joi, 4 martie 2010

Oscar 2010 - Animated Feature Film



La animatii avem cinci nominalizari anul asta, si ceva mai specific - toate is destul de diferite ca aspect vizual. Ce pot sa zic e ca in ultimii ani a crescut nivelul destul de mult in zona asta. Sincer sa fiu nush... daca as face o medie ca preferinte personale pe filmele nominalizate la categoria de varf cred ca are "sanse" sa iasa mai proasta decat la animatii - cel putin la nominalizarile curente. Un factor major in asta tine si de "largirea" targetului de varsta in zona animated, nu neaparat in sensul de crestere a limitei inferioare ci mai degraba de eliminare a celei superioare ... in majoritatea cazurilor actiunea/subiectul nu mai cade in pueril sau poate exprimat mai altfel ( ca sa nu sune prea "superior" :) ) - are suficienta substanta ca sa prinda atat la nivelul adult cat si la copii ( fara a avea o problema cu kids movies/animations pentru ca vad o gramada si din astea in mod curent .. ca pondere in mana de filme care apuc s-o vad lately ). In mare parte cred ca nivelul asta e dat si de concurenta pentru ca mai nou vad ca incep sa-si mai faca loc si alte studiouri pe langa granzii Disney/Pixar si Dreamworks. Dar, suficient pentru introducere, sa trecem la nominalizari ( o sa incerc sa dau trailerul pentru fiecare - sper sa tina cat de cat linkurile & sorry da' n-am mai apucat sa caut fara ads ):

- "Coraline" - a trecut ceva timp de cand l-am vazut... sper sa reusesc sa-mi adun cateva amintiri :) Asa cum am mentionat si cand am scris despre "9" pe blog, e una din cele doua productii animate sub brandul "Focus Features" care a inceput sa-si faca loc pe zona asta (desi din ce stiam sunt studiouri/echipe diferite in cele doua cazuri, aici e vorba de "Laika" pentru care cred ca-i prima productie). E destul de sigur cea mai "dark" nominalizare din cele cinci (chiar as putea zice ca are o tenta de horror), ceea ce o face implicit si destul de matura, desi pana la urma e vorba de o poveste care in sine e pretty much children targeted ca sa zic asa. La baza sta un roman de Neil Gaiman, iar (nush daca n-am mai zis-o cumva pe undeva...) feelingul se duce usor catre scrierile lui E.T.A. Hoffman sau daca nu macar spre basmele lui Wilhelm Hauff, gen "Inima rece" si altele, care au si ele ceva "erie" in ele. Oricum, eu cel putin de la "Stardust" incoace am cam inceput sa devin fan Gaiman, iar "Coraline" nu dezamageste - ca story probabil e cam cea mai complexa din toate nominalizarile, si implicit meritul revine in mare masura autorului care sta la baza ecranizarii. Pe scurt e vorba de o fetita - Coraline - proaspat mutata intr-o noua casa (care e de fapt destul de veche) si care nemultumita de atentia acordata de parinti descopera o usa spre o lume paralela unde gaseste o alta mama, alt tata si cate un corespondent pentru fiecare din vecini. Cum lumea paralela in prima faza pare mult mai primitoare decat cea reala incet incet incepe sa devina din ce mai atrasa... pentru a realiza in cele din urma ca exista si o parte destul de intunecata (light spoiler: iar metafora nasturilor in loc de ochi vis-a-vis de perceptia fata de ce apartine de noua lume mi s-a parut geniala). Nu mi-a placut insa prea mult animatia in sine - care e stop-motion in esenta = se muta personajul care e efectiv o papusa in cadrul decorului frame by frame si se creeaza iluzia de movement. Oricum e un stop-motion foarte fluid (fata de urmatoarea nominalizare) combinat si cu sa zicem un altfel de 3D fata de ce vedem pe la Pixar in mod curent, desi e destul de in ton cu partea "dark" a povestii. Ca sa inchei, inainte de a da trailerul, avand in vedere ca exista zic eu un favorit clar la categoria asta, ma indoiesc ca va primi Oscarul (chiar daca story-ul e zic eu clar cel mai bun din toate .. totusi nu se puncteaza romanul de la baza pana la urma ..).






- "Fantastic Mr. Fox" - e o animatie stop-motion, ca si "Coraline" numai ca aici spre deosebire de cazul de mai devreme nu s-a pus un pret asa mare pe fluiditate = e cat se poate de evidenta tehnica (care pe mine personal nu ma prea incanta cu mici exceptii). In ciuda acestui fapt ca animatie mi-a placut mai mult, presupun ca de vina e designul la nivel de puppets. Ca si titlul de mai sus si aici e vorba de o ecranizare, de data asta dupa Roald Dahl, care din cate ma mai ajuta pe mine cultura generala ( si niste amintiri de cand eram mai mic :) ) a fost un autor englez care dupa ce a servit pe front in WW2 a devenit cunoscut in special pentru cartile pentru copii, din care multe au fost si ecranizate: "Matilda", "Vrajitoarele", "The Big Friendly Giant" (sper ca am nimerit titlurile exacte ...). Ce e caracteristic la Dahl, din cate imi mai aduc aminte ( pentru ca very very long ago am trecut si eu prin cele enumerate mai sus :) ) e un umor aparte care se simte si in ecranizarea curenta. Sunt destul de convins ca nu e chiar vorba de o adaptare fidela (chiar daca in cazul asta n-am citit cartea), dar prinde destul din feelingul marca Roald Dahl ca sa zic asa. Subiectul, pe scurt, se invarte in jurul lui Mr. Fox, un vulpoi care in tinerete s-a ocupat cu furtul de pasari domestice, si a renuntat datorita riscurilor la insistentele nevestei ce l-a determinat sa duca o viata linistita ca editor la gazeta locala de padure (in caz ca nu-i clar inca, the wild animals sunt privite ca o societate cu un stil de viata similar cu cel al oamenilor). Imbatranind, Mr. Fox incepe sa regrete monotonia vietii curente si pune la cale o ultima lovitura majora impotriva a trei fermieri "feroce", care lovitura aduce repercursiuni asupra intregii populatii "salbatice". Filmul e plin de metafore (vreo doua din ele apar in ghilimelele de mai sus) si poate fi subiect a multe interpretari, dar esential e ca-ti creeaza un feeling zic eu destul de pozitiv dupa ce-l urmaresti. In plus, lasand la o parte faptul ca animatia e stop-motion (si cum am zis nu ma prea omor dupa asa ceva), rezultatul final e absolut demential ca productie cinematografica. Dupa cum am zis si data trecuta, in anumite parti parca aveam senzatia ca vad un western spaghetti marca Sergio Leone cu Clint Eastwood si cu muzica by Morricone. A se imagina asta combinata cu umorul sec englezesc prezent in multe secvente. Cum am spus, rezultatul e in primul rand altceva decat cam tot ce-am vazut in materie de animatii de cand ma stiu (poate "Wallace & Gromit: The Curse of the Were-Rabbit", alta productie excelenta ... si tot stop-motion ... s-ar apropia ca senzatie). Ziceam ca exista un favorit clar insa la categoria curenta, si din pacate nu e asta, pentru ca daca ar fi dupa mine n-as sta prea mult pe ganduri ca sa-l aleg cel mai bun (per ansamblu) din cele cinci.






- "The Princess and the Frog" - e (fara unda de repros) probabil cea mai "for kids" nominalizare din cele 5. E un story clasic Disney, fara cine stie ce adancime, cu suficient umor si clasicul si previzibilul happy-end. Ce m-a surprins in mod placut e si animatia care e tot clasica 2D, in cel mai pur stil Disney, si-mi pare sincer bine ca n-a disparut chiar complet (n-am absolut nik cu 3D animation numai ca mai e nevoie de variatie din cand in cand). Plecand de la povestea iar clasica in care fata saruta broscoiul care se transforma in print, intorcand-o la 180 de grade = (spoiler partial) se transforma si ea in broscoi, si plasand-o intr-o Louisiana - New Orleans pe undeva prin prima parte a secolului XX, avem pana la urma in esenta un love story, in care nu lipsesc the usual funny side characters si tot tacamul. Pentru mine a fost insa un pic cam "light" ca subiect, dar partea care l-a coborat complet in topul preferintelor proprii din toate cele cinci e abundenta de songs. Pe drept apare in genurile listate pe IMDb si musical (iar cum am mai scris pe blog, nu ma prea atrage asa ceva ... nu ca m-ar deranja muzica, dar vreau sa vad un film; pentru songs ascult soundtrackul). O parte buna, si probabil cea mai buna prezenta in cele cinci nominalizari sunt vocile (evident, ma refer la partea vorbita nu cantata). N-am mai auzit demult atatea variatii de accent englezesc la un loc si nu e numai asta, e efectiv partea de interpretare a rolurilor, care suna excelent. Tragand linie, nu vad nici prea multe sanse sa ia un Oscar, desi per ansamblu nu e o productie slaba, e doar asa cum ziceam una "light" buna de vazut ca sa-ti mai muti gandurile fara sa-ti genereze prea multe intrebari.






- "The Secret of Kells" - e o animatie irlandeza si probabil outsiderul din categoria asta, care incearca sa spuna o poveste a The Book of Kells. Ca idee din ce mai stiu The Book of Kells e unul din cele mai valoroase manuscrise la ora curenta, care dateaza dinainte de anul 1000 si care se remarca prin complexitatea ilustratiilor. Mai multe info se gasesc rapid cred pe Wikipedia. Cum ziceam e un story care urmareste (probabil fictiv) o istorie a scrierii cartii, actiunea fiind plasata in jurul vietii din manastirea de unde provine manuscrisul. E o animatie mai aparte (e cea mai putin comerciala din toate cinci), care poate fi considerata atat for kids cu rol de poveste cat avand si un oarecare rol documentaristic, aducand in prim plan contextul istoric al invaziilor nordicilor, motivele traditionale irlandeze, mitologie scandinava si celtica, samd. La un moment dat, se trece chiar explicit de la un plan real al actiunii intr-unul imaginar vis-a-vis de mituri, avand si oarecare tenta metaforica secventa in sine. Animatia e un 2D simplist in ceea ce priveste personajele, dar per ansamblu absolut incantator pentru ochi. Mi-a placut mai mult decat cel de la Disney, cel putin sub aspectul asta (si nu numai). Oricum, asa cum ziceam, e clar outsiderul pe categoria asta, care ma tem ca a fost introdus mai mult ca sa completeze un numar de cinci nominalizari.






- "Up" - capul de lista Pixar pe 2009, si care se pare ca are si cele mai mari sanse sa ia si Oscarul de anul asta, spune povestea lui Carl, un batranel care hotaraste pus in fata internarii intr-un azil, sa-si urmeze visul din tinerete de a deveni explorator. In acest scop isi ia zborul spre tinuturi indepartate impreuna cu propria casa ajutat de o gramada de baloane cu heliu pe post de mijloc de transport. Peripetiile prin care trece impreuna cu un pusti dolofan aspirant la nu-mai-tin-minte-ce grad de cercetas, o pasare exotica amatoare de ciocolata (sper ca nu le-ncurc ca a trecut juma de an de cand am vazut filmul) si un caine vorbitor (technologically enhanced), o sa le las ca surpriza potentialilor privitori. In traditia cunoscuta, Pixar delivers = 3D animation fara cusur, la cel mai inalt nivel. Story-ul mi-a placut, si nu e chiar asa "light" cum poate ar parea, si cum are in multe cazuri Pixarul prin productiunile proprii. Dar nush... din pacate, parca iti lasa o oarecare unda de amaraciune... Oricum, e cel putin egal cu "Wall-E" de la Oscarul trecut (mie mi-a placut mai mult), si are probabil cel mai funny "ansamblu" de caini pe care i-am vazut intr-o animatie in ultimii ani :). In plus, toata povestea iti da un usor feeling a la Indiana Jones combinat cu Jules Verne animat, pe care nu l-am prea intalnit la genul asta de productii pana acum. Cu toate astea raman ca preferinta proprie la "Mr. Fox" de mai sus ... te binedispune intr-o masura mai mare, si e mai original ("Up" chiar as putea zice ca are un inceput de-a dreptul deprimant) ... Oscarul insa is destul de convins ca aterizeaza aici (cu baloane sau fara :) ).




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu