duminică, 14 aprilie 2019

Werk ohne Autor (Never Look Away) (2018)



Am vrut sa vad "Shazam!" saptamana asta, dar am tot amanat de pe o zi pe alta si n-am mai reusit sa ajung in cinema. Maybe it was a good thing. Pentru ca asa am ajuns la "Werk ohne Autor" aka "Never Look Away".

Filmul are 3 ore. Eu l-am vazut in doua reprize ca n-am stiut ce ma asteapta. As recomanda totusi to try this in one piece. Nu te face sa te uiti la ceas, dar parca a doua jumatate e mult mai... calma sa zicem fata de prima. Si probabil are un sens. Povestea incepe undeva prin 1937 daca n-am uitat deja, in Germania de Est, langa Dresda, si urmareste viata unui tanar pictor de pe la vreo 5 ani pana in jur de 30. Prima parte care trece prin perioada nazista si razboi e dura. Nu in sensul de gloante si sange, ci in sensul de drama si suspine (fara ironie). Nu vreau sa dau prea mult fata de ce-i in trailer, pentru ca o sa taie din efect. Tot ce pot sa zic, e ca-l vedem pe tanarul Kurt Barnert supravietuind razboiului, incepand o cariera artistica sub auspiciile comuniste in Germania de Est, casatorindu-se cu fiica dusmanului de moarte (de care habar n-are ca-i de moarte), emigrand ilegal in Vest si reluand studiile acolo si ajungand in final aparent un pictor de succes. Trust me, I didn't tell you anything. Watch the movie.

E a treia productie regizata de Florian Henckel von Donnersmarck, dupa "Das Leben der Anderen" si (mai putin fericitul) "The Tourist". Pentru cine l-a vazut pe primul, probabil nu mai are nevoie de alta recomandare decat sa zic ca e o revenire dupa ratacirea din al doilea. You can feel the same vibe here. Exista totusi niste diferente. O sa incep cu ce-i probabil mai putin semnificativ, dar totusi e... pe imagine (Caleb Deschanel) filmul e exceptional, similar pe coloana sonora, si pe distributie (care are nume comune cu "Das Leben der Anderen", dar parca totusi aici e un pic mai sus). Mai semnificativ e ce transmite. Din cate imi aduc eu aminte "Das Leben der Anderen" nu se termina chiar bine, dar avea un soi de... incheiere, closure, wrap up, cum vrei sa-i spui. Aici finalul e aparent ceva mai deschis (si iar n-am zis nimic). Din punctul asta de vedere, ca preferinta subiectiva parca m-as duce spre "Das Leben der Anderen". Pe de alta parte, is niste aspecte in filmul de aici care nu le realizezi pana la end credits. Cum ar fi ca e mult mai adanc (sau e mintea ta dusa... either might work). De exemplu, pana in ultimele 3 minute am zis ca titlul de marketing dat in engleza e mai valabil si mai cu sens in ansamblu decat cel original in germana. Suna si mai catchy "never look away" decat "lucrare fara autor" :) Pana in ultimele 3 minute, cand poti sa dai o interpretare la tot ce ai vazut - life in general - ca o "lucrare" care pana la urma in stadiul final... nu prea are autor :) Maybe a bit of karma. But that you don't see. It's just there for some paybacks you might not even know about. Tot n-am zis nimic ;) Watch the movie.

Rating: 4 out of 5 ( is subiectiv - multiple reasons - probabil merita mai mult :) )

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu