duminică, 2 august 2009

The Mist (2007)




As putea spune ca raman si saptamana curenta in zona horror, desi la fel ca last time nu e nici pe departe singura incadrare a genului filmului. Zic asta pentru ca stiu cazuri care cand aud de "horror" nu stau prea mult pe ganduri pana ce cauta alt film, fara sa arunce un ochi mai departe de categorizare. "The Mist" ar fi a treia colaborare notabila, dar e drept cu mai putine premii, intre Stephen King - romanul - si Frank Darabont - adaptarea scenaristica si regia. Primele doua sunt "The Shawshank Redemption" si "The Green Mile", care presupun ca-s suficient de cunoscute (macar pentru pozitia in IMDb top 250 in primul caz) ca sa mai dau si eu prea multe informatii in plus.

Fata de titlurile amintite, filmul intra totusi pana la urma si in categoria horror cu ingredientele de rigoare, care din pacate il fac un pic mai comercial cred decat ar fi cazul.. dar, cum ziceam, privind peste fatada de blood & monsters & creepy story, ceea ce ramane e o drama mai mult decat consistenta din multe puncte de vedere incepand cu analiza psihologica a personajelor, pana la alte nuante mai fine cum ar fi o critica severa la adresa ideii/conceptului de sacrificiu. Ma rog, e o nuanta si e discutabila ca idee in sine mai mult sau mai putin subiectiv, in general plecand de la mitologie, religii pana la opera literara si chiar film ideea cel mai des intalnita fiind de a pastra o balanta sau chiar de a o inclina inspre bine cu un anume pret. In "The Mist" e oarecum o referire la ce se intampla daca pretul e prea mare sau daca balanta e inclinata intr-un context prost. Poate bat campii ( iar :) ) si e doar o impresie, dar e greu totusi sa treaca neobservata mai ales ca e prezenta din nspe perspective, unele mai ascunse ( pentru cunoastere => distrugere ), altele evidente ( pe plan religios => dementa ), si chiar in mod ironic ca intentie pozitiva ( pentru altii => .. see the movie :) ) .

N-am zis nimic legat de subiect si nici nu intentionez sa zic prea mult. Totul pleaca de la o idee care nu stiu cat de originala e, dar pana la urma cum ziceam nu e decat o fatada pentru cele amintite mai sus. Mai exact o negura care apare brusc intr-o localitate de mici dimensiuni, "prinde" intr-un supermarket o parte importanta din locuitori, plecati dupa aprovizionare in urma unei furtuni puternice. "Prinde" = negura care inconjoara respectiva cladire aduce cu ea some pretty scary dangerous stuff, si asta e partea comerciala de care ziceam mai sus. Ca un mic spoiler, de cand ma stiu sunt usor arahnofob iar din punctul asta de vedere nu mi-a picat filmul foarte bine :) . Totusi, lasand - "the mist" in sine - la o parte, care pana la urma poate fi considerata doar o intriga pentru restul subiectului, insist inca o data pe faptul ca filmul merita vazut din motivele amintite mai sus.

La fel ca si in "The Shawshank Redemption" si in "The Green Mile", rezultatul colaborarii Darabont/King e unul cel putin ok daca nu mai mult, zic eu. Asta din pdv regie si script. Filmul sta bine si la restul capitolelor, in special distributia din rolurile secundare unde se intalnesc cateva fete poate mai putin cunoscute (Jeffrey DeMunn, William Sadler) care par a fi abonate la ecranizarile dupa Stephen King. La partea de visual effects iar pot sa zic ca looks decent enough = parca nu e chiar kitsch-ul din alte filme - impresia un pic prea comerciala de care ziceam fiind data in parte de faptul ca uneori se insista cam mult pe ele, nu de efecte in sine.

Filmul are si gauri totusi. Sau poate cartea de la baza.. Nush.. din punctul meu de vedere is cateva situatii care mi se par cam lasate in plop, dar nu extrem de importante. Si in plus is destul de umbrite de final. Final la care, cu riscul unui mic spoiler, mi-am adus aminte fara sa vreau o idee care mi-am notat-o some years ago pe o pagina dintr-un jurnal (dead & burried short time after) ...

- Never keep the last bullet for yourself. There's always a better use for it... And after all, if you try "hard enough" you'll find somebody to "spare" you one... ;) -

Don't worry, n-am zis mai mult decat trebuia. Fara -absolut nici o legatura- cu ideea de self sacrifice din contextul filmului ( nici acu' n-am zis mai mult decat trebuia :) ), finalul mi s-a parut ironic deci inca dintr-un punct de vedere, care personal mi-a lasat un gust destul de amar... Cu toate astea, sau poate chiar din cauza asta :), nu pot sa zic ca n-a meritat.

Rating: 4 out of 5

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu