duminică, 7 martie 2010

Oscar 2010 - Best Movie



Saptamana asta n-am dormit prea mult ... :) si nu din cauza c-am vazut multe filme, been busy ... In schimb, cum lipsa de somn duce la insomnii temporare cu dureri asociate de cap am profitat de ocazie, si de faptul ca e duminica, si in starea de zombie care is luand in considerare ca azi chiar am de gand sa nu mai fac nik ( ya right... ) am reusit sa vad ultimele doua filme care impreuna cu cel care spuneam ca l-am bucatalit de-a lungul saptamanii data trecuta, imi completeaza seria de 10 nominalizari la categoria de top. 10 nominalizari intr-un an care am spus acum o luna ca din punctul meu de vedere indica exclusiv dorinta Academiei de a face marketing la industria de cinema, ceea ce nu-i neaparat rau, dar cum ziceam eu anul 2009 l-am vazut hai sa zicem mediu pentru ce productii au aparut, deci poate se putea astepta o ocazie mai buna de a "lati" categoria de top... (si de ce doar categoria de top ?). In fine... o sa imi ia mai mult sa scriu :) si e un avantaj clar: s-ar putea sa-mi vina somnul. Dezavantajul, ultimul film care l-am vazut asta noapte, mi-a cam rascolit niste amintiri, si s-ar putea iar sa dau in pasaje semilacrimogene criptice in care sa zic mai mult decat as vrea, in speranta ca e mai putin decat e cazul... Whatever, daca mi se face somn ii ok - need the sleep, deci I'm writing now. So, the movies:

- "Avatar" - dupa ce am reusit sa vad toate nominalizarile la cel mai bun film, pot sa zic ca obiectiv, poate nu-i chiar in coada (eram destul de pornit acu' o luna). Si asta din cauza ca intr-un film desi pana la urma story-ul e baza, cel mai bun film al anului ar trebui sa includa si o valoare crescuta ca medie si pe ce tine de restul aspectelor - de la actori pana la chestii aparent ca invizibile ca montajul de sunet. Culmea e ca anul asta titlul curent si inca unul cu story minimalist, is considerate favorite la mica distanta de un al treilea pe care l-as prefera si eu. Dar "Avatar" e film de remarcat pana la urma sub multe aspecte tehnice, ce suplineste intrucatva un subiect ieftin si la indemana. Cum ziceam cu alte cuvinte si la regie, ma intreb ce ar putea sa iasa din mainile lui James Cameron daca ar avea si un scenariu ok in fata. Mda, deci am zis ca in coada nu-i, clar nu prin prisma predictiilor generale, si nici a preferintelor personale. Dar sub ultimul aspect e aproape de coada. Inca o data fac referire la "Battle for Terra" - animatie full (care a iesit si ea in 3D parca), si chiar daca lucrul la "Avatar" a inceput mai devreme si s-a terminat dupa, subiectul in partea cealalta e acelasi iar scenariul desi more kids targeted e mai bun (si incredibil, din ce-mi mai aduc eu aminte, nu chiar asa de cliseic si previzibil ca in "epopeea albastra"). In "Avatar" avem rasa umana care distruge ecosistemul noii planete albastre pentru nush ce minereu, si the "Avatar" concept folosit pentru contraspionaj in favoarea fortelor "umane". In "Battle for Terra" avem rasa umana in criza majora de ultim moment care distruge ecosistemul si specia de pe planeta ca s-o transforme in una albastra, iar in loc de "avatarul" trimis sa stranga informatii, avem un soldat prabusit, salvat de la moarte, care intra in contact cu populatia indigena, revine pe nava mama si incepe sa-si puna intrebari legat de human survival vs. alien survival. E un pic mai deep... Si asta e doar un exemplu... Pe langa asta, inca o data o zic, cred ca "Titanic", desi tot un film mediu pana la urma daca lasam tehnica la o parte, a fost mai bun. De ce ? Pot bate pariu pe oricat pentru urmatorul experiment: Luam 100 de people care au vazut "Titanic" o singura data, si 100 de people care au vazut "Avatar" o singura data, eventual toti 200 nu prea incantati de ce au vazut. Lasam sa treaca 20 de ani in care nu mai revad filmul. Dupa ii intrebam: DiCaprio moare in "Titanic" ? Dar the main hero din "Avatar" ?. Timp de raspuns 10 secunde. Eu bag mana in foc ca acuratetea raspunsurilor o sa fie in favoarea "Titanic". (ok, poate nu-i fair pentru ca in "Avatar" e vorba de transformare, care nici nu confirma nici nu neaga raspunsul ... dar tot ma-ndoiesc ca ar fi mai multi din cei 100 care sa-si aduca aminte rapid asta). What's the point ? "Titanic" pe long term e mai de impact decat "Avatar" si scenariul lacrimogen e ceva mai bun. N-avem in "Avatar" nici o faza memorabila precum cea cu orchestra care continua sa cante until the ship sinks. Ma refer la feeling. Si ca ultima chestie, desi am recunoscut ca 3D-ul ii impressive. Totusi... chiar is curios, din gramada de fani ultra cati au mai vazut un alt 3D la viata lor - movie, nu animatie. Exista asa ceva dinainte de 1980 - evident nu la calitatea asta dar pe acelasi principiu (filtrare cromatica diferita pe fiecare ochi). Eu personal prima data am vazut un film in 3D inainte de '89 cred ca pe cand aveam cam vreo 5-6 ani si era vorba de ceva fantasy rusesc ( tin minte ca veneau sageti spre mine :) ). Nu glumesc, tin minte si cinematograful, si cine m-a dus la film. Cred sincer ca mare parte din succesul avut de "Avatar" s-a datorat faptului ca mai nimeni n-a mai vazut 3D pe live action pana acum, ci numai animatie si poate nici asta. Ok, enough talk. Eu am destule sperante ca "Avatar" o sa fie recompensat acolo unde merita, dar nu si ca cel mai bun film, pentru ca in ciuda faptului ca nu prea exista o nominalizare fara lipsuri, e departe de a fi the best from the 10. Si am zis ca dau filmulete data trecuta :) so .. :






- "The Blind Side" - asta e unul din titlurile de aici care chiar nu vad sa aibe sanse sa ia Oscarul, si e inclus strict sub criterii de marketing. Ca film e ok insa. E interesant cum se asociaza unele din nominalizari. Mai exact "The Blind Side" e un "Precious" comestibil. Avem tot ideea de tanar de culoare inchis in sine si traumatizat de mediul in care a trait pana ce ajunge intr-o scoala. De aici, si de fapt din startul filmului, lucrurile sunt la polul opus de "reality horror-ul" din "Precious". Mai exact tanarul respectiv e luat sub aripa protectoare de o familie instarita si ajutat sa se dezvolte intr-o poveste fericita fara prea multe scene tensionate, si cu un happy-end in cel mai pur stil american. Filmul e bun de vazut in special pentru starea de liniste care ti-o creeaza (sau cel putin asa cred ca se doreste) in ideea ca there are good people in this world (filmul e bazat pe a real story). Mi-a placut dintotdeauna Sandra Bullock, care joaca rolul noii mame. Iar constructia caracterului pe care-l interpreteaza, si in pielea caruia intra la perfectie = o femeie cu mult tupeu si atitudine, in aparenta dura si usor crazy, dar undeva in background cu inima cat propria casa de mare ( see the movie :) ) si very open minded, as putea zice nush cum ... ca mi-a smuls nu un oftat :-p ci mai multe pana in final ( in ciuda faptului ca o preferam bruneta decat blonda :-p ). Acu' serios vorbind, are o nominalizare pentru actrita la Oscar, si chiar mi-ar placea sa-l ia dar nu pot totusi sa ma pronunt pentru ca n-am vazut din restul de la categoria respectiva pe toata lumea. Cum ziceam insa, filmul in sine nu e clar de categoria asta. Trecand peste faptul ca e usor irealist de cat de perfect merg lucrurile in film ce ma face sa cred ca s-au omis multe din cazul real de la baza (desi la urma urmei de ce n-ar putea exista si cazuri de genul asta), in afara de Sandra Bullock nush daca se mai remarca prin ceva. Tehnic nimic, script se putea mai bine prin parti, etc. E cat se poate de ok prin faptul ca iti imbunatateste dispozitia in principiu dar cam atat.






- "District 9" - e un film cu care am fost un pic cam prea dur cand am scris pe blog in octombrie trecut dar chiar si asa o nominalizare la best movie mi se pare si aici usor gratuita. N-o sa mai reiau subiectul - alien guests on Earth - in detaliu, fiindca am vorbit data trecuta mai mult (cred... ca nu mi-am recitit intrarea :D ). Ca sa sumarizez o idee as prefera oricand sa revad de exemplu "District 9" fata de "Avatar", pentru ca un lucru se poate spune clar - nu e boring, te tine in priza in permanenta. Nu ai scene de actiune lungite peste masura in care sa nu apara de la un punct si ceva aditional care sa-ti atraga atentia printre gloante si alte proiectile trase. Sub aspect de Aliens mi se par, si am mai zis-o parca si la VFX, mult mai credibili insectoizii din "District 9". Si ar mai fi si alte motive. Cu toate astea nu pot sa uit nici acum gradul de contrast intre actiunea in sine care se vrea destul de serioasa si cateva faze de-a dreptul hilare cum ar fi o ploaie de gloante din nspe directii respinsa in fuga !!! cu o bucata de tabla. Parca am scris despre astea in octombrie... Pe tehnic, pe langa realizarea alienilor, filmul sta relativ bine la montaj, dar cam atat, si nu prea pricep cum de a luat totusi o nominalizare pentru script. O explicatie ar fi ca problemele pe care le are, amintite mai sus tin mai mult de lipsa de experienta a regizorului, care totusi la the first big screen movie experience s-a descurcat pot zice admirabil.






- "An Education" - e filmul de care ziceam la inceputul intrarii ... l-am vazut ultimul = acu cateva ceasuri. Ce pot spune. Oscar n-o sa ia, nu la best movie cel putin. E o "coming of age" story ... care urmareste perioada de maturizare a unei eleve de 17 ani, extrem de dotata intelectual dar cu 0 experienta de viata, spre final de liceu. In viata respectivei, dupa probabil cea mai candida replica de agatat pe care am vazut-o ever intr-un film, vizibila in trailerul de mai jos, intra un individ cam la o varsta dubla fata de ea. Si reuseste imposibilul = sa vrajeasca pana si familia destul de conservatoare (actiunea se petrece in Anglia anilor '60) nu doar pe ea, mergand pana la o cerere in casatorie. Iar ea merge mai departe in ciuda faptului ca lucrurile incep incet incet sa-si schimbe lumina initiala datorita anturajului, a explicatiilor care apar fata de situatia materiala destul de buna a respectivului, culminand cu o ultima descoperire. Am scris o gramada despre subiect... ca sa nu scriu altceva... nush... ceva tre sa zic :) ca e o idee a filmului: people who use other people for their well being, even if there are some feelings there, si chiar daca uneori e involuntar... problema e ce faci cand incepi sa te prinzi, back up ?, play the game ?, ce faci daca te prinzi mai mult decat e cazul sa te prinzi... cam asta ar fi planul secund al filmului (s-ar putea sa-l fi dezvoltat eu un pic in plus ... :) ). I don't know ... Ai dreptul sa faci in viata ce te taie capul atat timp cat efectele negative nu trec de tine, daca incep sa treaca insa ar trebui sa stii si sa vrei sa le opresti... Hate people who don't do that...
Revenind... planul frontal e axat pe directia titlului, care se leaga evident de cel secund .. amintit mai sus, si se invarte asupra ideilor respectivei fete de a renunta la scoala ce incepe sa i se para in plus si searbada fata de noua ei experienta de viata ... ce se-ntampla in final, concretizand metaforic si titlul "An Education" o sa las privitorul sa vada. Ca o ultima remarca... e interesant de observat cum pana la urma in modul de evolutie al actiunii contribuie decisiv gradul de limitare a deschiderii = closed mind, pentru oricare din personaje, fiecare sub un aspect diferit... n-o sa m-apuc de detaliat aici, e o chestie de interpretare si poate fiecare vede altfel, deja am dat prea multe spoilers ... :)






- "The Hurt Locker" - si am ajuns si la filmul care eu cred ca ia Oscarul anul asta. Am tot scris atata la celelalte categorii ca nu stiu ce sa mai zic aici. Am spus ca e vorba de Irak war life ca idee de suprafata. In adancime se poate merge mult, plecand de la efectele razboiului pe plan psihologic pana la cele ale adrenalinei din sange. O alta idee mai de substanta care merita urmarita e constructia de caractere complet diferite a celor trei membri ai echipei de genisti in jurul careia se invarte filmul. Cu riscul sa ma repet ( a nush cata oara ) mie filmul nu mi se pare atat de grozav pe cat de apreciat e de critica, dar na, motivele is ceva mai subiective poate: 1. nu are linie narativa prea complexa ... si intr-un mod totusi ciudat nu m-a plictisit, chestie care mi se intampla instant la cazuri din astea, dar e imposibil s-o trec cu vederea chiar de tot 2. e war movie in adevaratul sens al cuvantului si nu ma prea atrage genul. Am zis de regia de Bigelow ca mi se pare destul de slaba fata de ce mai are prin filmografie. Nu mai tin minte daca am zis ca neraportandu-ma la asta e chiar buna ( poate ma contrazic acu' singur cu ce-am scris in intrarea aia ca n-ar fi exclus :) ). Adaugand restul aspectelor tehnice care sar peste medie, filmul pot sa zic ca daca ia Oscarul nu-l ia pe nedrept. Eu as prefera insa alt titlu ...






- "Inglourious Basterds" - ... continuand paragraful anterior :), asta - asta e titlul care il prefer pentru Oscar din toate cele 10. E un pic ciudat, pentru ca daca stau si ma gandesc "A Serious Man" cred ca mi-a placut cel mai mult, iar "Inglorious Basterds" (avand in vedere ca e ultima categorie ma tot repet) nu pot sa zic ca mi-a placut efectiv sau ca mi-a displacut. Poate tocmai de asta, as fi chiar happy daca Oscarul ar ajunge aici, mi-ar confirma o apreciere peste 90% obiectiva tura asta (dar deja pana la urma cum am zis-o mai demult, premiul in sine conteaza mai putin .. :) nominalizarile is esenta - imi ofera ocazia sa mai descopar filme de care n-am auzit). Despre subiect nu mai scriu ca am scris destul - in intrarea din ianuarie am vorbit suficient. Multa lume zice ca nu e cel mai bun film al lui Tarantino - true, cu sensul strict de cel mai bun film, nu cu sensul figurativ ca nu e chiar cine stie ce. Cel mai bun ramane "Pulp Fiction" zic eu, atat calitativ, cat si prin faptul ca a fost revolutionar la vremea aia. Filme de-alde "Snatch" sau chiar "Crash", deci genuri complet diferite se bazeaza pe aceeasi tehnica de interconnected stories sau characters care nu cred c-a inventat-o Tarantino, dar nu-mi vine in minte vreun titlu sonor inainte de "Pulp Fiction" ( foarte posibil sa nu fi cautat destul prin memorie :) ). Too much talk, lasand la o parte toata critica de ansamblu si luand pur si simplu ingredientele filmului = regie, imagine, coloana sonora, montaj, actori si chiar scenariu, eu zic ca e suficient pentru a primi Oscarul. Cu toate astea ma tem ca Academia e un pic cam conservatoare si o sa prefere ceva mai putin sarit de pe fix, cum e titlul anterior.






- "Precious: Based on the Novel 'Push' by Sapphire" - o sa boicotez nominalizarea asta = o sa fiu scurt :). Am mai vorbit turele trecute si aici am zis ca o sa zic mai multe. Nush ce sa zic in plus de bine. E un film in regula ca film. Dar ... inca o data o zic ... e ca un "432" in varianta americana (= cu usor happy-end), adica dai drumu la news (alea de ora 5) si vezi cam acelasi lucru (sau starea de spirit se duce spre aceeasi zona). Povestea e similara oarecum cu "The Blind Side" aici avand o adolescenta de culoare, facuta tandari psihic de propria familie, care isi revine cat de cat dupa ce e luata sub aripa de o profesoara dintr-o scoala speciala. Sper sa nu iasa vreo surpriza de aici, pentru ca sincer as prefera sa castige "Avatar" Oscarul decat titlul de fata, care are montaj ok si cam atat ... interpretarile feminine, in special cea a mamei chiar nush de ce sunt asa de apreciate de critica...






- "A Serious Man" - e filmul de care am vorbit prima data la scenariu, tura trecuta, si acuma nu prea mai stiu ce sa zic in plus :) deci si aici o sa fiu scurt. Cum ziceam mai sus e filmul care mi-a placut cel mai mult, ca story - desfasurare, dar nu cred ca merita Oscarul. Actorii is ok, dar am vazut distributii mai bune la Coen brothers. Imaginea, de Roger Deakins daca nu ma-nsel, e buna, la fel si coloana sonora + mixajul = cum e montata, si cam aici se opresc plusurile pe partea tehnica. Ce sa mai spun... look back one entry :) e un film despre un om normal intr-o lume ticnita la prima vedere ... la a doua vedere s-ar putea sa se mai schimbe din aspecte ... iar la a treia tot asa. Totusi in ciuda tuturor interpretarilor care se pot face vis-a-vis de film eu zic ca merge vazut oricand esti deprimat cu conditia sa fii destul de deschis la minte ca sa nu te deprimi mai tare ;)






- "Up" - asta e problema cu lasat "Best Movie" ca ultima intrare. Si despre "Up" am scris o gramada si aici nu prea stiu ce fara sa fac repetitii peste repetitii :). Nici macar nu mai stiu ce trailer sa dau, ca nu prea mai am unul. Nu prea inteleg eu de ce se includ animatii la categoria asta, ... singurul caz din ce mai stiu a fost ori "Beauty and the Beast" ori "The Lion King", dar pe vremea respectiva nu exista categorie de animatii lung metraj. In fine... mai putin important. However, cine vrea mai multe info despre "Up", cum e nominalizat si la "Best Animation", poate sa le consulte acu' doua intrari in urma. Aici n-as face altceva decat sa le reproduc de-acolo... (si oricum Oscarul pentru best movie are sanse minuscule sa fie luat de o animatie) ...deci mai bine trec direct la un clip cu the funniest talking dog I've ever seen in an animation:






- "Up in the Air" - a inceput sa mi se faca somn + si asta e o intrare care face parte din seria de trei care nu mi-au picat chiar ok, impreuna cu "Precious" si "An Education", din motive apropiate de ultima din ele. Data trecuta cand am vorbit despre "Up in the Air" am dat drept quote in doi peri "A paranthesis" .. acu il completez inainte sa trec mai departe ( ca sa fie efectiv in doi peri si sa ramana criptic :) ) cu "You were an escape". So... :) subiectul se invarte in jurul vietii unui angajat la o firma de concedieri. Da, se pare ca exista asa ceva. Respectivul, un tip destul de singuratic, dar cu o gramada de contacte, calatoreste de-a lungul si de-a latul Statelor Unite pentru a concedia angajatii in loc s-o faca direct sefii acestora = cu tot tacamul: discurs, basic plan de viitor, etc. Cum ziceam sunt similaritati anul asta ... aici avem una relativ restransa ca lungime, dar cu suficient de mult impact cu "An Education" (de unde si quoteurile de mai sus) si mai avem o similaritate cu "The Messenger" = ca si acolo unde aveam facut un studiu psihologic destul de interesant pe reactiile la death news delivery, si aici intr-un plan secund avem acelasi lucru pentru anunturi de concediere. Stiu, suna dur si morbid, dar e interesant de vazut ca mod de interactiune/reactie cu persoane cu care intri mai putin in contact cand tre sa trantesti o veste naspa. Filmul se bazeaza destul de mult pe jocul actorilor: el - George Clooney, care intr-una din calatorii o intalneste pe ea - Vera Farmiga - o alta navetista de cariera, si tot lui ii este plasata pentru acumulare de experienta o tanara angajata a firmei - Anna Kendrick, care vrea sa revolutioneze peste noapte tot protocolul de concedieri pe baza de interactiune prin videoconferinta. Desi privit ca unul din posibilii favoriti surpriza din linia a doua, eu nu prea as da Oscarul aici, filmul neavand chiar nimic de remarcat pe plan tehnic (iar un best movie tre sa aiba macar sound sau montaj sau imagine). Cam atat, ca altfel am sanse sa ma leg iar de prima parte a paragrafului si s-o dezvolt si n-am chef... anyway... old stories...






Asta-i tot pe anul asta privind Oscarurile. Couldn't care less who wins (... ya right ... parca o sa ma creada cineva :-p tre' sa-mi fac un procentaj la predictii). Serios vorbind, si cum am zis mai sus, ideea e mai putin legata de premii... e legata de vazut filme macar medii, spre bune si foarte bune (cam putin din ultimele la editia curenta). Astea fiind zise, dupa turul asta de forta, de saptamana viitoare reintru in rata normala de 1 post/week pana la anul ... (hope so) ... cu intrari pe filme macar echivalente calitativ cu ce-am avut in ultima vreme ... (again hope so :) ).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu