joi, 10 octombrie 2019

Joker (2019)



Ma gandeam care tagline ar suna mai bine: "from Road Trip to Joker" sau "much ado about nothing", dar ambele is parca un pic prea carcotase si unfair, desi tot ambele au si ceva adevar in ele.

Are sens sa mai fac vreun sinopsis la poveste? Hai s-o luam altfel: this is not a superhero universe movie. Nici macar nu cred ca are DC Comics pe undeva prin opening titles, care is ceva in stil anii '70 - inclusiv logo-ul Warner Bros de pe vremea aia. Ceea ce e promitator. Cel putin pentru mine care is satul pana peste urechi de cea mai de succes reteta de facut bani in cinema din ultimii 15 ani. Ma rog... corectie... -nu pare- din acelasi superhero universe cu ultimele Justice League sau Avengers (da, le-am pus in aceeasi propozitie - prea mare diferenta nu e). Pana la urma avem evident ceva plasat in Gotham, pe vremea cand Bruce Wayne isi traia copilaria si inca nu avea aripi de liliac. Arthur Fleck e un tip singuratic, cu o problema neurologica care ii genereaza periodic un ras isteric, tinuta sub control cu medicamente, impreuna cu probabil multe alte probleme psihice. Omul traieste singur cu mama sa, si are un job mizerabil de clovn angajat pe la diverse evenimente. Si previzibil cand pare ca lucrurile care merg prost vor merge si mai prost, se-ntampla asta. Slujba se pierde, fondurile de asistenta sociala se pierd si ele, medicamentele la fel, cu ele si controlul, urmeaza cateva crime si asa de la Arthur Fleck ajungem la Joker. Na, c-am facut si un soi de sinopsis... Probabil nu foarte elocvent, dar nici nu intentionam.

Si nu intentionam pentru ca filmul e foarte foarte liniar. Asta e principala si marea problema. Ai un pic de mister cu iz de telenovela la un moment dat apropo de mama parasita care trimite de-o viata scrisori lui Thomas Wayne, tatal bogat al viitorului Batman, dar se rezolva rapid. Si cum e singura digresiune de la o linie in care vezi ce vine cu macar 5 minute in avans o sa ma abtin de la spoilers. In rest, ca poveste cel putin, nu surprinde cu nimic. And now, the taglines...

"From Road Trip to Joker": Todd Phillips a regizat din 2000 incoace aproape numai comedioare. Deci a fost cumva surprinzatoare asocierea cu Joker (no pun intended), iar critica s-a grabit un pic sa desfiinteze asteptarile din perspectiva asta, pana la anuntarea titularului de pe afis Joaquin Phoenix care a mai mutat atentia. Evident ca nici "Road Trip", nici "Hangover", nici macar "Borat" unde Phillips a scris scenariul nu-s cele mai bune referinte pentru a garanta o drama puternica cum s-a vrut, si a iesit totusi, "Joker". De asta ziceam ca taglineul ar fi un pic unfair. Daca ai vazut totusi "War Dogs", ultimul film al lui Phillips inainte de "Joker", cu toata linia comica care e prezenta si acolo, incep sa se simta totusi niste valente dramatice destul de strong. Si in ciuda faptului ca filmul e al naibii de liniar aici, din pdv regie nu cred ca se putea scoate ceva mult mai bun. Iar ca scenariu pe un "story" de genul asta nici atat. As zice chiar ca Phillips a facut minuni cu materialul de baza. Dintr-o poveste practic rezumabila la trei cuvinte = crazy guy snaps - a reusit sa stoarca totusi un personaj suficient de solid construit (unde clar un rol esential il are si interpretarea) cat sa faca un pic de valva. Si asa ajungem la...

"Much ado about nothing": Sau de ce se plange critica dupa release. Cea americana in particular, ca in Europa filmul a fost mai bine primit. Ca filmul ar fi periculos, ca ar instiga la violenta, ca e pro-guns, si altele. Is curios cat de departe se poate ajunge cu gradul de filtrare prin prisma social-politica cu un film. Ma rog, am din fericire luxul de a nu fi rezident pe continentul american, unde poate presiunea zilnica a factorului astuia o fi ajuns atat de mare, incat distinctia intre un movie release si o declaratie politica nu prea mai exista. A movie is a movie, is art and should be first an escape from reality not a reference to it. Eu raman la crezul asta de baza, desi nuante exista intotdeauna. Nu cred ca Todd Phillips a vrut sa "pozitiveze" personajul, sau sa dea vreo justificare unor violente, desi poate sa para asa. Un personaj complex de aia e complex, ca are si bune si rele, si aici e o constructie solida in care intra ambele, iar asta e ceva de apreciat nu de criticat + in final, tras linia ce ramane clar e un personaj negativ. Cu atat mai mult nu cred sa fi fost vreo intentie de film amestecat in proteste de stanga sau de dreapta. Nici macar nu merita discutia. Dar na.. Pentru cine nu-i suficient de smart incat sa nu ia la modul direct ca rezolvi o problema cu o arma sau sa se ridice peste a asimila ce vede intr-un Gotham city fictiv cu ce are pe langa in real life, atunci... well... e intr-adevar un film suficient de dur si puternic cat sa influenteze direct in sensul asta. And that might make it dangerous indeed. Dar asta depinde de cat de smart e privitorul si nu descalifica productia ;)

Rating: 3.5 out of 5 (prea liniar...)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu