luni, 3 februarie 2014

Oscar 2014 - Sound Editing & Mixing


Ok .. Trecem la sectiuni mai complicate. Ca de obicei aici probabil nu prea se stie diferenta dintre ce intra la editing si ce la mixing, si iar ca de obicei ar trebui sa re-re-reiau descrierea despre mere, pere si de ce ambele-s fructe. Numai ca mi-e a naibii de lene, asa ca o sa apelez la un link care explica foarte fain cam ce presupune sunetul intr-un film: Film editing stages - Sound . Bine, probabil tot nu clarifica separatia de la Oscaruri, deci ca idee din ce-i important pe-acolo: prelucrarea pe ADR, dialoguri, efecte si partea de foley din ce stiu eu intra (in principal) pe editing, iar location mixing sau inregistrarea live & re-recording mixing sau the final track intra (in principal) la .. guess what, mixing. In principal, adica limita dintre una si alta e destul de subtire. In linii mari se pleaca de la inregistrarile din timpul filmarilor (= mixing department), se trece la prelucrare sunet si adaugare efecte (= editing department) si se incheie cu mix & tuning pe trackul final (= mixing department din nou), iar evident in tot procesul asta exista suficiente intrepatrunderi intre una si alta. Na, ca pana la urma tot am ajuns sa explic ... Sa trecem deci la nominalizari, unde multumita pentru inca un an clipurilor mai mult decat cuprinzatoare a celor de la Soundworks Collection pot sa scriu mai putin, si sa las pe altii mai in masura sa explice mai mult ;)

"All is Lost" e nominalizat doar pe editing. Avem aici un film despre un tip care naufragiaza in mijlocul Oceanului Indian dupa o ciocnire a iahtului propriu cu un .. container pierdut in apa. Un fel de "Life of Pi", dar ancorat ceva mai puternic in realitate. Am sa ma abtin de la spoilere, dar pot sa zic ca filmul are un singur actor in distributie (Robert Redford). Consecinta 1 e ca dialogul (sau monologul in cazul de fata) e minimal. Consecinta 2 e ca sunetul (in afara dialogului) are un impact major in film. As zice chiar ca ar putea fi considerat ca al doilea actor. E foarte fain lucrat, si contribuie din plin la senzatia de mediu izolant si apasator care nu prevesteste nimic bun, de la trosniturile ambarcatiunii avariate pana la tunetele indepartate care anunta venirea unei furtuni, si altele. Ca preferinta personala, alegerea mea ar fi aici, iar daca "Gravity" pierde una din categoriile de sunet as prefera ca asta sa fie cauza.

"Captain Phillips" e alt film cu desfasurare in Oceanul Indian, dar cu o barca ceva mai mare in prim plan. Care e atacata de pirati somalezi. De unde rezulta ceva actiune cu focuri de arma. Si de unde rezulta si nominalizari pe ambele categorii de aici. Personal, n-am fost prea impresionat de sunet, si pe mixing chiar nu cred ca filmul are prea multe sanse. Pe editing insa, pot sa observ o tendinta a Academiei Americane sa fie impresionata des de suieratul de gloante (a se vedea "The Hurt Locker" sau "Zero Dark Thirty" recent). Desi, si pentru "calitatea" asta parca avem alt nominalizat mai potrivit sablonului ...





"Gravity" ca predictie cred ca are sanse mari sa ia ambele Oscaruri pe sunet. Pe editing avem multe efecte si ADR ( "there is no sound in space" :) remember ? si nici in microfoanele din studiouri nu-i chiar roz cand Sandra Bullock intra in panica cu o casca de cosmonaut pe cap ;) ). Si chiar cu toate astea, daca pe editing se mai poate intampla vreo surpriza, mi-e destul de greu sa cred ca pe mixing "Gravity" poate sa piarda Oscarul. Trackul final e dupa mine cea mai buna parte din filmul asta dupa VFX. N-am vazut filmul intr-o sala dotata cu Dolby Atmos (ultimul racnet in materie de surround) pentru care a fost lucrat, dar intr-un cinema normal deja suna foarte bine.

"The Hobbit: The Desolation of Smaug" e cred nominalizarea de umplutura pe ambele categorii. Evident ca de sunat, nu suna rau, dar pe editing, in afara de vocea lui Smaug prea multe nu am de remarcat, iar pe mixing creditul merge pentru impresie mai mult catre coloana sonora de Howard Shore decat orice altceva, deci ...

"Inside Llewyn Davis" e ultimul film al fratilor Coen, care urmareste o saptamana din viata unui cantaret de folk din anii '60. Fara casa, ratacind pe drumuri, si in conflict cam cu toti cunoscutii = rezultatul e un soi de pasaj de "surreal life", dar ceva mai light decat in alte productii cum ar fi "Barton Fink", "The Man Who Wasn't There" sau chiar "A Serious Man". Folk-ul e destul de departe de genul meu de muzica, dar nu pot sa nu apreciez partea de mixing pentru care filmul e nominalizat. Daca ar fi sa scot "Gravity" din categoria asta, aici ar fi clar a doua optiune. In particular avem o secventa in film, undeva pe o autostrada, noaptea. Poti simti ca-i iarna, iar 50% din asta tine de mixul de sunet. Despre restul, vorbim la imagine ;)

"Lone Survivor" inchide seria de nominalizari cu punctari si pe editing si pe mixing. Nici pe una, nici pe alta n-am auzit nimic special, si nu prea vad sanse. Dar inca o data, avem multe gloante suierand pe la urechile votantilor, intr-un film care prezinta povestea reala a unei misiuni esuate in Afghanistan, deci cine stie ... In orice caz, e singurul film pentru care chiar n-am fost in stare (sau poate n-am avut suficienta rabdare) sa gasesc macar un clip mai concludent. Pana si pentru trailer, a fost nevoie sa ajung la a doua versiune ca sa fie ceva cat de cat ok cu tema intrarii curente, in ce se aude din trackul filmului ...





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu