joi, 6 februarie 2020

Oscar 2020 - Predictions




Am zis sa ma tin de cuvant si sa revin si cu o intrare de predictii, desi pe an ce trece is tot mai convins sa renunt la obiceiul asta. Nu mai intru iar in motive ca le-am mai zis de nspe ori (si probabil o sa ma repet involuntar a nspe + una oara oricum mai incolo). Ca de obicei, ma rezum la categoriile unde am reusit sa vad cam tot = multam academiei americane pentru rata de dispersie abordabila in nominalizari/categorii :P

Animated Feature Film - 2019 n-a fost un an prea stralucit pentru animatii. "How to Train Your Dragon: The Hidden World" pastrand proportiile, a incheiat seria ca un fel de sezon final GoT. Scenariu lenes, plictisor, fara sens. Nu merita mai multe comentarii. "I Lost My Body" e o animatie franceza care are rolul de "the something different" din anul asta, obicei tipic a academiei americane de film de a arunca o nominalizare mai "artistica"/matura ca sa salveze aparenta de categorie for kids. Pe scurt, e povestea unei maini taiate care isi cauta stapanul, ceea ce ne ofera ocazia sa trecem un pic prin viata respectivului. Premisa e promitatoare, rezultatul final e pretentios si finalizat in plop. Mai mult, tehnic, animatia e slaba - lucrat clasic 2D, ceea ce e de apreciat, dar sunt portiuni unde sunt cadre putine pe secventa lasand mai degraba impresie de stop motion (care nu arata niciodata bine zic eu in 2D). In concluzie, ramanem cu trei candidati care ar avea sanse reale: "Klaus" - o varianta draguta de Christmas origin story, care ne da o versiune ce chiar pare sa aiba sens despre cum s-a ajuns la obiceiurile cadourilor si altele; "Missing Link" - unde un Sasquatch in cautarea unei familii intalneste niste Yeti neprietenosi; "Toy Story 4" - (aka "The Search for Forky") despre care am scris vara trecuta. Toate trei is ok, dar nici una n-as zice ca-i o animatie memorabila. Oricat as fi eu de satul de siroposenia tipica Pixar, parca ultimul "Toy Story" are totusi ceva care te misca un pic mai mult ca restul, deci my bet goes there.

VFX - In ultimii ani premiul pentru efecte vizuale a ajuns de regula la filme care au avut mai putin CGI. Probabil si din cauza ca nu prea se vad diferente notabile intre filmele in care baza VFX sta in asa ceva. In concluzie, pe criteriul asta as cam exclude dintre nominalizati ultimele "Avengers" si "Star Wars". Ce ramane? "The Lion King" e o animatie "real-life" care nu trece prea mult peste ce am vazut in "The Jungle Book" acum cativa ani, care a si luat Oscarul atunci, echipa din spate fiind cam aceeasi. Parca as zice ca n-o sa se intample din nou. Multa lume a vehiculat "The Irishman" ca principal favorit aici, pentru digitizarea lui De Niro, Pacino, etc prin diferite perioade de varsta. Cum am zis-o si in recenzia de la finalul anului trecut, mie mi se pare rezultatul aproape la fel de hidos ca in "J. Edgar". As merge deci in concluzie pe "1917", unde poate vine intrebarea "unde-s efectele?". Pai, in multe locuri, si plusul vine tocmai din cum se integreaza cu restul ;)

Sound Editing & Mixing - Pe scurt editing = efecte, mixing = aranjament track sunet. Aproape intotdeauna lista de nominalizati aici are o singura diferenta (probabil ca sa se justifice impartirea in doua categorii - BAFTA sau altele au una si buna). Anul asta "Star Wars" e doar pe editing, si "Ad Astra" doar pe mixing. Nici una nu cred ca are sanse - desi trackul final din "Ad Astra" chiar e fain lucrat. Ca sa incepem sa taiem si altele din nominalizarile comune, prima care cade e "Once Upon a Time... in Hollywood", total de umplutura aici. Ramanem cu trei variante. "Joker" nu mi se pare ca iese in evidenta pe editing, dar puncteaza pe mixing ceva mai bine. Cred ca decizia ramane totusi intre "Ford v Ferrari" si "1917", care se detaseaza de restul. As risca sa merg tot cu "1917" pe ambele categorii. Trackul final mi se pare de departe cel mai bun din tot ce-am auzit anul trecut. Pe editing e mai la limita, dar well... oi fi subiectiv :-) am fost mai placut impresionat de variatia de sunete de la "linistea" din paduri la bombele de pe front, decat de scrasnetele de roti si motoare din partea cealalta.

Music - Score - Pe coloana sonora cred ca ramanem ca si mai sus cu doua optiuni. Mai intai, cele care eu zic ca ies din discutie ar fi: "Star Wars" - soundtrackul lui John Williams e fain, avem si elemente noi, dar totusi in mare parca e ceva ce am mai auzit; intre "Marriage Story" compus de Randy Newman si "Little Women" al lui Alexandre Desplat nu ma pot decide care e mai iritant (probabil ultimul), dar pesemne sunt subiectiv - in orice caz eu zic ca-s repetitive, si parca prea prezente pentru genul de film pe care se aplica. Deci alegerea pare sa fie intre "Joker" de Hildur Gudnadottir si "1917" de Thomas Newmann. Primul e cam dat favorit de toata lumea cu o coloana sonora care amplifica bine un sentiment de tensiune care deja ti-l da filmul. Eu, iar subiectiv, prefer compozitia din "1917" care mi se pare ca aduce fix contrastul de care-i nevoie, unde e nevoie. Poate avem o surpriza ;)

Costume Design - De obicei evit categoria asta pentru ca n-am nici o calitate sa dau o parere avizata. Anul asta totusi parca as arunca o parere asa din avion. Din ce se vehiculeaza online, favorit ar iesi "Little Women". Totusi, sub aspect strict vizual, as miza pe o surpriza, si anume "Jojo Rabbit" unde partea asta contribuie la gramada de culoare care o avem deja in film. Putem merge si mai departe cu filosofia relativ la ce sens are gramada asta de culoare :-) dar sa nu divagam. Celelalte nominalizari aici sunt "Once Upon a Time... in Hollywood", "The Irishman" si "Joker".

Production Design aka art direction = location setting + set decoration. Ca sa o luam iar prin eliminare, "The Irishman" cade primul. "Jojo Rabbit" si "Parasite" as zice ca-s la egalitate, si ce vedem in ele poate chiar peste favoritul, vehiculat online, mai precis "Once Upon a Time... in Hollywood". Presupun ca motivul e ca ne plimba un pic prin cateva platouri de filmare si e suficient de variat din perspectiva asta. Eu insa vad "1917" undeva la o clasa peste restul nominalizarilor. Practic cel putin jumatate din film sta intr-un melanj perfect intre scenografie si imagine. Numai faptul ca pregatirea terenului ca intindere a fost calculata sa se sincronizeze cu lungimea dublelor deja e ceva notabil. In orice caz, clipul de mai jos atinge mai multe, dar in partea a doua e probabil mai relevant decat ce as mai putea scrie eu aici.

Film Editing - Montajul de film mi se pare una din cele mai complicate categorii de prezis anul asta. Probabil putem plasa in esalonul secund "The Irishman", "Jojo Rabbit" si "Joker". Celelalte doua nominalizari intre care cred ca se va decide sunt "Ford v Ferrari" si "Parasite". Mi se pare greu comparabil montajul intre cele doua filme, fiind orientat pe directii complet diferite. In "Ford v Ferrari" avem scene de cursa, rapide, cu taieri care sa te tina in priza cu actiunea, in "Parasite" e un montaj de thriller cu destule momente in care nu stii ce aduce secunda urmatoare, asamblarea secventelor dand un ritm anume si fiind o buna parte din feelingul care ti-l lasa in final. Eu as zice ca "Parasite" e ceva mai sus tehnic, dar aprecierea aici e probabil si subiectiva. In orice caz, clipul de mai jos ii face o analiza excelenta, ca sa nu mai fie nevoie sa ma justific eu ;)

Cinematography - Pe cat de complicat este de dat o predictie pentru montaj, pe atat de simplu e de dat una pentru imagine. Aici avem o distanta clara intre Roger Deakins pentru "1917" si "The Lighthouse", dupa care vin departe "Joker", "Once Upon a Time... in Hollywood" si "The Irishman". Am scris deja mai devreme ca impreuna cu partea de production design asta e punctul forte in "1917". Mai multe cuvinte de la mine is de prisos.

Original Screenplay - Din nominalizarile la scenariu original mie mi-a placut cel mai mult ca story & script "Knives Out", dar tre' sa recunosc ca nu are densitatea scenariului din "Parasite" pe care il vad castigator aici. Sanse poate mai are si "Once Upon a Time... in Hollywood", dar nu-i chiar Tarantino's best. Lista de nominalizari e completata de "Marriage Story" care e un Woody Allen story scrisa de altcineva, si de "1917" unde scenariul e ok, dar nu chiar printre punctele forte ale filmului.

Directing - La regie avem iar o predictie as zice destul de sigura: Sam Mendes pentru "1917". Ii mai avem aici pe Bong Joon Ho pentru "Parasite", Scorsese pentru "The Irishman", Tarantino pentru "Once Upon a Time... in Hollywood" si Todd Phillips pentru "Joker". Fata de alti ani (si alte categorii) nivelul e destul sus aici, simtindu-se rolul consistent al regiei si o amprenta personala in toate cele cinci filme. Cum a reusit insa Sam Mendes sa puna cap la cap toate elementele care compun "1917" duc totusi parca regia de aici in alta liga.

Best Picture - Nominalizari: "1917", "Ford v Ferrari", "Jojo Rabbit", "Joker", "Little Women", "Marriage Story", "Once Upon a Time... in Hollywood", "Parasite", "The Irishman". Cea mai importanta categorie, cu exceptia poate a anului trecut, a cam fost o surpriza la Oscar in ultima perioada. Mi-as dori sa cred ca n-o sa fie cazul anul asta, pentru ca predictia destul de larg acceptata e ca "1917" merita titlul de cel mai bun film, si aici is total de acord. Nu vreau sa mai lungesc intrarea asta, deja kilometrica, cu de ce cred asta. Pentru majoritatea din cele de mai sus am avut intrare pe blog, iar despre "1917" am scris acum vreo trei saptamani. Orice rezultat ar iesi, "1917" e un castig pentru cinema, si asta e ceea ce conteaza pana la urma.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu