joi, 18 august 2011

Sucker Punch (2011)




Cum mi se termina vacanta (damn, that was fast ...) iar nu prea am timp de scris. Si azi chiar ar trebui sa scriu. Dar pe langa ca n-am timp is si in lipsa de inspiratie. Zic ca ar trebui sa scriu, probabil mai mult decat o s-o fac, pentru ca asta e o intrare despre un film care merita, care a fost complet diferit de ce ma asteptam sa fie si care probabil a fost prost inteles, ratingurile date si de public si de critica fiind dupa mine complet aiurea - "Sucker Punch".

Ma asteptam sa vad ceva plin de efecte, de actiune, cu story subtire, fara prea multa substanta, si aveam doar ceva sperante sa nu fie chiar boring fiindca ce a mai regizat Zack Snyder nu pot sa zic ca a fost. Dar asta era filmul cu cel mai low rating din toata filmografia, asa ca si sperantele astea nu erau prea mari. In concluzie, in prima faza am ignorat filmul si chiar cand am avut ocazia sa-l vad on big screen am preferat "The Adjustment Bureau" ca alternativa (damn big mistake, that movie was a mess). In fine, dupa ceva timp de la premiera scriu si eu in sfarsit despre "Sucker Punch" dupa ce saptamana trecuta am zis ceva de genul - "ok, vacanta, hai sa pierd doua ore cu un action movie". Ce pot sa zic dupa ... are intr-adevar suficienta actiune, si e plin de efecte. Si apropo de asta, ce ziceam data trecuta ca "I Am Number Four" e pe primul loc la VFX pe anul curent in ce ma priveste, "Sucker Punch" care l-am vazut la scurta vreme dupa, a cam schimbat topul ( desi parca tot "the telekinetic stuff" e ceva mai original :) ). Oricum, asta e mai putin important. Mai important e ca asteptarile negative care le aveam au fost date complet peste cap. Let's start with the story ...

Aparent nu e ceva foarte complex si din cauza asta in cer scuze pentru ca ceea ce urmeaza e destul de mare ca spoiler privind actiunea efectiva a filmului. Avem doua surori ostracizate de tatal vitreg dupa moartea suspecta a mamei lor. Sora mai mica moare in timpul unei altercatii intre cei trei (iar aici o sa revin) iar sora cea mare e inchisa intr-un azil de nebuni fiind acuzata de ucidere. Tatal vitreg plateste unul din asistentii care pare a face legea in locul respectiv sa aranjeze o lobotomie, care ar urma sa aiba loc in cinci zile. Timp in care "pacienta" pune la cale un plan de scapare ... sau ... Iar "sau" asta care de fapt ar putea fi pus si in alte locuri mai sus transforma povestea din ceva relativ banal in ceva foarte complex. In primul rand hai sa revin la paranteza de mai sus cu moartea sorei mai mici. Exista se pare si o versiune extended a filmului. In versiunea originala, nu ti se da clar de inteles de cine e ucisa de sora mai mica impresia fiind ca tatal vitreg e criminalul. In versiunea extinsa chestia asta se pare ca ar fi clarificata, dar nu asa cum te-ai astepta, moartea fiind accidentala din cauza unui glont ricosat vinovata de asta fiind pana la urma cea inchisa in azil. Ei ... pana la urma daca stai si te gandesti, toata chestia asta schimba oarecum modul cum ai privi filmul in varianta scurta. Si tocmai din cauza asta si consider varianta scurta mai interesanta, iar in asta sta si punctul forte = ... "sau"-rile de mai sus. Ai posibilitatea de a da o multitudine de interpretari la ceea ce vezi. Versiunea extinsa probabil iti poate oferi doar ceva satisfactie prin cateva la care nu te-ai gandit.

Revenind la ultimul "sau" din finalul povestii filmului de mai sus asta se leaga in special de cum ai ocazia sau mai bine zis capacitatea sa privesti acel plan de scapare din sanatoriu. Ideea e prezentata sub forma unei alegorii ce se petrece in mintea incarceratei. Desi pana si asta e interpretabil ( de la momentul in care e imaginata, la context, etc ) ... dar n-o sa ma mai lungesc aici. O alegorie in care pacientele din sectia de femei a spitalului sunt de fapt dansatoare intr-un club de noapte cu rol secundar de bordel incercand sa scape de acolo de pestele care e acelasi cu asistentul tiranic din real life. Ei ... si poti sa te legi din toata povestea asta de multe elemente la care poti asocia diverse semnificatii. Poti merge chiar pana la extrema de a privi alegoria ca real life si real life ca ceea ce-i imaginat, incercand sa-ti explici cam cum s-ar explica ce apare in una si nu in cealalta ... si s-ar putea sa mearga ( cel putin pana la un punct .. eu n-am avut timp sa-ncerc :) ). That's the beauty of the movie ... Iti da posibilitatea sa gandesti. Pesemne critica care a dat cu el de pereti n-a fost capabila sa vada nimic din asta in spatele actiunii, efectelor si a actritelor semi-dezbracate. Pentru ca daca nu esti in stare sa treci de astea ... o sa ai probabil o pelicula destul de haotica care n-o sa-ti ofere mare lucru in afara de dureri de cap din cauza ca nu prea intelegi de unde incepe si pe unde se termina.

Vizual mie filmul mi-a placut. S-ar putea ca pentru unii sa para kitsch, dar pentru mine partea de VFX a fost deja cum am zis mai sus foarte placuta ochiului, la un loc cu excesul de filtre cromatice (pentru care am o slabiciune de cand ma stiu) si alternantele cald-rece din partea asta. Soundtrackul e fain si se potriveste zic eu perfect cu actiunea, chit ca nu e foarte original = in cea mai mare parte (daca nu chiar cam tot) e compus din coveruri peste alte piese (more or less known). Ca regie, din cauza a tot ce e mai sus eu il consider cel mai bun film al lui Zack Snyder pana in prezent ( deci complet contrar la cam toate ratingurile de pe planeta :) ). Legat de actori ce sa zic ... aici iar vorbim probabil (si cred ca e a treia oara consecutiv :) ) de "a guys movie" = action + girls . Lasand asta la o parte titulara rolului principal - Emily Browning nu m-a impresionat niciodata de nici o culoare, si nu prea se intampla nici aici .. dar cu toate astea probabil e cel mai bun rol care l-a facut pana acum (totusi pe partea asta n-as pune nici un tag de "exceptional" ci doar ok).

Cand am pornit blogul asta aveam tendinta sa scriu ceva mai mult despre o anumita interpretare posibila in cazul unor filme (nu mai stiu exemple, cred ca la "Donnie Darko" sau poate la "The Jacket" s-a intamplat). Dupa asta am zis ca nu are sens sa dau eu ceva ce probabil ar trebui sa vada fiecare in viziunea proprie si m-am rezumat doar la hints ca filmul mai are ceva si in spatele a ceea ce vezi ca main action ( si in plus cu timpul a cam scazut si numarul de filme care ofera asa ceva ... deci nici macar de hints nu prea mai e cazul uneori :) ). Azi am calcat un pic regula asta deja, si o s-o mai calc inca un pic inca o data zicand ca la toata ideea filmului de a oferi ceva ce poti vedea asa cum vrei tu, eventual in mai multe feluri pune capac titlul. Titlu care tocmai prin faptul (spoiler ahead, sorry) ca nu e explicat in timpul filmului iti zice ca filmul cere o interpretare un pic mai departe de ce ti se ofera in mod direct = "macar asta ia si cauta-l daca nu te-ai prins ca e cazul de mai mult". Ei, unul din posibilele sensuri pentru un "Sucker Punch" poate fi dat de faptul ca tot filmul probabil o sa ai o impresie ca story-ul ar trebui sa se termine intr-un mod anume. Iar finalul o sa-ti spuna ca nu-i asa. Ce vreau sa zic ca sa fie clar nu e ideea de final neasteptat, ci faptul ca filmul dupa mine incearca undeva la sfarsit sa-ti schimbe o convingere care a ti-a format-o si implicit te-a facut s-o crezi probabil cea corecta pana atunci, ergo "the sucker punch". Cel putin asa il vad eu. Habar n-am daca asta a fost si explicatia data de Zack Snyder, ca parca am citit ceva undeva de un interviu in care a fost intrebat mai multe legat de cam ce a vrut el sa zica prin filmul asta. Inca o data, pentru mine e unul din putinele filme unde n-are pana la urma mare importanta ce naiba a vrut sa transmita regizorul ci mai mult ca a reusit sa-l faca "liber la interpretare" = trebuie doar sa-i multumesti ca a facut asta posibil. Mai departe, to quote the movie "you have all the weapons you need" ;)

Rating: 5 out of 5












Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu