joi, 25 februarie 2010

Oscar 2010 - Editing




Nush de ce am impresia ca o sa dau pe langa groaznic anu' asta cu predictiile (chiar daca le iau de bune = nimerite, pe oricare din "ce cred c-o sa ia" si "ce prefer eu sa ia" pe o categorie, adica in unele cazuri doua directii). In concluzie o sa incerc sa postez mai multe intrari in cat timp a mai ramas pana pe 7 martie, in speranta ca mai scad rata de rateuri pentru cele pana de-acu' :) (desi ma tem ca am sanse s-o si cresc). Ok ... gata cu bla-blaul pe langa... Azi m-am oprit la montaj, poate cel mai subevaluat/"invizibil" aspect dintr-un film in comparatie cu gradul de importanta. Parca am mai scris o data pe blog ceva de genul ca probabil dupa regie sau uneori chiar inainte (daca regizorul e praf) e cel mai important aspect din cum arata ca rezultat final un film ca intreg = modul cum se face tranzitia intre scene, cand, cat dureaza una, cum alterneaza scenele/cadrele, etc. Ce-am avea pe anul 2009 la Oscaruri pe zona asta ...

- "Inglourious Basterds" - e un film cu un montaj superb care nu cred totusi ca are sanse sa ia premiul aici; pe de o parte din cauza ca exista zic eu un favorit destul de clar, iar pe de alta pentru ca in cazul in care apar in mod normal "surprize" la categoria asta vin din partea unor filme ceva mai alerte ca actiune - si pe langa respectivul favorit mai avem doua. Cu toate astea e singurul caz din cele cinci nominalizari unde din ce-au vazut ochii mei montajul a mers "mana in mana" cu imaginea rezultatul fiind perfect vizual. Asta in sensul ca nici montajul n-a tras imaginea prea tare in sus, nici imaginea n-a suplinit un montaj mai slab (unde as putea da ca exemplu "Harry Potter" din intrarea anterioara, care la editing mi s-a parut cam taiat aiurea, mai ales dupa ce-am revazut vreo trei-patru scene cautand una pentru blog). Referitor la "Inglourious Basterds" si la exemplele care le-am dat la imagine tura trecuta, unul cel putin e cat se poate de elocvent pentru completarea asta reciproca montaj-imagine si anume ... iar tre s-o repet :) ... probabil cea mai dura bucata din film = "the Bear Jew scene". E suficient sa vezi cum si pe ce durata alterneaza secventele care le-am amintit last time, mai multe cuvinte is de prisos. Am renuntat sa sap dupa scena completa in format calitativ ok (sunt o gramada de intrari care de care mai "fuzzy" pe Youtube, gasibile rapid) pentru ca in ciuda a ce-am zis/batut campii pana acu', nu pot sa spun totusi ca montajul din "Inglourious Basterds" e cel mai bun...

- "District 9" - o sa fiu scurt si la obiect aici. Din cate imi aduc aminte arata ok ca montaj + genul de mockumentary pe care merge o bucata din film la care se adauga celalalta bucata care e pure SF action, contribuie la diversitate pe partea de editing. However... nu e ceva nemaintalnit, adica na... cam singurul plus e adus de varietatea asta + care include eu stiu ... combinatii intre scene luate in diverse formate din ce-mi aduc aminte = camera normala, handycam, archive footage VHS record like si parca aveam si ceva b&w scurt pe niste camere de supraveghere (sau am visat eu azi-noapte... mai probabil). Tot amalgamul asta care e destul de echilibrat montat aduce un oarecare plus, dar inca o data, nu cred ca e ceva care sa sara peste ok spre excelent.

- "Avatar" - unde data trecuta am sustinut sus si tare ca imagine nu prea avem (si raman la parerea asta :) sue me) . Montaj insa este, si chiar daca imaginea se cheama de fapt CGI, montaju' ramane montaj. Si sincer exista sanse sa impuste un Oscar, care insa din pacate daca il ia cred ca il ia pe criterii de popularitate. Montajul e bun ca sa fiu scurt. Nici nu-i de mirare avand in vedere ca pe partea asta Cameron (unul din nominalizatii de aici) are ceva background ca editing (din cate stiu eu neoficial=not credited de printr-un documentar de acu un secol relativ la "Terminator 2", cam la toate filmele regizate), iar cand regizorul se implica direct in montaj, de obicei rezultatul nu poate fi prost decat daca regizorul e prost. Totusi chiar daca e bun, mie mi se pare cel mai slab din cele cinci so...

- "Precious" - e un film care intra in categoria mea "favorita" (cu GHILIMELE uriase). N-o sa ma lungesc aici cu o descriere pentru ca intra si la best movie, si asa cum am zis-o si la altele acolo o sa vb mai pe larg (probabil...). Pe scurt e o istorie despre o adolescenta de culoare cu multe multe probleme ... si problema mea cu filmul nu e asta, ci faptul ca daca e s-o iau ca rezultat final intra pe aceeasi categorie cu ultra-apreciatul "432" romanesc = movies about life (the worst part of it) = e suficient sa dau drumul la stiri ca sa-mi aduc aminte daca se-ntampla sa uit ca exista si asa ceva si sa ma pierd prin povesti, nu prea mai am nevoie de filme. Exista insa si o diferenta, finalul e "american" (chiar daca nu foarte clar), nu romanesc + other small parts of the movie = mai ai si ceva bright prin toata negura. Ca sa ajung totusi si la montaj, sincer e singura parte care m-a facut sa vad filmul pana la capat (crek exagerez :) ... oricum ... ). Nu pot sa zic ca e un film prost. E insa un film care s-ar putea incadra la categoria "reality horror" daca ar exista asa ceva, si merge din rau in mai rau pana intr-un punct. Iar montajul, mai exact, partea in care ti se serveste un "dream scene" ( see the movie to get it :) ), sau chiar o scena normala dupa una dura, are un rol incredibil de eficient in a mai atenua din tensiunea creata. Per ansamblu e un montaj care nu ca trage imaginea dupa el, cred ca trage mai mult din film dupa el. Mi s-a parut insa usor fortat pe anumite parti... = prea ... "dreamy" sau "artistic" pe unele tranzitii dintre scene (care arata bine, da parca totusi nu-i locul lor acolo), so optiunea mea ramane, pe ce-a mai ramas din cele cinci ....

- "The Hurt Locker" - asa cum am scris si data trecuta, montajul salta imaginea in filmul asta (suficient cat s-o duca pana la nominalizare si chiar premii prin alte parti), asta pe langa ce calitati mai are ca montaj in sine. Din ce pot sa-mi dau seama, mai ales ca a luat si un BAFTA acu' vreo doua zile, probabil cele mai mari sanse Oscarul aici are sa se duca. Si tura asta as fi de acord, pentru principalul motiv ca asa ca si in cazul "Precious" dinainte - desi din alt punct de vedere - montajul face filmul "vizionabil". Alt punct de vedere = de fapt doua principale: pe de o parte e ce-am zis de imagine, care fara montajul asta, in ciuda aprecierilor de care se bucura, daca scenele nu erau taiate calumea, sincer cred ca ar fi dat dureri de cap cel putin mie personal care "ador" kinetic camera (si-asa sunt bucati unde e cam la limita) ; pe de alta parte, cum am mai zis-o, pe scurt, fara interpretari, filmul e o radiografie sa zicem a "Irak war life" ... o sa mai revin la asta la best movie, dar mie sincer mi s-a parut relativ boring ca story, cu riscul sa par ignorant spre nesimtit :) vis-a-vis de ce prezinta filmul... ca pana la urma nici nu cred ca se pune problema de story... Ei, montajul pastreaza o atmosfera suficient de alerta pe un subiect care n-are cine stie ce linie narativa (iar shoot me da' asta-i parerea proprie, in ciuda nominalizarii la scenariu - I'll talk about that in alta intrare). Deci pana la urma asta zic eu ca e un plus marisor din ceea ce te face sa vezi filmul pana la capat. In rest, ca o paralela, acum doi ani, Oscarul pe montaj l-a luat "Bourne Ultimatum", absolut excelent pe editing (si acolo montajul "evita" eventuale potentiale dureri de cap produse de imagine). Cand am vazut "The Hurt Locker" m-am gandit la ultimul Bourne involuntar, pentru ca montajul aduce sincer cu un film de actiune (desi nu-i chiar acelasi lucru cu un war movie). Deci ca sa fac un rezumat, avem aici o editare care cum ziceam data trecuta, da si senzatie de docudrama (impreuna cu imaginea) si da si senzatie de film de actiune in acelasi timp si ... :) Stau si ma uit la ce-am scris si ma gandesc ca s-ar putea sa bat campii cam tare, asa ca mai bine ma opresc si dau o scena de inceput care sa faca ea un rezumat al montajului in locul meu - a se vedea cum scade durata cadrelor + alternanta celor din final (+ observabil e si de ce totusi filmul asta e nominalizat si la imagine care nu-i chiar de ici de colo :) ):




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu