sâmbătă, 24 martie 2012

Running Out of Time (1999)




N-o sa bat apropouri la titlu desi is tentat :) fiindca in cazul asta orice scuza de gen nu tine. Pentru ca "Running Out of Time" (sau "Am Zin" ca titlu original) e ceva pentru care daca n-as avea timp sa scriu, as amana pe alta data. Pentru ca e unul din putinele filme pe care se intampla sa am ocazia sa le vad in decursul unui an, care spus pe sleau ma ating la inima. Dar, e tarziu, mi-e somn, si nici nu prea stiu de unde sa incep. Timp imi fac in cazul de fata insa :) numai ca s-ar putea sa devin un pic haotic in cele ce urmeaza ...

E un film produs in '99 in Hong Kong, cu un buget vizibil destul de mic, si din ce-am apucat sa ma documentez rapid, turnat de fapt pe bucatele, printre alte proiecte, de regizor (Johnnie To - la care revin mai incolo) in decurs de vreo doi ani. Dar un pic despre story mai intai ... Avem doua personaje, care ne sunt introduse in primul sfert de ora. Un tip care se afla intr-un stadiu terminal cu patru saptamani de trait in fata, care dupa vizita la doctor si aflarea vestii arunca o privire sinucigasa in gol de pe un zgarie nori. Cam atat ni se zice pentru start .. si mai putem deduce din cele doua role de bancnote lasate medicului ca omul n-are apucaturi tocmai ortodoxe. Cel de-al doilea are parte de un intro ceva mai lung, dar n-o sa-l divulg pe tot. E suficient sa zic ca e vorba de un ofiter de politie din Hong Kong, aparent specializat in negocieri in situatii de criza, si care conform CV-ului si eficientei de la locul de munca pare a fi bun de candidat pentru pozitia de "politaiul deceniului". Intr-o zi este chemat pentru un caz de luare de ostatici in timpul unui jaf la o banca, si asta e secventa introductiva in ce-l priveste ce urmeaza imediat dupa ce facem cunostinta cu celalalt individ amintit mai sus. Daca ai impresia cumva ca stii deja cum continua filmul .. think again, or better watch it :) Sunt cateva surprize, nu foarte mari, dar sunt ;)

Daca stai si te gandesti dupa final, povestea filmului nu e extrem de complicata, si nici cu cine stie ce major twists pana la urma. Dar e atat de bine spusa, incat nu apuci sa-ti dai seama de asta decat la sfarsit :). Nu ai lungimi inutile, ai suficiente fire laterale pe actiune care is perfect integrate, iar toate astea insumate rezulta intr-un ritm care nu-ti da prea mult timp de "think ahead", esti suficient de prins ca sa n-ai vreme sa faci previziuni legate de final in timp ce stai cu ochii in ecran. Iar pe de alta parte chestia asta e si eliminata oarecum psihologic de faptul ca ti se da de-a gata practic din start ceva ce e sigur ca se intampla (tipul de mai sus care-i aproape de mutat definitiv domiciliul in subteran in caz ca nu-i clar). Dar inca o data, pentru poveste, better watch the movie ;) chiar merita ...

In rest, cum ziceam se cam vede bugetul sau the HK style of doing movies - costuri minime pentru profit maxim. Cu toate astea, avem o coloana sonora care poate concura fara drept de apel compozitori de la Hollywood. Imaginea si montajul is ok pentru cat pare a se fi investit in film. Avem chiar cateva cadre trase foarte fain. Actorii, care uneori in productiile din Asia devin usor prea teatrali (asta e stilul) is excelent distribuiti si fac o treaba aici de nivel clar occidental. Tipul pe duca pare-se ca a luat chiar premiul pentru cel mai bun actor la echivalentul Oscarurilor in HK din anul respectiv (care e un premiu destul de important by the way, considerand ca filmele din zona aia nu prea au parte de distributie ca sa ajunga pe la gale mai din vest). Locul unde se vede bugetul pana la urma e partea de production design si de efecte care uneori is un pic hilare. Dar astea, ca si alte chestii, de genul dramatismului tipic asiatic care se mai iteste pe ici pe colo, sau cateva faze trase un pic de coada, se trec cu vederea. Pentru ca restul e suficient de bun incat sa faca asta posibil.

Johnnie To e unul din regizorii de top din Hong Kong. Nu am ocazia sa prind prea multe filme din partea aia de lume, dar pentru mine pana la filmul curent eram cam in dezacord cu aprecierea de care se bucura. Am mai vazut candva "Election" si "Election 2" de acelasi tip, care se vor a fi un fel de "Godfather" asiatic. Bune ca nivel, dar nu suficient cat sa pot face vreo comparatie cu titluri similare de la Hollywood. Aici avem insa ceva complet diferit de the usual mafia movie - desi avem the mafia si aici :) ca altfel nu faceam paralela. E in definitiv un exemplu de ce n-ar trebui sa eviti sa vezi filme made in HK pentru ca is .. din nou .. HK style made. In cazul de fata, n-ai nici arte martiale la rata de nspe pumni si picioare date la fiecare 10 minute, nici cine stie ce alta violenta (explozii, arme, etc), nici overacting. E pana la urma un exemplu (printre multe altele - si fac referinta din nou la originalul "The Departed": "Infernal Affairs"), pentru ce poate scoate Hong Kong-ul cu doi lei fata de bugetele imense din celalalt continent. E un film care reuseste sa amestece un pic din cam orice : thriller, drama, comedie (chiar consistent as zice), actiune, romance, etc (na .. n-avem SF .. soarta :) ). E trist si vesel in acelasi timp, amar si dulce, dark si bright in intensitati egale. Si le amesteca in asa fel incat reuseste sa fie destul de intens la nivel emotional incat sa-l tii minte.

Rating: 5 out of 5

Cea mai decenta versiune de trailer (subtitled) care am gasit-o .. ca regula, trailerele din HK are usually bad & I'm not talking (only) about the video quality ...






Inceputul, in case you're not convinced yet (no spoilers) ...






Si o mostra de soundtrack ...




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu