joi, 12 noiembrie 2015

8 .. Blade Runner (1982) .. Do Androids Dream of Electric Sheep? (1968)



8 is anii care-i face blogul asta azi. "Blade Runner" e un SF vechi de aceeasi varsta cu mine (considerat de multa lume "the best in the genre"). Iar "Do Androids Dream of Electric Sheep" e cartea si mai veche care sta la baza filmului ...

Sa-ncepem cu 8 (don't worry, I'll be short). Scriu de multisor, si contrar intuitiei, asteptarilor sau a oricarui alt rationament cat de cat logic am impresia la modul serios ca o fac din ce in ce mai prost. Din fericire pentru my "self-esteem" am o scuza: timpul = lipsa lui. Mai nou putem adauga si dureri de spate = parca prefer ca juma' de ora - o ora - ori cat imi ia o intrare sa o petrec la orizontala. Dar sa nu ne mai plangem. Nu inchid blogul. Pentru traficul care-l am, care nu-l mai verific de ceva timp ca sa-mi pastrez iluzia ca am macar o mana de readers, tot ce pot promite e ca sper sa rezist pana la aniversarea de 9 ani unde intr-o dispozitie mai optimista sa vin cu o intrare care sa nu fie scrisa, iar, pe fuga ...

Ce-i mai sus probabil explica macar partial cum am ajuns la "Blade Runner" azi. Eterna resursa lipsa = timpul asta, nu m-a lasat sa incerc ceva nou. Asa ca am zis hai sa facem un sondaj printre neuroni si sa vedem un film bun care mere de o intrare de "La Multi Ani" (mai ales in conditiile ratingurilor date in ultima vreme). Cu riscul de a atrage oprobiul a multa lume, pentru mine "Blade Runner" nu-i chiar o capodopera. Dar e un film bun. Povestea e relativ simpla, intelesul e ceva mai complex. Avem un bounty hunter care intr-un viitor distopic are misiunea de a vana androizi identic umani, scapati in libertate din "job-urile" pentru care au fost produsi. That's the story. The meaning ... well .. nu mai am chiar asa fresh ultima vizionare in minte, dar cred ca fiecare ar putea gasi ceva. Din nu stiu ce motiv mie acum imi vine in minte durata de viata a formei artificiale = 4 ani, scurt si intens, si intrebarea daca merita sau nu intr-un context in care totusi nu exista alegere - deci raspunsul e inutil - dar cumva intrebarea ramane ...

"Do Android Dream of Electric Sheep?" e mai fresh. Cumva am reusit sa-l duc vara asta la capat. Si e unul din motivele care-mi intareste parerea ca "Blade Runner" nu-i a masterpiece. In general lumea zice ca o carte bate filmul. Aici totusi e mai mult decat un cliseu confirmat. The book is different. In primul rand, fara spoilers, daca filmul ti-a lasat vreun semn de intrebare relativ la cat de uman e personajul principal, cartea eu zic ca transeaza lucrurile destul de clar. Partea faina, just a guess, cred ca probabil o poti citi si "altfel" = sa fie clar si-n celalalt sens. Un soi de Schrodinger's cat, e si moarta si vie, dar ramane cum o vezi tu in una din cele doua variante. Sunt multe detalii in carte care fac povestea mai bogata decat ce-ti ofera filmul, si implicit si interpretarile.

Ca sa tragem linia, si sa oprim filosofia pana n-o ia pe ulei - doua lucruri sunt incredibil clare in tot universul asta cetos si intunecat: in ciuda varstei "Blade Runner" cred ca inca impresioneaza filmic vorbind si e dovada ca pe vremuri Ridley Scott stia sa faca film, si tot in ciuda varstei "Do Androids Dream of Electric Sheep" imi confirma convingerea ca P.K.Dick ramane incredibil de actual oricat s-ar schimba vremurile. Singura intrebare e cand o sa am eu timp suficient de blog :)? Depends if you "live" or not I guess...

BR - Rating: 4 out of 5
DADoES - Rating: 5 out of 5



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu