sâmbătă, 27 februarie 2010

Oscar 2010 - Directing




Am o stare de nervi de-mi vine sa scriu un "Chasing Rabbits - Episode IV .... (A New Hope)" .. (nu m-am putut abtine de la subtitlul a la Star Wars). Cum insa probabil as sterge-o maine dimineata o sa-mi vars nervii in intrarea pe tema nominalizarilor la regie, care oricum vreau s-o scriu de (deja) doua zile si n-apuc. O sa fiu scurt pentru ca n-am timp deloc ....... am mai scris asta de nush cate ori si nu m-am prea tinut de cuvant ... na, efect de live bloggin' ... vedem cum o iesi tura asta...

- "The Hurt Locker" - regie Kathryn Bigelow . E din punctul meu de vedere favorita la Oscarul de anul asta. Nush cat am lasat sa se inteleaga pana acum din intrarile anterioare dar filmul in sine nu mi s-a parut extraordinar. Cu toate astea avand in vedere ce linie narativa subtire are (ca evenimente inlantuite = lungimea storylineului, nu per eveniment in sine) si totusi te tine cu ochii deschisi pan la capat + faptul ca bugetul a fost unul de indie movie iar rezultatul nu pare chiar asa, nominalizarea pentru regie zic eu e mai mult decat meritata, fiind practic elementul care a ridicat filmul asta unde e. Am avut ocazia sa vad de-a lungul timpului cam toate filmele cotate peste medie regizate de Kathryn Bigelow - in ordinea lor cronologica "Near Dark", "Point Break", "Strange Days", "K-19: The Widowmaker" si "The Hurt Locker". Din punct de vedere al preferintelor "The Hurt Locker" e la coada .. (iar "Strange Days" despre care am scris vara trecuta e in top). Asta nu ma face sa neg cum ziceam mai sus meritul pentru regie care pe langa montaj cred ca e cam cel mai "high" aspect din tot filmul. Ca o paranteza, faptul ca la regie sta scris Kathryn Bigelow a fost unul din motivele pentru care am vazut "The Hurt Locker", si asta pentru ca toate cele enumerate mai sus au in feelingul de ansamblu ceva bitter-sweet (destul de greu sesizabil uneori), care mi-a placut intotdeauna. Totusi, cum ziceam "THL" chiar daca probabil o sa fie preferat de Academie .. eu il vad totusi la coada printre titlurile enumerate mai sus .. si chiar daca nominalizarile nu se fac pe criterii de cea mai buna regie din filmografia respectivei, preferintele mele personale pentru best director merg la altcineva anul asta ...

- "Precious" - regie Lee Daniels . Clar nu ... Am zis data trecuta de ce. Nu e o regie proasta .. dar e una care reuseste ce isi propune = "reality horror". Da is subiectiv, da' n-am chef sa fiu altfel pe moment. Filmul asta l-am tolerat dintr-un singur motiv: montajul. Acu' cat din montaj apartine regizorului (pentru ca in mod normal exista o implicare mai mult sau mai putin consistenta) nush ... Next

- "Avatar" - regie James Cameron . Din punctul meu de vedere James Cameron a fost (si probabil inca este) unul din cei mai capabili regizori de la Hollywood. Suficient de bun incat sa duca unde a dus ca incasari o poveste lacrimogena ca "Titanicul" (care sincer il consider mai bun decat "Avatar") si un promo albastru de doua ore juma' pentru Greenpeace (nu vreau sa fiu sarcastic ; ce vreau sa subliniez e usoara ipocrizie de a face un munte de $ din ceva in genul "Salvati balenele" .. daca din astia chiar s-au facut ceva donatii catre Greenpeace sau alta organizatie de genul asta, mea culpa). Cert e faptul ca un film cu story slab (pentru ca sincer tema e departe de a fi originala si povestea e a naibii de previzibila) si cu un scenariu plin de clisee ("Battle for Terra" - animatie recenta pe aceeasi idee e clar peste), rezultatul final cu alt regizor cred ca ar fi fost catastrofal cu tot avansu' tehnologic 3D. Cameron a avut o perioada extraordinara ca regizor - 10 ani : 1984-1994 - "The Terminator" (absolut extraordinar la ce buget a avut), "Aliens" (cel mai bun din serie), "The Abyss" (care e un film excelent pentru '89 si nu numai ca looks indiferent de ce-ar zice lumea), "T2" (... fara comentarii ...), "True Lies" ( unul din cele mai bune trei filme de actiune ca gen principal din decada '90 impreuna cu "The Rock" si "Face/Off" .. "Die Hard" - the first one a iesit in '88 ;) ). Dupa '94 = incepand cu "Titanicul" din punctul meu de vedere Cameron a inceput sa salveze epave scenaristice (doar doua pana acum) ... cu un succes atat de mare incat si-a permis sa ia o pauza de mai bine de 10 ani. Nu pot sa spun ca seria de filme amintita mai sus sta exceptional ca scenariu in sine - dar nivelul e incomparabil. Sper, pentru ca eu inca mai cred ca pot sa vad ceva similar cu decada '84-'94 ... ca urmatorul titlu n-o sa fie iar un script umflat cu pompa ca sa sustina partea tehnica din film doua ore sau mai mult, ci invers. Revenind la topicul curent ... Cameron are, ca si fosta nevasta = prima nominalizata, un merit mare ca regizor de a aduce "Avatar" totusi la un nivel maxim zic eu pentru ce scenariu are in spate... Sper sa nu fie totusi asta o justificare pentru un Oscar avand in vedere ca spre deosebire de "The Hurt Locker" (care eu nu-l vad slab ca script, ci cum am mai zis - cam subtire ca storyline) aici avem o diferenta mare: scriptul salvat de la inec apartine regizorului .. no comment.

- "Up in the Air" - regie Jason Reitman . Alt film care nu mi-a picat prea bine, din motive mai subiective si personale insa ca "Precious" ... E ciudat, e o replica ... "A paranthesis" ..... crek mai bine n-a exprimat-o nimeni vreodata... in fine ... n-o sa dau contextul din film aici pentru ca nu-i cazul. Filmul e in esenta un story despre relatiile interumane, mai mult despre subiect cand o sa scriu the final entry - best movie, pentru ca il avem si acolo. Regia ... nush ... nu mi s-a parut cine stie ce. Dar avand in vedere ca acu' nush cati ani Sofia Coppola a primit o nominalizare pentru "Lost in Translation", care ca feeling (obiectiv de data asta) nu cred ca e departe de ce avem aici, presupun ca Academia Americana are o slabiciune pentru productii de genul asta ... genul in care IMDb-ul listeaza drept combinatie : Comedy | Drama | Romance ... alfabetic. Doar alfabetic ...

- "Inglourious Basterds" - regie Quentin Tarantino . Presupun ca e clar ca preferintele mele merg aici avand in vedere ca e ultimul care l-am luat in discutie iar pana acu am fost Ghita contra la toate restul (am zis ca am nervi azi ... ma rog intre ieri si azi, la ora curenta...). Nu ma dau in vant dupa Tarantino. Iar "Inglourious Basterds" asa cum am zis-o si cand am scris despre el nu e neaparat un film despre care pot sa zic ca mi-a placut. E un film bun insa, si iar, daca are ceva lipsuri le are pe partea de story - unde lipsuri pe story nu inseamna ca scriptul e prost = o situatie similara ca la "The Hurt Locker" ... pur si simplu ... ceva lipseste. Si ca si la "Hurt Locker" si la "Avatar" (unde scriptul in sine e chiar slab) si aici regia scoate cam maxim din scenariu. Scenariu care ii apartine tot lui Tarantino, iar daca ar fi sa fiu total obiectiv, pe ideea care am dat-o mai sus la "Avatar" unde zis pe sleau Cameron si-a facut-o/scris-o cu mana lui - ar trebui sa aleg si eu "The Hurt Locker" castigator pe regie. Dar avand in vedere ca balanta e cam egala ... spre deosebire de Katheryn Bigelow care a avut filme mai bune, in cazul Tarantino (nush daca nu am mai zis-o pe undeva) "Inglourious Basterds" cred ca e al doilea titlu calitativ din filmografie si destul de aproape de "Pulp Fiction", deci eu as vrea ca Oscarul sa plece in directia asta ... Ca sa si sustin opinia cu ceva efectiv :) o sa inchei cu un clip care reda un pic din viziunea de movie making a lui Tarantino imprimata filmului + ceva specific nu foarte des intalnit de care am mai zis : reciclarea de piese excelent alese de regizor si "cuplate" cu scene din film in loc de o coloana sonora dedicata.





PS: pana la urma iar am scris o tona .....

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu