vineri, 19 noiembrie 2010
The Quiller Memorandum (1966)
Am scris acum ceva timp despre "The Ipcress File". N-am mai apucat sa vad si continuarile (pentru ca exista macar doua care chiar merita in principiu). Insa revin saptamana asta tot cu ceva din aceeasi perioada, tot britanic, si tot in acelasi gen de spy thriller, dar totusi cu totul alt aer.
"The Quiller Memorandum" e plasat pe undeva prin anii '60 prin Berlinul de Vest, avand ca intriga asasinarea a doi agenti britanici implicati in descoperirea unei filiere neonaziste. Firul actiunii continua cu un al treilea agent - cu acelasi nume ca si cel din titlu - american tura asta pus sa-si incerce si el norocul. Subiectul e relativ simplu, si partial din cauza asta, din pacate spre deosebire de "The Ipcress File" aici chiar se simte ca filmul are o varsta. O alta cauza tine probabil de regie, imagine si de tot restul - pana chiar la interpretare. Cu toate astea nu-i lipseste un oarecare farmec dat poate tocmai de senzatia asta de vechi, care pana la urma e cat se poate de naturala si o ai pana si la primele Bond movies. Iar daca tot veni vorba, probabil ce are special filmul de fata e tocmai personajul principal - vis-a-vis de imaginea cat de cat tipica valabila pentru un secret agent de oricare natie ar fi el. Nu stiu sincer cat s-a dorit, si nici n-am vazut foarte multe filme cu George Segal in rol principal, dar rezultatul aici e complet diferit de orice mi-a trecut prin fata ochilor. Mai exact ai impresia ca ai o parodie la tipul clasic de personaj de gen intr-un context cat se poate de serios. Plecand de la mimica, replici, pana la faptul ca nu ca nu exista nici un fel de gadget in dotare, dar respectivul caracter nu poarta nici pistol citand aproximativ - "ar creste sansele sa fii ucis". Cu toate astea dupa cum am zis, contextul actiunii nu are nici un iz de comic, decat poate usor prin contrastul intre rigiditatea englezo-germana si temperamentul american. Pe ansamblu poate pentru unii ar parea usor stupid. Pentru mine a fost interesant.
Lasand la o parte ca in afara de o revelatie minora pe final lasata usor in plop (= neexplicita), in rest, actiunea filmului se bazeaza mai mult pe dialoguri cu replici de duh (sau cel putin asa se vor) decat pe a complica subiectul prea mult, ce rezulta e totusi cat se poate de "vizionabil" (ca alta exprimare nu gasesc pe moment). Filmul cred ca a fost turnat chiar in Berlinul de Vest partial (daca mai retin bine din cat am prins din Credits) deci ai un pic de atmosfera de '60 autentica din zona. In rest, in afara de location setting, prea multe n-ar fi de spus legat de movie making. Cel mai bun aspect (pe langa interpretare care ... depinde de gust, daca pare exagerata sau nu) ar fi partea de coloana sonora. La fel ca si in cazul "The Ipcress File" (nu pot sa nu ma intorc iar, pentru ca parca totusi acolo a fost chiar mai buna) compozitor e John Barry, probabil unul din cei mai buni oameni din bransa asta din UK, cel putin dupa mine - cel putin pentru productiile din anii '60-'70. Cand spre exemplu in majoritatea filmelor facute in US nici nu simteai ca ai coloana sonora, in cazul de fata, si nu numai e fix pe dos = e clar acolo. Cam atat pe moment si cum nu prea am nici timp si nici ce vedea anunt de pe acum ca revin saptamana viitoare cu preview-ul pe iarna-primavara in loc de film. Pana una alta ...
Rating: 3 out of 5
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu