vineri, 19 februarie 2010

Oscar 2010 - Cinematography




Nu prea am chef de scris (later edit: pana la urma am scris o gramada...) si din pacate e fix pe o intrare privind nominalizarile pe imagine, care e cred una din putinele categorii de la Oscaruri unde se intalnesc an de an chiar filme de exceptie pe directia asta. Avem asa ceva si anul asta, dar avem si ceva ce eu nu prea vad ce cauta aici (poate oi fi eu mai "old school"...). O sa le iau la rand pe fiecare, zicand din start ca anul asta mi-e aproape imposibil sa dau un pronostic:

- "Avatar" - imagine de Mauro Fiore . Dupa cum am anuntat tura trecuta azi incep seria de pareri negative vis-a-vis de "Avatar". O sa ma rezum in ce priveste imaginea de aici la definitia "cinematography" de pe Wikipedia:

Cinematography (from Greek: kinema - κίνημα "movement" and graphein - γράφειν "to record"), is the making of lighting and camera choices when recording photographic images for the cinema.

iar operatorul (sef) e definit ca:

A cinematographer is one photographing with a motion picture camera (the art and science of which is known as cinematography). The title is generally equivalent to director of photography (DP), used to designate a chief over the camera and lighting crews working on a film, responsible for achieving artistic and technical decisions related to the image.

Ok ... cum am spus, poate is eu mai "old school" dar pentru mine imagine intr-un film e exact exact ce e scris mai sus ... nu cat de bine arata 3D-ul si ce efecte faine are ... pentru asta avem VFX. In mintea mea imaginea = modul cum e folosita the real camera cu tot ce tine de ea (movement, cadraj, filtre, etc) intr-un film nu completeaza pe ici pe colo CGI-ul cum o face in "Avatar", ci invers CGI-ul completeaza imaginea. Nu zic ca nu exista elemente comune din pdv artistic si in una si in alta si ca definirile date pot fi extinse si la CGI dar ... e altceva... Nush, e ca si cum ai nominaliza o animatie 100% la categoria imagine - chestie care evident nu s-a intamplat niciodata. Exista ceva ce se numeste "Annie Awards" in fiecare an si care sunt un fel de Oscars = cel mai important premiu, pentru animatii. Nu exista "cinematography" printre categoriile de nominalizari... din simplul motiv pentru ca asa cum ziceam cinematography ... cel putin in definitia clasica inseamna "camera work". S-ar putea zice ca "Avatar" nu e animatie - de acord, de asta nici n-a intrat la "Annies" anul asta pe listele de nominalizari. E insa mult peste 50% CGI, iar ceea ce ramane ca imagine efectiva pe langa, pe mine nu m-a impresionat mai deloc... Mauro Fiore, care practic si-a (re)lansat cariera cu filmul asta, avand deja o groaza de nominalizari, pe care eu nu le pricep pentru "Avatar" la multe premii, n-are cine stie ce titluri la activ... As aminti chiar unul relativ recent: "The Kingdom" - awful shaky camera (poate unora le place). Deja am scris o gramada despre filmul care cum am zis eu nu vad ce cauta aici - verdict: VFX/CGI superb ; imagine cam lipsa ... sper sa "deschida" ochii si Academia Americana.

- "Inglourious Basterds" - imagine de Robert Richardson. Am amintit si in intrarea din ianuarie despre film ca imaginea e faina. Inca de la primele scene avem un plan panoramic (sper sa nu dau complet pe langa cu termenii) si poti sa-ti dai seama ce film ai in fata ca imagine. Nu stiu... sunt o gramada de exemple... nici nu le mai tin minte pe toate ... scenele din cinema dinspre final, close-upurile urmate de miscarea camerei inapoi si racursiul din "the Bear Jew" scene (in ciuda faptului ca e cea mai dura din film) fac o combinatie perfecta pentru tensiunea de pe respectivul moment fara sa fie ceva strident in imagine ( gen "shaky camera" :) ), scena din restaurant care am dat-o in intrarea despre film si inca mai "supravietuieste" pe YouTube are iar un inceput superb cu miscarea camerei la reintalnirea intre cei doi: Shosanna si Landa - down-up - si e o paralela foarte fina cu inceputul filmului unde am avut aceeasi pozitionare intre ei - evreii ascunsi sub dusumeaua casei si colonelul SS deasupra, si mai sunt si altele ... Raman la parerea care am exprimat-o si in postarea despre film ca Robert Richardson are cea mai buna imagine din ce-am vazut eu de el in "Snow Falling on Cedars" desi Oscar n-a luat... In schimb are Oscar pentru "Aviator" si "JFK", si cum "Inglourious Basterds" e peste zic eu, desi am un grad mare mare de nesiguranta, eu aici cred ca ajunge statueta anul asta (culmea e ca preferinta mea e alta :) cum ziceam sunt filme de exceptie pe categoria asta)

- "Das weisse Band - The White Ribbon" - imagine de Christian Berger . O sa incep cu vreo doua cuvinte despre film, care a luat Palme D'Or la Cannes si mai important din punctul meu de vedere premiul EFA pentru cel mai bun film (cu mentiunea ca European Film Awards - asa cum o zice si titulatura - nu prea include filme cu producatori outside Europe). In mare e vorba despre viata/atmosfera dintr-un sat german dinainte de primul razboi mondial, cand o serie de intamplari destul de bizare si violente cu autor necunoscut au loc, incepand cu o piedica pusa calului doctorului local. Filmul e unul destul de tensionat prin aspectul suficient de realist la care se adauga o raceala specifica perioadei si locului. La baza ramane motivul copiiilor din satul respectiv - de aici si subtitlul "Eine deutsche Kindergeschichte" - "O poveste germana pentru copii" (sper sa nu ma tradeze lipsa de contact cu dictionarul german-roman de multi ani incoace...), copii supusi unei educatii extrem de stricte de inceput de secol XX. Personal filmul nu mi-a placut... nush... Nu cred ca e un film care sa-ti placa decat daca faci abstractie de desfasurarea efectiva a actiunii si il vezi doar sub aspectele tehnice + cat de bine se pliaza pe reproducerea perioadei respective... In fine... mi-a lasat o senzatie de "Morometii" - chit ca nu mai tin minte mai nik din cartea aia - adica o lume si un loc unde nu mi-ar placea sa traiesc, iar ca story ceva fara inceput si sfarsit clar (= poate sa porneasca mai devreme si sa se termine si mai departe de ultima pagina/scena filmata). Revenind la topicul principal, imaginea e ... alb-negru. Da.. avem un an in care la categoria asta avem o diversitate cum n-a mai fost demult... Fiecare film are alt stil de lucru, la un capat avand "Avatar" care e de fapt CGI cum ziceam mai sus dar ca tehnica - de ultima ora, si la celalalt capat avem "Das weisse Band" in black & white (care o fi avand tot tehnica de ultima ora dar inevitabil te duce cu gandul cu multi multi ani in urma). Nu am nimic cu imaginea alb-negru, spre deosebire de celalalt pol "albastru" aici chiar avem imagine - si ca fapt divers imaginea in alb-negru implica deseori multe chestii in plus (in special lucrul cu umbre) pentru a da totusi un aspect cat mai placut ochiului fata de color. Am auzit insa ca filmul ar fi fost turnat initial in color, si abia dupa s-a prelucrat pelicula ( chestie care eu o vad totusi tot la imagine, spre deosebire de CGI care-i clar VFX ... "Avatar" fans can shoot me :-p ). Daca o fi sau n-o fi asa habar n-am, de Christian Berger n-am auzit pana acu', dar ce pot sa zic e ca e cea mai buna imagine black & white care am vazut-o (nu ca ar fi multe...) de la "Schindler's List" incoace (cu precizarea ca "Schindler's List" - imagine de Janusz Kaminski, omul cu care lucreaza sau lucra Spielberg in general ramane peste "Das weisse Band"). Iarasi avem o gramada de scene care ar putea fi amintite ... lumanarile de priveghi ar fi cel putin una ... in fine .. O sa ma opresc aici pentru ca deja am scris o gramada si despre filmul asta, si sincer nu cred ca are totusi sanse anul curent fata de altele chiar mai slabe...

- "The Hurt Locker" - imagine de Barry Ackroyd. Despre film, cum am mai zis pe la sunet, o sa scriu mai multe cand ajung la "best movie". Despre imagine ... habar n-am la ce-a mai lucrat mai devreme mentionatul director de imagine de care n-am mai auzit (si nici n-am chef sa caut spre deosebire de "Avatar" :-p) . Din cate stiu insa "The Hurt Locker" a fost si el nominalizat la nush cate editii de diverse premii pentru imagine si a mai si luat cateva, deci ce pot sa zic ca idee proprie e ca rezultatul este ... a very clever trick. Filmul in sine are un oarecare aspect/da senzatia de docudrama (= documentar sub forma de adaptare dramatica a unor real events). Modul in care e lucrata imaginea contribuie enorm de mult la senzatia asta. Avem aici (my "favourite" ...) kinetic camera, dar nu-i mai zic "shaky" pentru ca-i de bine, adica nu-ti da dureri de cap. La fel, ajuta mult unghiurile de filmare pe anumite scene, cum e cea mai cunoscuta cred cu "the multiple bomb" luata de deasupra. Acuma, care-i partea de clever trick ... daca filmul ar fi fost chiar un documentar, probabil imaginea n-ar fi fost apreciata fiind chiar extraordinara fiind oarecum implicit ceruta de genul peliculei, sau cine stie poate considerata chiar improprie fiind prea "artistica" pentru ceva non-fictiv. In cazul de fata insa cum am zis efectul e invers = contribuie mult la senzatia per ansamblu, deci asta e punctul principal pe care se bazeaza, si nu e deloc un minus - cam toate scenele is lucrate atent, n-avem exces de "camera tremurata" :), etc. Totusi, cel putin cum o vad eu, imaginea nu e chiar iesita din comun si e ajutata foarte mult in efectul rezultat si de montaj, dar cum "Avatar" are sanse la Oscar chiar daca e CGI (da' stiu ca tot repet asta... :-p) chestie mult mai "observabila" decat separarea imagine/montaj in "The Hurt Locker"... who knows... Cum am mai zis, e greu de spus anul asta.

- "Harry Potter and the Half Blood Prince" - imagine Bruno Delbonnel . Am scris despre ultimul Potter, cred ca undeva prin octombrie pe blog, deci n-o sa mai intru in detalii legat de film. In intrarea respectiva tin minte ca am amintit si imaginea. Nu mai stiu ce-am scris, si nu stau sa ma mai uit acu' dar e sigur de bine. De fapt (sper sa nu ma repet prea mult) imaginea e probabil cel mai high aspect din film, aura destul de dark care o are pelicula fiind ajutata din plin de cum a fost lucrata sub aspect vizual si in special de ceva ce am mai vazut si-n alte productii unde am avut acelasi director de imagine. Ma refer aici la lucrul cu filtre (sincer nush cat e prelucrare ulterioara si cat e filtrat cromatic din prima dar rezultatul e superb). Celelalte filme marca Delbonnel pe care le-am vazut si unde am mai avut asa ceva sunt "Amelie" si "Un long dimanche de fiancailles - A Very Long Engagement", ultimul fiind zic eu superior primului ca imagine, si cam egal cu ce avem in cazul "Harry Potter". Nu vad sincer foarte multe sanse la Oscar, avand in vedere ca e vorba de vrajitorasul cu ochelari (= ma tem ca o sa fie cam subiective criteriile, fara legatura cu imaginea in sine). As vrea sa ma insel fiindca partea de lucru pe cromatica (= filtrele) e una din chestiile care mie personal imi plac cel mai mult si sincer din cauza asta il vad cel mai sus din toate nominalizarile (si nu doar pe aspectul asta, dar cu asta in frunte). Poate oi fi eu mai subiectiv, filmul avand pana la urma si CGI suficient care mai fura ochiul, dar totusi parca aici e ceva invers fata de ce-am scris la "Avatar", adica efectele completeaza imaginea si nu imaginea cantitatea de efecte - a se vedea scena fetitei blestemate de pe aleea inzapezita - a la "The Exorcist", ca exemplu. Din pacate n-am reusit sa gasesc rapid o varianta ok calitativ s-o dau ca link. Si cum alta scena pe care vroiam s-o dau e "embedding disabled" am ales un montaj cat de cat watchable ( care are si CGI in el :) ), suficient de relevant zic eu pentru partea de cromatica in imagine:




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu