luni, 15 februarie 2010

Oscar 2010 - Visual Effects




Ca si data trecuta, si VFX e o categorie pe care nu cred ca am sanse mari s-o ratez cati ani o sa mai am timp/chef/rabdare sa scriu legat de Oscaruri, dar de data asta motivul e pur si simplu pentru ca nu prea mi se-ntampla sa am filme nevazute care ajung sa fie nominalizate aici (= majoritatea is fie blockbusters, fie SF/fantasy, fie ambele). Ma rog, un motiv secundar ar fi si ca nici n-am foarte mult de scris = perfect la cat timp am, pentru ca e vorba doar de trei nominalizari :-p.

Despre ultimul "Star Trek" am scris pe blog prin septembrie (cred ca am amintit si data trecuta) iar despre "District 9" in octombrie, deci pentru mai multe info check those entries. Strict legat de efecte vizuale, daca ar fi sa aleg intre cele doua probabil n-as putea sa fac o departajare ca simplu privitor. "Star Trek" e genul de SF clasic unde avem toate elementele caracteristice de la aliens pana la nave, torpile fotonice, space the final frontier cu elementele de rigoare, samd. In "District 9" in aparenta efectele au o pondere mai mica adica o specie de aliens, una bucata nava imensa cu un modul de transport nava-Pamant + alte elemente de impact mai mic (arme extraterestre & stuff like that). Cu toate astea modul de integrare in mediul ambiant si senzatia de realism care se doreste (si e obtinuta zic eu la nivel efecte), avand in vedere ca filmul e turnat partial in stil reality/documentar, e alta fata de "Star Trek". Asta lasand la o parte ca in ceea ce priveste capitolul specie de aliens e clar alt nivel avand totusi in vedere ca respectivii nu-s umanoizi iar prezenta lor are o pondere majora pe durata filmului. Deci pana la urma cum spuneam, personal eu vad relativ egalitate intre cele doua daca ar fi sa fac o comparatie la nivel de VFX echilibrand cantitatea si calitatea, dar mai avem o nominalizare ...

"Avatar" - despre care iar nu o sa ma refer decat strict la componenta discutata in topicul curent = efecte vizuale, si mai mult, in mare la partea pozitiva = strict la obiect, pentru ca exista si un punct sa-i zicem oarecum de blamat legat de capitolul asta (cel putin asa il vad eu) dar care e legat de ponderea efectelor in impactul filmului in sine, aspect despre care o sa-mi dau o parere in alte intrari pe alte categorii. Tin sa zic cu ocazia asta ca eu vad partea de 3D camera intrand la categoria curenta, asta pentru ca data viitoare cand imi planific un topic despre nominalizarile la imagine probabil o sa fiu a naibii de critic vis-a-vis de titlul de fata. Deci, luand in considerare the 3D part + ce mai tine de CGI + toata tehnologia care sta in spatele efectelor vizuale (si care evident e prezenta si in celelalte titluri, dar aici din cate am auzit Cameron are sau poate sa-si scoata patent pe un prototip de camera special made for 3D), "Avatar" e de departe favorit la categoria curenta. De fapt, sincer sa fiu, folosind o zicere proprie: ar fi mai probabil sa-mi treaca un T-Rex roz in zbor prin fata balconului decat sa nu ia "Avatar" Oscarul pentru VFX. Asta, in ciuda faptului ca anul trecut statueta a ajuns la "Benjamin Button" care pana la urma punctul forte l-a avut tot in partea de performance capture deci asta nu e chiar ceva total nou, dar ramane zic eu un plus major comparativ la nivel de efecte fata de celelalte titluri nominalizate (pentru mai multe detalii a se vedea clipul din final). Evident se pierde insa printre restul = in special in mediul 3D. Fara 3D si tot ce mai tine de categoria efecte vizuale, "Avatar" din punctul meu de vedere n-ar fi insemnat cine stie ce ca film. Si chiar si referitor la 3D s-ar putea extinde discutia pe o zona mai putin favorabila dar iar nu e legata de efecte in sine si e mai subiectiva, deci o las pe alta data.

As avea si un punct de minus totusi la ce vedem in "Avatar" pe categoria asta, mai exact cromatica CGI-ului care mie mi se pare usor stridenta. Adica, nush cum sa zic, toata ideea de imersiune a privitorului in mediul respectiv e redusa de lipsa de realism a cromaticii la loc de frunte fiind albastrul locuitorilor. Da, stiu ca e alta lume, planeta, galaxie, etc ... Ma rog, poate e o chestie de gust, dar de exemplu extraterestrii din "District 9" din punctul asta de vedere mi s-au parut mult mai "credibili" in ciuda aspectului insectoid. Lumea din "Avatar" si in special the Na'vi = populatia bastinasa, din cauza cromaticii imi da senzatia de animatie = se simte ca e CGI, chestie care de exemplu n-am avut-o (cel putin nu la nivelul asta) cum ziceam in "District 9" sau chiar in productii mai vechi, cum ar fi ca exemplu Gollum in LotR care a fost printre primele exemple de CGI-live action mix lucrate la un nivel care sa rezulte in ceva care sa nu para (prea tare) integrat din afara in pelicula. In fine, tragand linia "Avatar" ramane clar titlul care chiar cred ca merita si o sa si ia Oscarul pe VFX. Si cum ziceam mai sus, inchei cu un clip legat de aspecte care se vad mai putin cu ochiul liber = cam ce presupune partea de performance capture:




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu