miercuri, 10 februarie 2010

Oscar 2010 - Sound Categories




O sa incep intrarile legate de categoriile de nominalizari pe 2010 cu ceea ce nu cred c-o sa ratez in vreun an cat timp o sa am topicul asta pe blog in Februarie - Sound Editing si Sound Mixing. Asta pe de-o parte pentru ca ma intereseaza subiectul ca hobby sa zicem (desi mai mult in zona "music mixes" .. de care nu mai am timp de nu mai stiu cati ani), si pentru ca nu tin minte de cand urmaresc Oscarurile mai cu atentie sa fi dat pe langa la ambele categorii cu predictiile pentru acelasi an (poate o patesc tura asta... ca n-ar fi exclus). In general, asa cum scriam si anii trecuti ( mai exact acu doi, pentru ca last year am dat copy paste :D ) de obicei lumea nu prea face cine stie ce diferenta intre Editing si Mixing. Pana nu demult = undeva dupa 2000 se chemau Sound Effects, respectiv Sound - care e destul de aproape de o "traducere" a ce presupune fiecare. Mai exact Editing se refera la ceva de genul cum suna bombele explodate prin "The Hurt Locker" iar daca nu suna bine, cat de bine e ajustat/imbunatatit/adaugit efectul. Mixing se refera la trackul de sunet ca rezultat final = cum se imbina toate, cum sunt montate pe scene, si nefiind in bransa totusi nu-s 100% sigur, dar cineva care se ocupa de mixing in general = pe o piesa de exemplu, mai face si editing - in sensul de prelucrare audio pe rezultatul final. Pentru alte detalii check my last years entries. In general categoriile astea au aceeasi nominalizati, iar anul asta e cam la fel cu o singura diferenta, dupa cum urmeaza:

- "Avatar", pe care o sa-l disec mai in depth cand o sa ajung la "cel mai bun film" dar pentru care, pe scurt, in cazul in care mai exista careva care ajunge pe blogul asta si n-a ajuns inca sa ridice numarul de spectatori, subiectul se invarte in jurul unor pamanteni malefici si cotropitori care incearca sa exploateze fara mila o alta planeta albastra (cel putin in ce priveste populatia bastinasa), intr-un viitor in care calatoriile in afara sistemului nostru solar sunt posibile. Asa cum ziceam si last time, un punct in care intr-adevar sta bine ultimul film al lui James Cameron (dupa o pauza "titanica", daca-mi e permisa paralela ca grad de marime) sunt o parte din aspectele tehnice. Aici ar intra si sunetul atat pe partea de Editing cat si de Mixing. Pentru prima categorie, eu in general tind sa dau credit mai mare productiilor animate, pentru ca in cazul respectiv nu se pune problema de live recording si prelucrare ulterioara ca in cadrul unor filmari + adaugare de efecte, ci exclusiv sunetele/efectele sunt inregistrate/cautate/alese din surse externe, uneori complet diferite de ceea ce se intampla in film ( a se vedea clipul din final - desi e vorba de un videogame e aceeasi chestie ) toata activitatea implicand mult mai multa munca, iar pe cat de bun e rezultatul final pe atat e mai laudabil efortul. Iar "Avatar" se integreaza aici pentru ca mai bine de jumatate de film e pure CGI, iar soundul creat pentru mediul planetei respective nu prea e pasibil de vreo critica. La partea de Mixing, rezultatul e iar bun (pentru criteriile urechilor mele) si ca "blending/suprapunere" a trackurilor si ca montaj intre scene dar e tras inapoi de coloana sonora (= the music) din pacate. In concluzie eu personal vad "Avatar" ca destul de sigur castigator la partea de Editing si probabil si la Mixing (unde insa personal prefer alt titlu)

- "Inglourious Basterds" despre care am scris cu nu foarte mult timp in urma, deci iar nu mai stau sa mai recapitulez aici alte detalii in afara de sunet, la Editing din punctul meu de vedere e cam de umplutura. Nu prea am ce sa zic aici, nu vad nimic care sa iasa din comun la sound effects. La partea de Mixing lucrurile stau complet altfel ( iar din pdv al urechilor mele :) ), mai exact din cauza montajului de sunet. Pentru un scurt sample a se vedea (daca o mai fi online) primele secunde din clipul care l-am dat in intrarea detaliata despre film. Exista o gramada de pasaje audio cum e si respectivul care puncteaza superb o anume situatie, in general fiind vorba de o crestere de tensiune, dar ca si in cazul "Avatar", insa de data asta invers, coloana sonora are un rol si aici trage in sus. In fine ... nu vad sanse foarte mari ca "Inglorious Basterds" sa fie preferat lui "Avatar" la Sound Mixing, dar sincer sper sa se intample asta, pentru ca din punctul meu de vedere e filmul care sta cel mai bine la categoria asta, deci pe ideea de predictii "who should win", votul meu merge aici.

- "Star Trek" .. a trecut ceva timp de cand l-am vazut, si sincer a trebuit sa arunc un ochi pe intrarea de blog de toamna trecuta ca sa-mi aduc aminte daca mi-a atras ceva atentia la capitolul sound. Raspunsul = nu prea. La Editing, fiind vorba de un SF implicit avem efecte cu gramada, dar sincer nu cred ca poate depasi "Avatar" sau "Up" la capitolul asta, deci ar fi cam al treilea daca ar fi de facut un top pe categoria asta. Legat de Mixing o chestie care n-am spus-o pana acuma dar am spus-o de multe ori in ce priveste coloana sonora pe un film si s-ar aplica si aici e ca daca rezultatul e bun "se simte". Adica, daca la coloana sonora iti ramane in urechi o tema a filmului (sau chiar mai multe bucati dupa o vizionare), in ceea ce priveste Mixingul s-ar aplica ce incercam sa zic la "Inglorious Basterds" mai sus - te "loveste" in anumite puncte incat ridica impactul unei scene fie prin montaj, fie prin intensitatea unei parti din track, etc. Daca e sa se intample asta in general imi ramane in minte filmul respectiv din punctul asta de vedere (alt exemplu nu-mi vine acum in minte decat "Scarface", care pe langa soundtrackul de Giorgio Moroder are si un montaj sunet superb). "Star Trek" n-o fi fost rau, dar cum ziceam, no "sound memories" ... ( sper sa n-am vreun lapsus :) )

- "The Hurt Locker" e un film de buget destul de mic despre care o sa zic mai multe iar probabil cand ajung sa scriu despre "best movie". Subiectul pe scurt, fara interpretari, e "Irak war life", de unde si ideea legata de bombe de la inceputul postarii. De fapt in afara de partea asta (extinsa si la alte arme si munitii) pe Sound Editing iar n-avem cine stie ce zic eu. Inca o data no match pentru "Avatar" sau "Up" sau chiar "Star Trek". La Sound Mixing lucrurile stau din ce-mi aduc aminte ceva mai bine dar din nou nu cred ca trece de "Avatar" (nu mai zic de "Inglorious Basterds" care vorba vine oarecum intra tot in categoria war related movie, desi e cu totul alta factura)

- "Transformers: Revenge of the Fallen" sau mai pe scurt Part II e nominalizat doar la Sound Mixing, oarecum surprinzator zic eu pentru ca in filmul asta e in principal vorba de efecte = plecand de la vocile robotilor pana la car engine noise, explozii & other stuff. Filmul in sine e o ... "chestie" lunga si adormitoare. Ma rog, pentru cine mai e impresionat de scene de actiune la kilotona pe centimetru de pelicula dar fara cine stie ce subiect in spate si de replici cliseice rasuflate care se vor funny poate n-o fi adormitor. Pentru mine a cam fost... Nici macar nu mai tin minte foarte clar subiectul in afara faptului ca some old bad powerful robot e trezit din morti pentru a se intoarce evident tot acolo in final. Si ca sa nu ma mai lungesc si sa ma intorc la subiectul topicului de azi, avand in vedere ca nici sunetul nu m-a trezit ...

- "Up" care are doar nominalizare pe Sound Editing cred ca ar fi principalul contracandidat la premiu pe categoria asta pentru "Avatar". Cum ziceam tind sa merg pe animatii aici pentru ca e cu totul un alt nivel de work neavand nimic live recorded de la filmari in mediul in care se desfasoara actiunea pentru ca nu exista asa ceva. "Up" pe scurt e povestea unui batranel care pleaca in "the trip of a lifetime" impreuna cu locuinta cu tot .. ma rog, mai multe detalii relativ la subiect la alta categorie. Cam ca orice titlu Pixar sta foare bine atat pe partea de graphic quality cat si de sound deci implicit pe ce ar fi implicat de categoria de fata. Raman insa la parerea ca a nimerit prost anul asta in concurenta cu "Avatar" care totusi cred ca e peste.

Am decis sa inchei intrarea cu un clip care sa redea mai exact ce ziceam mai sus relativ la lucrul pe partea de Sound Editing care implica si prelucrare efecte, atunci cand lipseste partea de live recording. Chiar daca filmuletul urmator nu e movie related si e ceva mai vechi, eu personal nu ma satur sa-l revad periodic desi in general ma cam deprima in sensul ca ma face sa regret ca acu vreo sapte-opt ani (damn, that's long ...) n-am mai dat la facultate la Multimedia-Sunet-Montaj cum aveam in plan la un moment dat (however .. hobbies can go quite far sometimes, just need the time :-p) :




3 comentarii:

  1. ...poate nu e asa tarziu pt...Multimedia...Decat un regret in crestere mai bine o incercare...directa sau indirecta!...

    RăspundețiȘtergere
  2. ...e interesant contrastul intre sunetul...zglobiu...jucaus...al filmuletului...si ...duritatea simbolica a imaginii inregistrarii sonore(obtinuta prin distrugerea...vegetala...)In fond, ca intr-o metafora,respectivele sonoritati sunt apoi fundalul pt acele imagini animate, confectionate, care paradoxal inlocuiesc tot mai mult realitatea naturala, iluzionandu-ne catre povesti ce ne distanteaza de umanitate...

    RăspundețiȘtergere
  3. Mersi pt. comments (& sorry pt. aprobare tarzie - nu le verific chiar in fiecare zi la ce trafic am pe blog - chit ca inca mai pastrez moderarea pt. spam) ; in ce priveste incercarile pe directia amintita ... o sa fie (la modul serios) :) cand o sa fie si timp ; oricum inca se pastreaza cat de cat la nivel de hobby

    RăspundețiȘtergere