duminică, 23 februarie 2020

A Most Violent Year (2014)



Pe cat de agresiv pare ca pleaca din titlu "A Most Violent Year", pe atat de sec si lipsit de dinamica mi s-a parut filmul pana la final. Eram chiar un pic in dubiu: to watch or not to watch, legat contextul de la care pornim - 1981, anul cel mai violent din istoria New York City - pentru ca sincer nu aveam chef sa vad o expunere prea realista a realitatii respective. No worries, pana si statistica asta e stearsa ca imagine in ce ni se ofera. Dar nu asta e problema...

Actiunea urmareste o perioada de 30 de zile din viata lui Abel Morales, un tanar antreprenor in industria combustibililor petrolieri - domeniul exact de activitate nu-i definit foarte clar, chestie destul de iritanta cel putin pentru prima parte a filmului in care trebuie tu sa cam te prinzi cu ce se ocupa de fapt omul respectiv. Incepem cu o tranzactie referitoare la o proprietate pe malul apei, in care Morales achita un avans cu termen de o luna pentru a completa suma. Tot in start vedem un camion cisterna deturnat, soferul batut si lasat pe autostrada, urmand a fi consolat de Morales personal la spital. Asa ajungem sa aflam ca ar fi proprietar peste o flota de camioane, tinta din ce in ce mai des pentru atacuri de genul respectiv. Peste toate mai apare in scena si un procuror carierist care intentioneaza sa-i puna compania sub acuzare sub nu stiu cate capete, care iar nu-i foarte clar cel putin la inceput care-s, sau de ce-s atatea. Nu ca ar conta chiar mult, dar in contextul in care ancheta parca ar avea ca tinta un drug lord, si nu un mic industrias, parca prinde ceva importanta si motivatia. Concluzia e ca Abel se vede parasit de banca de la care astepta un imprumut pentru finalizarea tranzactiei de la care am inceput povestea si aparent aruncat in pragul falimentului. Cumva contradictoriu cu mutarea recenta a domiciliului intr-o vila noua. In orice caz, pare nevoit sa faca rost de bani... si cam asta-i subiectul care ni-l ofera filmul in partea secunda, dupa ce reusim sa descalcim un pic contextul...

Imi pare rau dar nu-s pe aceeasi lungime de unda cu J.C. Chandor, aparent apreciat si pentru filmul de fata si pentru altele cum ar fi "Margin Call" din pdv scenariu + regie. Mi se pare ca reuseste o "performanta" contradictorie - in care partea narativa te oboseste cu gramada de gauri care trebuie sa le acoperi tu sau sa le retii si sa astepti sa vina o explicatie, si in acelasi timp te plictiseste cu o lentoare care daca te uiti peste subiect totusi culmea nu-i acolo! Adica avem actiune, dar cumva de la ce-i pe hartie la ecran se disipeaza misterios si ramanem cu o plictiseala generalizata cu un aer foarte pretentios de analiza sociala pentru zona de middle-class care nu mi se pare ca se justifica. Nu stiu unde-i problema exact, pesemne mai mult la cum e pus in scena, dar cu exceptia interpretarilor mi se pare un film mult sub aprecierile critice de la vremea cand a fost lansat.

Rating: 2.5 out of 5

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu