duminică, 31 august 2008

The Happening (2008)




Nu pot sa zic ca ma asteptam la prea mult. Pe de alta parte de prin '99 cand am vazut "The Sixth Sense", tot in regia M. Night Shyamalan, tot astept sa vad ceva la acelasi nivel. Cu fiecare nou film insa care are acelasi nume in dreptul director si writer, devin din ce in ce mai convins ca n-o sa am ocazia. "The Sixth Sense" pe langa faptul ca e unul din filmele de top care le-am vazut in cati an am, e in acelasi moment si singurul caz in care finalul a fost atat de neasteptat incat imi aduc aminte si acum, ca m-am prins de idee, desi evidenta, abia la vreo doua minute dupa ce am iesit din sala de cinema cand l-am vazut prima data. Filmele care au urmat din punctul meu de vedere, cum am zis, merg din mai rau spre mai jalnic, in ciuda faptului ca Shyamalan a incercat sa-si impuna o amprenta personala bazata pe o combinatie de supranatural cu scarry ce intervine in viata obisnuita, idee ce are un potential destul de mare.

S-o luam la rand. "The Sixth Sense" cred ca il stie mai toata lumea si a fost practic filmul ce l-a scos din anonimat pe Shyamalan. Chiar daca inainte de asta nu mai are decat unul sau doua la activ, cred ca fara "Al Saselea Simt", productiile urmatoare n-ar mai fi avut nici pe departe atata priza cat au avut (efect care incepe sa se diminueze din ce in ce mai mult). A urmat "Unbreakable". Un film bun, cu o viziune cat se poate de originala asupra temei de superhero/supervillain dar fara a fi extraordinar. Dupa asta "Signs" care incepe si merge bine pana pe la jumatate, dupa care "misterul" se evapora intr-o invazie extraterestra evident neprietenoasa ce din nou nu aduce nimic iesit din comun. A urmat "The Village", ceva mai bun zic eu decat "Signs" dar foarte previzibil de la un punct desi probabil nu asta s-ar fi dorit. Ultimul film semnat M. Night Shyamalan inainte de "The Happening" a fost "Lady in the Water". Desi, pana la cel curent, din cate stiu (si zice si IMDb-ul) a fost considerat ca fiind cel mai slab din toate, personal nu-l vad mai jos decat "Signs" in ciuda povestii cam prea ciudate, ba chiar poate din cauza asta. Si asa, incet incet, am ajuns la "Razbunarea Clorofilei" ... pardon, "The Happening".

Ironia de mai sus e in acelasi ton cu filmul, si in acelasi timp dezvaluie destul din subiect ca sa-l mai dezvolt in plus. Filmul e pur si simplu o gluma. Nu stiu cat de buna sau de proasta, dar serios vorbind sunt puncte in care pare o parodie la el insusi. Mark Wahlberg in rolul principal si nu numai el, pare luat temporar de pe platoul de filmare vecin si pus sa-si joace partitura. E absolut hilar in cateva scene. Hai sa nu mai insist pe aspectele negative totusi. Sunt cateva puncte bune. In primul rand ideea. Atat. Scenariul nu straluceste. In al doilea rand combinatia de supranatural cu scarry de care ziceam pe undeva mai sus, in mod incredibil (chiar supranatural as putea zice), reuseste = ceva senzatie (in ciuda ilaritatii) de supranatural e, iar cel putin o serie de scene dinspre partea de final, desi cam iesite din context, sunt destul de macabre (credit aici pentru operator in special). Coloana sonora de James Newton Howard ar fi un alt plus, desi nu se apropie nici pe departe din cea din "The Dark Night" in colaborare cu Hans Zimmer.

Cam asta ar fi de zis. Mai mult n-as avea decat critici probabil. In ciuda acestora, pot totusi sa zic ca pana la urma, ca si restul filmelor amintite, are ceva aparte (s-ar putea sa fie chiar senzatia de parodie neintentionata), ce te face totusi sa-l urmaresti cap coada, poate poate ceva se-ntampla. Ceva ce insa nu s-a prea mai intamplat de la "The Sixth Sense" incoace, film care, din pacate pentru regizor, ramane totusi, pe langa succesul care l-a scos in fata si un etalon pe langa care restul filmelor sunt mai jos. Daca n-ar fi fost "The Sixth Sense", foarte posibil ca "The Happening" si celelalte, sa-mi fi parut mie si nu numai, ceva mai sus calitativ, dar asa, invariabil, nu pot sa nu fac o comparatie, mai ales ca toate se bazeaza pe o atmosfera relativ similara.

Rating: 3 out of 5

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu