duminică, 20 octombrie 2013

Prisoners (2013)



Se pare ca s-a oprit "seceta" .. Sau o fi inceput sezonul de releasuri cu target la premiile de anul viitor. Poate ar fi bine sa ma abtin totusi sa nu deochi "the cinema karma" sau ce o stabili sansa de a prinde un film bun mai des decat media de o data la doua luni. Cu alte cuvinte "Prisoners" intra in aceeasi zona de recomandari pe care le pot face pentru ce-a adus toamna asta, dupa "Blue Jasmine" si "Rush". Dar sa vedem de ce ...

Filmul s-ar integra probabil pe nisa de "serial killer thrillers", cu diferenta ca in loc de criminal avem rapitor .. sau cel putin asa ne zice trailerul. Trailer care probabil a contribuit din plin (prin contrast) la impresia mea finala, pentru ca e compus in asa fel incat sa para ca iti ofera cam toata povestea pe tava si sa nu promita prea mult ca desfasurare filmica = mie cel putin mi-a redus asteptarile suficient incat aproape sa ignor filmul, daca n-as fi fost surprins de niste ratinguri marisoare pe mai toate site-urile. Deci scurt, reclama productiei, ne prezinta doua familii dintr-o suburbie americana care se trezesc dupa sarbatorirea Zilei Recunostintei cu efectivul redus, sau mai precis constata lipsa mezinelor. Politia pusa in alerta captureaza rapid un suspect vazut bantuind prin zona cu o rulota, dar nu e gasita nici o urma a celor doua fete in vehicul si in plus tipul e un tanar retardat care nu prea pare in stare sa comunice mare lucru. In concluzie e eliberat, chestie care pune pe jar pe unul din parinti care hotaraste sa faca legea de unul singur. Si asa ajungem la alta rapire, presupusul suspect fiind prins si sechestrat pentru a fi interogat "cum se cuvine", actiune la care e cooptat pana la urma si celalalt tata, mai reticent dar cooperant pana la urma sub tensiunea ca zilele trec si nimeni nu stie nimic de copii. Cam asta da trailerul. Filmul e lung insa - vreo doua ore jumatate - deci mai tre' sa mai fie ceva pe-acolo :) ...

Trebuie sa admit totusi ca prima jumatate are ceva lungimi, si desfasurarea e per total relativ lenta. Totusi, cand tinzi sa ajungi la concluzia ca ok, am in fata o productie decenta dar povestea era clara dinainte de primul frame, te trezesti cu cate o scena, cadru sau chiar simpla replica care cel putin in prima faza te deruteaza. Probabil nu destul de puternic sa-ti schimbi asteptarile, mai ales ca filmul tinde sa revina la aceeasi linie. Dar e suficient totusi ca sa-ti dai seama ulterior ca "everything makes sense" si ca probabil esti departe de un Sherlock Holmes contemporan avand in vedere cate detalii care ti-au fost date ai ignorat cand ai vazut finalul inainte de vreme. Ma rezum la un "light spoiler": in prima etapa de investigatii, o serie de indivizi cu antecedente in molestare de minori sunt interogati, in cazul unui preot alcoolic lucrurile mergand un pic mai departe, fiind gasit un cadavru ce zacea de ani buni in pivnita locuintei. Modul scurt cum iti e livrata toata faza asta, te face s-o iei ca pe-un fir secundar, care pare sa fie prezent in film doar ca sa-ti arate cat de creepy poate fi vecinul de peste drum si sa fie taiat destul de rapid. Well ... (trust me, e doar un light spoiler, nici nu m-am apropiat de alea heavy).

Ce vreau sa zic, si nu stiu daca m-am facut destul de clar, e ca filmul se joaca cu mintea ta la un mod care cel putin pe mine ma face sa-i consider scenariul cel mai inteligent pe care l-am prins pentru un thriller de gen de foarta multa vreme incoace. Doar daca te uiti la titlu - "Prisoners" - dupa film, are un alt sens decat avea la inceput sau la jumatate si nu doar la propriu. Nici nu stiu cu ce sa fac comparatie. As putea sa ma refer la "Girl with a Dragon Tattoo" dar acolo e mai mult "exotismul" personajului de efect decat twisturile din poveste. "Seven" ar fi alt exemplu dar nu il mai tin minte suficient. In fine ...

Ca tot am pomenit titlurile de mai sus, ar trebui sa fac ceva referinte si la duritatea filmului. Tre' sa te astepti la scene greu de digerat, si vizual, dar mai ales ca idee. Personal, cel mai sangeros cadru mi s-a parut mai tolerabil ca altele in care nu vezi nimic rosu. Nu e violenta gratuita insa. Are sens in context (nu vreau sa-mi imaginez cum ar fi aratat o varianta asiatica a productiei asteia, mai ales ca nu demult am scris despre "I Saw the Devil"). E insa si bine fragmentat incat sa fie suportabil, mai ales ca uneori pe ansamblu chiar devine un pic hilar = la final poti concluziona ca daca petreci ceva timp prin suburbiile americane o sa ajungi sa suferi de pivnitofobie, la cat de des vezi scopuri de utilizare cel putin weird daca nu lugubre pentru orice incapere subterana in filmul asta.

Deja ma lungesc si eu cat filmul. Sa incerc sa inchei. Am auzit aprecieri relativ la imagine. E ok, dar pentru mine Roger Deakins a facut treaba mai buna in alte cazuri (a se vedea "True Grit" sau "The Reader"). Cred ca principalul merit pentru aspectul filmic ca feeling revine regizorului Denis Villeneuve, dar inca o data scriptul original (= nu-i adaptare) e punctul forte aici - unde avem un nume care nu zice prea multe, Aaron Guzikowski (mai vad la credits "Contraband" pe care acum is convins sa-l vad). Ar mai trebui sa mai zic si ca e cred cel mai bun rol in care l-am vazut vreodata pe Jake Gyllenhaal ca detectivul care se ocupa de caz, desi vad ca mai toate recenziile lauda pe Hugh Jackman, nominalizandu-l deja la Oscarurile de anul viitor. Unde probabil ca o sa mai auzim intr-adevar de "Prisoners" si la alte categorii ...

Rating: 4 out of 5 (pentru ca se putea mai bine tehnic si pentru ca-i un pic cam prea "grim" pentru gusturile proprii)





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu