marți, 14 aprilie 2020

The Little Prince (2015)



Nu mi-a placut "Micul Print" cand eram mic in varianta radiofonica pe vinil. Era una din povestile la care finalul mi se parea prea trist. Nu-mi mai aduc aminte daca am citit cartea sau nu la vremea aia, dar daca am facut-o n-a schimbat nimic. Acum cativa ani, cand am auzit de o noua varianta animata pentru "The Little Prince", am zis ca n-ar strica sa vad daca mi s-a schimbat perspectiva, dar am tot amanat momentul. Na ca am facut-o acuma. Verdict: 1. This is not a children's story, cat o fi ea de animata. 2. Intra la categoria - don't try this alone at home, noaptea tarziu cand nu poti sa dormi ca te framanta alte ganduri - un horror s-ar putea sa fie o optiune mai buna :P

Nu o sa ma apuc sa povestesc "Micul Print" acum. E cea mai cunoscuta carte a lui Antoine de Saint-Exupery, nu foarte lunga, si pesemne stie multa lume despre ce-i vorba. Pentru cine nu, cel mai bine e cred de citit iar ce-i de inteles zic eu ca vine ca interpretare personala pentru fiecare. In orice caz, ca sa explic punctul 1 de mai sus, textul e plin de metafore din care poate prinzi si cand esti copil dar cer un nivel de maturitate ca sa le vezi in adancime. De la chestii mai simple de genul "think outside the box" din primele capitole pana la a nu privi nici un sfarsit ca pe un sfarsit din final. Ceea ce explica (partial :) ) punctul 2 de mai sus, precum si interpretarea regizorala a filmului din 2015. Sau altfel zis, n-am rezistat fara sa ma lamuresc de ce povestea nu se termina acolo unde tineam eu minte, si m-am apucat pe la 3 AM de citit ultimele capitole din carte ca sa vad daca nu ma paste vreun Alzheimer.

Probabil ca inca nu, pentru ca finalul cartii e acolo unde stiam eu ca e, parca totusi nu asa trist insa cum mi-l aduceam aminte. Pentru ca asa cum am zis in film se merge mai departe. Intr-o abordare a la "Neverending Story", alta poveste cu multe metafore, in care universul e infinit si viu atat timp cat "there are hopes and dreams", sau na... cel putin cam asa vad eu acum si "Micul Print", ca la vremea cand ascultam vinilul nu vazusem inca "Neverending Story", si nici nu scria "neverending" pe coperta discului :). Ma rog, evident e discutabila versiunea regizorului relativ la continuarea dupa finalul cartii, care poate-i prea Hollywoodish. Si mai discutabila omiterea unor parti din povestea originala. Dar in mare zic eu ca atrage atentia ca totusi finalul povestii, aia scrisa, se termina incert. Sau mai bine zis, ca un final e doar o forma si totdeauna poate mai urmeaza ceva atat timp cat crezi ca mai e loc de intrebari si dupa ;)

"Here, then, is a great mystery. For you who also love the little prince, and for me, nothing in the universe can be the same if somewhere, we do not know where, a sheep that we never saw has −− yes or no? −− eaten a rose... Look up at the sky. Ask yourselves: is it yes or no? Has the sheep eaten the flower? And you will see how everything changes... And no grown−up will ever understand that this is a matter of so much importance!" (Antoine de Saint-Exupery - "Le Petit Prince" - English translation)

In speranta ca nu-i asta cea mai criptica, incalcita, sau boring intrare din blogul asta :) Sarbatori Fericite cu multa liniste si pace ;)

Rating: 4 out of 5

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu