duminică, 30 august 2009

Enigma (1983)




Nu stau prea bine la filme vazute saptamana asta (nr. tinde la 0 ca si zilele de concediu ramase..) asa ca prea multe optiuni n-am avut pentru subiect. De fapt, "Enigma" e un film care l-am vazut prima data cu ceva ani in urma si l-am prins partial pe un post TV cu jumatate de ochi acum cateva zile. Cum pe langa lipsa de filme ma preseaza (iar...) si o lipsa acuta de timp o sa incerc sa fiu mai scurt si la obiect as usual. So...

Filmul se incadreaza clar pe linia spy thriller. Subiectul e plasat in contextul Razboiului Rece, un disident din Berlinul de Est fiind trimis inapoi in spatele cortinei de fier de catre serviciile secrete pentru a pune mana pe un decodor folosit in criptarea mesajelor. Ma rog, toata intriga e ceva mai complicata invartindu-se in jurul unui plan al rusilor de a asasina in ziua de Craciun o serie de disidenti imprastiati prin toata lumea. Linia principala a subiectului e destul de intalnita in genul de film de care tine si "Enigma" = get there, do the job, get back, unde ultima parte e mai putin importanta (si nu mai spun si de ce in cazul de fata pentru ca deja am zis suficient). Cam pe aceeasi directie - "Code Name: Emerald" e primul titlu care imi vine in minte (sper sa nu le-ncurc) care merita vazut si "All the Queen's Men" e primul titlu (ceva mai nou) care imi vine in minte care poate nu prea merita vazut dar e 90% aproape ca idee de baza a subiectului, inclusiv the final twist, desi e plasat in perioada World War II. In ce ma priveste "Enigma" mi-a placut, avand in vedere ca asa cum mai ziceam prin blog candva, spy thriller e pe undeva prin genurile de film din care la mine prinde cam orice, in ciuda "sablonului" de mai sus in cazul de fata (care insa daca nu intuiesti prea devreme finalul e perfect valabil). Totusi, luand-o obiectiv, cu ce s-ar detasa "Enigma" fata de altele...

In primul rand avem castingul. O parte semnificativa din film e construita pe impresia de duel intre doua caractere sau mai exact de joc de-a soarecele si pisica, care e sustinut a naibii de bine. Pentru "partea de vest" a zidului - probabil cel mai bun rol in care l-am prins vreodata pe Martin Sheen; si da, am vazut "Apocalypse Now", tot cred ca e peste - nu pot sa dau foarte multe detalii pentru ca iar as dezvalui prea mult din subiect, dar basically e vorba de mai multe roluri intr-unul singur. Pentru "partea de est" a zidului il avem pe Sam Neill ca agent KGB, iar partitura negativa, latura de care in final incepi sa ai unele indoieli, mi-a adus aminte ( for who knows :) ) de "Kane & Abel" - o mini-serie vazuta long long ago.

In rest... nu pot sa spun ca filmul se remarca prin ceva anume. Scriptul si atmosfera gri isi fac datoria la un nivel suficient dar fara sa impresioneze foarte mult. In definitiv e in special un film pentru amatorii de gen, si un thriller decent pentru restul fara excesul de special effects uneori mai mult decat gratuit din perioada curenta.

Rating: 3 out of 5

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu