur/a actiune, etc. Filmul in mod sigur nu prea e asa = toata "actiunea" se cam rezuma la ce am scris. Focusul e centrat pe conturarea caracterului respectivului individ, trairi, comportament, interactiunea cu doi-trei localnici, asta in paralel cu "job"-ul amintit, care are evident si un final, relativ previzibil ( ca sa ma iau iar de partea asta :) ) dar oricum filmul nu-si propune sa te surprinda prea mult, asa ca nu conteaza. Cum am zis, in principal ca gen e o life drama.

Realizarea imi aduce aminte destul de mult de "Le Samourai" de Melville cu Alain Delon. Nu mai retin de acolo din subiect decat ca the main character era tot un hitman platit. Lasand insa subiectul la o parte, ca atmosfera cele doua filme au destule in comun. Acelasi ton sec si rece cum ziceam in start. Coloana sonora redusa la minim (chestie relativ des intalnita prin '60-'70 dar pentru un film de azi cam rar). Perioade lungi de tacere. Film cu atmosfera practic creata din imagine si montaj (avem niste cadre destul de interesante in "The American" - a se vedea in special cele din localuri). Daca ar fi sa ne luam de personajul principal la capitolul pets/hobbies care apar destul de mult in peisaj - avem aici fluturi, acolo canari daca-mi aduc aminte bine ( s-ar putea sa fie la singular totusi :) ). Ideea la care vreau sa ajung pana la urma e ca probabil daca ai vazut "Le Samourai", film destul de reprezentativ din cariera lui Delon, si ti-a placut, "The American" in principiu n-o sa-ti displaca. Pe mine insa nu m-a impresionat in mod deosebit nici unul din ele (de asta nici nu mai tin minte subiectul din cel francez vazut cu ceva ani in urma) in afara de cateva aspecte de movie making/tehnice. Daca ar fi sa aleg intre cele doua, pentru o drama construita in jurul unui killer de cariera as merge pe varianta a treia tot ceva mai veche: "Ghost Dog", sau pe a patra :) care aduce un strop de umor la toata raceala si pe care chiar o recomand, dar acu' nu mai am timp de dat mai multe detalii: "The Matador". Poate intr-o intrare viitoare ;) ...

Rating: 3 out of 5




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu