duminică, 28 februarie 2010

Oscar 2010 - Music: Original Score



Daca anul trecut in ce priveste soundtrackurile nominalizate aici situatia a fost realmente jalnica, "Slumdog Millionaire" fiind clar singura varianta castigatoare, anul asta lucrurile stau complet altfel cel putin in ce priveste preferintele proprii, pentru ca e o categorie unde sunt in general destul de subiectiv (si foarte rar pe aceeasi lungime de unda sonora cu Academia Americana de Film). O sa iau la rand nominalizarile de anul asta si o sa dau cate un clip ce tine de fiecare OST:

- "Avatar" - James Horner. Lumea zice in general ca ar fi un soundtrack slab in sensul reciclarii din teme mai vechi ale lui Horner. Sincer, cat o fi sau n-o fi de reciclat eu il vad ca una din partile bune din film (nu foarte bune, doar bune). Poate si din cauza ca mi-a placut Horner candva - "Braveheart", "Titanic", "A Beautiful Mind" ar fi o serie de titluri, si chiar daca is partial de acord ca de la ultimul din cele de mai sus a cam scazut ca nivel, nu pot sa nu remarc o crestere la "Avatar". Probabil n-o sa fie una care sa-i aduca si-un Oscar dar oricum n-am mai auzit demult ceva care sa sune la nivelul asta de la Horner (cu toate acuzele de reciclare). Majoritatea filmelor de anul asta au o tema mai mult sau mai putin repetitiva in soundtrack. Bucata de mai jos (care are intr-adevar si cateva masuri a la "Titanic" la un punct) include o variatie a celei din "Avatar":






- "Fantastic Mr. Fox" - Alexandre Desplat. In general m-a lasat rece respectivul compozitor, cam singura exceptie pana azi fiind "Birth". Despre "Fantastic Mr. Fox" o sa detaliez mai multe cand o sa discut despre animatii. Totusi aici trebuie musai sa punctez ca soundtrackul aduce un aport extraordinar de mare la atmosfera. Deci, eu personal am avut in anumite parti senzatia ca urmaresc un western spaghetti de Sergio Leone cu muzica semnata de Morricone - care are o pondere imensa acolo, chestie care nu mi s-a intamplat nici macar la "Inglourious Basterds" (unde chiar e muzica de Morricone printre altele ...). De fapt, daca tot veni vorba, soundtrackul ca intreg, include ca la un film de Tarantino, pe langa partea de coloana sonora dedicata a lui Desplat, si suficiente piese vechi "reciclate" a la Beach Boys sau Rolling Stones (regia aici e de Wes Anderson). Eu am in concluzie o preferinta personala clara care merge clar aici, dar din pacate nu prea vad sanse sa ajunga si Oscarul. Iar avem o bucata care se repeta in diverse variatii, iar una semnificativa pentru soundul a la Morricone de care ziceam ar fi urmatoarea:






- "The Hurt Locker" - Marco Beltrami & Buck Sanders. E un soundtrack bun, se pliaza perfect pe atmosfera filmului: Irak war, are influente orientale, e tensionat, in fine... Seamana poate cu alte filme de gen cum ar fi "Black Hawk Down" dar e ok si cred ca e cam singurul din toate nominalizarile care nu reutilizeaza foarte mult aceeasi tema. Iarasi insa nu cred ca ajunge aici Oscarul. Ca "sample" o sa dau fix bucata mai light din tot soundtrackul care face nota discordanta si nu e chiar reprezentativa (search "Hostile" pentru asa ceva), dar chiar n-am chef acu de o bucata tensed (+ oricum le-as lua cred ca din toate tot pe asta o prefer, chiar suna bine):






- "Sherlock Holmes" - Hans Zimmer. Am zis-o deja cand am scris despre "Sherlock Holmes" ca is trei aspecte pe partea tehnica care merita punctate - imaginea, scenografia si coloana sonora. Pentru ultimele doua a luat nominalizari. Spre deosebire de James Horner (care am zis ca pe vremuri imi placea), Hans Zimmer inca e cred printr-un top 5 personal (daca ar fi sa-l fac) la compozitori de muzica de film, si daca n-ar fi fost efectul absolut demential care-l da OST-ul in "Fantastic Mr. Fox", probabil aici m-as fi oprit ca preferinte. However... ca particularitate exista o piesa pe soundtrackul de aici care nush de ce imi suna teribil de romanesc ("Never Woke up in Handcuffs Before"), sau oricum a prelucrare folclorica din zona asta, si cred ca e o dara de plagiat in ea. N-o sa dau bucata aia (desi pot sa zic ca suna bine) pentru ca pana la urma aici soundtrackul se invarte mai mult ca in celelalte cazuri in jurul unei teme prezenta cam in aproape toate bucatile, una din ele fiind urmatoarea:






- "Up" - Michael Giacchino. Ok, si am ajuns si la ultimul nominalizat, care din punctul meu de vedere are un soundtrack sub toate celelalte dar va impusca Oscarul. Nu pot sa zic ca soundtrackul din "Up" e slab. Se cupleaza excelent cu povestea, doar ca... nush. Nu mi se pare ca trece de mediu. In primul rand sunt bucati in general scurte. In al doilea rand e hai sa-i zicem asa cel mai "retro" si la propriu si la figurat: adica are o nuanta de "old" in el - si asta ar fi eu stiu partea buna, dar e si ceva efectiv clasic ca muzica de film .. foarte cuminte si in tipare. Motivul pentru care ia premiu dupa premiu (cauza din care il si vad ca principal favorit aici) cred ca sta in "the main theme", care cred ca e destul de "hipnotica" :) cat sa atraga distinctii ... si care iar se regaseste destul de mult sub diverse nuante prin tot OST-ul, inclusiv in the next piece:




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu