duminică, 22 ianuarie 2012

The Descendants (2011)




Cum se apropie luna februarie = soon I'll (try to ..) switch to Oscar mode, am zis (ca de obicei de altfel ..) sa incerc sa iau un pic de avans la vazut ceva titluri de pe lista de posibili nominalizati. Si asa (iar ca de obicei ..) am o tona de deadlines care imi vin si nu prea vad cum o sa am timp sa mai fac un maraton de postari, deci iar presupun ca o sa mai reduc din categorii. Dar revenind, "The Descendants" tocmai a luat un Glob pentru "best drama". N-am vazut inca mai nimic din restul filmelor nominalizate, care in mare e posibil sa intre pe lista si la Oscaruri (vedem marti) dar trebuie sa admit ca am inceput bine.

Remember "Sideways" ? E un film din 2004 cu Paul Giamatti, care vorbind de Oscaruri a luat unul pentru scenariu adaptat. Daca ar fi sa scriu o intrare de blog pentru "Sideways" as rezuma subiectul la ceva de genul "un scriitor semi-ratat si betiv pleaca intr-un road trip de o saptamana in zona viticola din California cu un amic ce tre' sa puna inelul pe deget la intoarcere; wanna see what happens ? watch the movie". Mai mult decat sa dau contextul ar strica mult dintr-un feeling (destul de unic la cate am vazut) care se creeaza pe masura ce minutele trec si pelicula se deruleaza. De ce vorbesc de "Sideways" ? Pentru ca e regizat si scris (ma rog, adaptare in ambele cazuri) de acelasi tip - Alexander Payne, ca si "The Descendants". Si se aplica cam aceeasi regula. So ... "prima saptamana din viata unui avocat din Hawaii cam rupt de familie care e fortat sa ia o pauza de la activitatea profesionala si sa faca fata la situatia creata de absenta sotiei intrata in coma dupa un accident; wanna see what happens ? watch the movie". Cred ca e mai scurt decat sinopsisul de pe IMDb deci daca nu-i de ajuns ca descriere de subiect check there. Desi eu as recomanda de descoperit restul direct din film. Why ? ...

Pentru ca asa cum ziceam, ai un sentiment destul de unic care se creeaza odata cu actiunea care avanseaza, pe care eu cel putin nu l-am prea mai intalnit in alte parti. Nu prea am timp acuma sa-mi storc creierii sa descriu exact despre ce vorbesc. In primul rand e vorba de locatie, sau mai bine zis de aerul locatiei care exploatat la maxim, aici fiind vorba de Hawaii si in "Sideways" de California wine valleys. N-am fost nici intr-o parte nici in alta, dar modul cum sunt lucrate filmele = oameni, locuri, the air, te trage atat de mult spre zona respectiva incat e un amestec de familiar cu "as vrea sa-mi fac urmatoarea vacanta acolo" ( poate mai mult in "Sideways", si mai ales daca esti amator de vin :) ). Asta ar fi una, care conduce de fapt la al doilea aspect, si anume aerul de vacanta. As putea zice ca vorbim chiar de un "summer movie". Adica sentimentul de mai devreme mai e completat in plus si de o oarecare senzatie de relaxare specifica unui concediu, in care parca uiti pe moment ca maine, poimaine ai un deadline, ca azi ai ceva de terminat, etc samd. Asta in contrast cu faptul ca personajele pe care le vezi pe ecran se trezesc pe cap cu tot soiul de probleme care parca nu se mai termina. As putea zice ca e chiar interesant ca efect psihologic ( sau na .. cel putin pentru mine care is mai dus cu capul :) ), dar hai sa ma opresc aici pana ce n-o iau complet prin balarii.

Scurt, tot ce tine in rest de movie making = coloana sonora, imagine, interpretare, in frunte cu regia sustine ce e mai sus. Alexander Payne dupa mine, desi n-am vazut decat doua filme, reuseste sa scoata cea mai buna combinatie de comedie cu drama de la momentul curent ca stil ce se pastreaza de la un titlu la altul. E ceva ce tot face si Woody Allen de ani intregi dar pentru mine cel putin nu prinde, ba chiar a inceput sa ma plictiseasca acelasi gen de dialoguri si personaje (asta apropo de "Midnight in Paris", alt titlu din lista de posibili viitori nominalizati). Dar na, asta tine in primul rand de preferinte personale.

Cam atat. Restul aspectelor le mai las pentru intrarile legate de nominalizari la Oscar daca o sa fie cazul. Apropo de asta, revin cu lista marti, ca in fiecare an, dupa care cred ca o sa-mi iau un weekend liber de la postari ca sa apuc sa mai vad ceva totusi ca sa am ce scrie dupa. Revenind la subiectul de azi, ca verdict de final, "Sideways" ramane dupa mine the masterpiece. "The Descendants" e bun, dar totusi n-ajunge chiar acolo. Deci din punctul asta de vedere daca n-ai vazut nici unul, si le pui pe lista as recomanda sa incepi cu asta de fata. Altfel, s-ar putea sa faci involuntar o comparatie si sa ti se para mai jos decat e. Desi .. daca ma gandesc mai bine, pana la urma presupun ca iar e o chestie destul de personala care din ele te prinde mai mult.

Rating: 4 out of 5





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu