duminică, 4 martie 2018

Oscar 2018




Anul trecut am zis ca voi mai scrie maxim una bucata intrare pe tema Oscar in 2018 si ma tin de cuvant. Mai mult, o sa-ncerc sa ma rezum doar la cateva predictii de bun simt. Daca-mi ies = daca nu ne trezim iar cu premii majore surpriza care-s date pe criterii politico/sociale si n-au nimic de-a face cu aspectul cinematografic/artistic, poate revin in 2019 la acoperirea extinsa care am facut-o in ultimii 10 ani... poate... Dar, sa trecem la subiect.

La VFX premiul ar trebui sa se duca la "War of the Planet of the Apes". E a treia oara din trei filme cand avem o nominalizare pentru seria asta, si daca se-ntampla ca si la precedentele sa piarda cred ca se pierde de tot si credibilitatea care o are categoria asta. "Breakthrough-ul" ca sa zic asa a fost facut de primul film din serie, ca premiera in nivelul atins pentru CGI care sa redea un animal intr-un film. Chiar daca in continuari n-am mai avut ceva atat de revolutionar pentru partea tehnica, complexitatea la ce tine de VFX e peste concurenta, prin natura filmului in primul rand. Din pacate insa, premiul asta s-a confundat prea mult cu cel de imagine in ultimii ani care e cu totul altceva (culmea e ca si vice-versa...), dar poate totusi nu si anul asta...

Categoriile de sunet de anul curent - editing si mixing - au o particularitate care nu cred ca s-a mai intamplat de mult - lista de nominalizari e identica. "Traditional" erau patru la fel, si una bucata diferenta. In mod normal pe editing premiul ar trebui sa mearga la "Dunkirk", dar am o banuiala ca am putea sa avem o surpriza cu "Blade Runner 2049" aici. Iarasi in mod normal pe mixing premiul ar trebui sa mearga la "Baby Driver" care e absolut genial lucrat ca final track - pentru ca asta ar trebui sa conteze cel mai mult pe categoria de fata, dar statueta o sa ajunga mai mult ca sigur la "Dunkirk".

Pe partea de production design = art direction & set decoration = mai pe romaneste, scenografie si locatii, avem o competitie destul de stransa, dar eu as merge pe "Blade Runner 2049". Mi se pare cel mai strong punct tehnic din tot filmul, la feeling imprimat = transposing you in the created world, sta cel putin la fel de bine ca restul, si ca avantaj avem si multa variatie. Si din toata variatia asta, daca luam doar partea din Vegas deja e suficient.

Nu cred ca a mai fost de multa vreme o competitie asa stransa pe coloana sonora = score/soundtrack ca anul asta. Chiar daca favoriti par a fi altii vad sanse bune pentru o surpriza cu Jonny Greenwood luand Oscarul pentru muzica din "Phantom Thread", daca ma iau dupa "urechea" Academiei Americane care de regula e relativ conservatoare pe categoria asta. Ca gust personal insa prefer score-ul lui Carter Burwell din "Three Billboards outside Ebbing, Missouri", dar e prea putin probabil.

Daca tot m-am oprit la "Phantom Thread" o predictie sigura in categoriile de anul asta e cea pentru costume design. Nu ca as fi eu expert in asa ceva, dar avand in vedere si tema filmului nu prea vad cum ar putea sa piarda aici.

"The Shape of Water" o sa-i aduca aproape sigur un prim Oscar pentru regie lui Guillermo del Toro, ceea ce-i un pic unfair avand in vedere ca "Pan's Labyrinth" ramane totusi cel mai bun film al sau. Mai unfair e ca "Dunkirk" n-o sa-i aduca lui Nolan un prim Oscar pentru regie in conditiile in care, o mai repet o data, omul asta a reusit sa scoata un film excelent compus cinematografic dintr-un subiect extrem de greu pretabil la un film.

In general evit sa discut prea mult prestatiile actoricesti, iar anul asta oricum sunt destul de previzibile premiile. Un comentariu as avea totusi pe categoria de leading actor unde Gary Oldman e creditat ca certain winner pentru rolul lui Churchill din "The Darkest Hour". Cum scriam si in recenzia filmului, in ciuda personajului obtinut unde nu am obiectiv ce sa comentez fiind evident foarte minutios studiat/interpretat pana la nivel de ticuri verbale, gestica, etc. si unde a contribuit din plin si machiajul mi se parea totusi mult mai naturala alegerea altui actor mai apropiat natural de rezultatul dorit. Pe criteriul asta eu as trimite Oscarul catre Daniel Day Lewis care in "Phantom Thread" face zic eu cel mai bun rol al sau dupa "There Will Be Blood". Ironia e ca l-a luat pentru "Lincoln" unde nu mi s-a parut departe de situatia in care se afla Gary Oldman anul asta, deci...

Cred ca am acoperit suficiente categorii ca sa opresc "overview"-ul de anul asta la evident, Best Picture. Avem doua favorite aici: "Three Billboards outside Ebbing, Missouri" si "Shape of Water", care zic eu ca isi merita pozitia in selectia existenta de noua nominalizari. Atata timp cat nu mai avem nici o surpriza ca in ultimii ani in care titlul de cel mai bun film al anului sa ajunga la o productie care e pe undeva dupa jumatate din restul pana si la cota criticii (aia putina care mai e cat de cat apolitica), eu zic ca ar fi un pas inainte. In ce ma priveste am avut recenzii recente pentru ambele, deci as prefera sa inchei capitolul Oscar 2018 fara a mai intra in prea multe detalii. Raman constant la evaluarea facuta anterior = desi apropiate, my final vote & prediction goes to "Three Billboards outside Ebbing, Missouri".

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu