vineri, 22 octombrie 2010

Appaloosa (2008)





N-am mai avut de mult un western ca topic de blog asa ca saptamana in curs am mers pe varianta asta (nu ca as avea foarte multe ...).

Trecand direct la subiect, "Appaloosa" e o ecranizare dupa o carte dintr-o serie din cate stiu (n-am citit nici una), avand ca principali protagonisti doi serifi (sau ma rog unul + un ajutor) de meserie = disponibili pentru angajare pe unde e nevoie de aplicat legea si n-are cine. Actiunea are evident loc in perioada "wild" a vestului, in orasul ce da si titlul filmului, la marginea caruia isi stabileste resedinta un "om de afaceri" sa zicem. Respectivul ajunge in prima faza sa terorizeze prin intermediul angajatilor proprii distinsii membrii ai consiliului local, moment in care intra in scena si cei doi justitiari amintiti mai sus, tocmiti cu drepturi depline de aplicare a proprii legi, doar doar or aduce din nou linistea in oras.

Intriga suna banal. Desfasurarea actiunii pana la capat dupa ce vezi filmul daca il privesti ca un tot probabil cam la acelasi nivel se situeaza, desi conflictul descris mai sus nu evolueaza chiar in aceeasi linie cap coada, ci mai are tot felul de intorsaturi (cauzate in special de aparitia personajului principal feminin in oras). Cu toate astea mie mi-a placut filmul. Si merita recomandat in special dintr-un anumit punct de vedere. Nu prea imi vin cuvintele acum sa exprim ideea care ar putea fi totusi sintetizata intr-unul singur: "linistit". E un film in care desi situatia se mai tensioneaza uneori si destul de bine ritmat cat sa nu te lase sa adormi, e bun de vazut inainte de somn. Mai ales ca se adauga si o oarece lentoare in desfasurarea subiectului, care totusi n-o simti ca fiind deranjanta.

Regia e excelenta, ca si scenariul si interpretarea rolului principal: Ed Harris. Practic da tonul filmului pe care l-am descris mai sus. Ca actori distributia e ok, la mentionatul mai adaugandu-se Viggo Mortensen (care sincer incep sa-l consider printre cei mai versatili actori pe care i-am vazut in ciuda faptului ca parca face acelasi rol in esenta ... nush cum se potriveste la diversitatea personajelor jucate). In roluri negative ii avem pe Jeremy Irons si Lance Henriksen care iar au fost o surpriza placuta mai ales ca nu i-am mai vazut de mult intr-o productie mai serioasa. Ce nu mi-a placut, si efectiv ma cam enerveaza personal in orice rol e Renee Zellweger, dar na trebuia sa fie si un minus la casting (se compenseaza cu celalalt rol feminin secundar din film pe care-l las fara detalii pentru vazut :) oricum nu-i un nume cunoscut).

Ca sa inchei, candva long ago am facut o clasificare a westernului pe subgenuri. N-o mai tin minte si nu mai am timp sa stau sa caut pe unde am scris-o. Ideea e ca genul de "western" de fapt nu e dat de altceva decat de locatie si timp de desfasurare. In sine filmul de fata aduce destul de mult cu o drama, unde nu stii (ca light spoiler) daca finalul e bun, prost, mediu ... dar te multumeste, si eventual poate iti smulge un "that's life" din cand in cand :)

Rating: 4 out of 5




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu