duminică, 25 octombrie 2009

Harry Potter and the Half-Blood Prince (2009)




Sincer, n-am crezut sa ajung sa scriu vreodata pe blog un post dedicat unui film din seria Harry Potter. Dar avand in vedere ca saptamana in curs n-am vazut decat doua filme, ceea ce de fapt e cam dublu fata de cat apuc in medie in ultima vreme... , am avut de ales intre ultimul HP, "Paranormal Activity" sau ceva vizionat mai demult. Am renuntat la ultima varianta pentru ca evident iar scriu pe fuga si nu prea am cand sa-mi adun gandurile, so... Avand in vedere ca "Paranormal Activity" e probabil cel mai overrated si overhyped horror de anul asta, si mult inferior fata de toate parerile de "the scarriest movie I've ever seen" peste care dai pe IMDb, am hotarat sa nu-i mai fac si eu reclama in plus si am mers pe varianta vrajitorasului cu ochelari (care by the way, in ultima versiune include o scena cel putin la fel de disturbing, in opinia mea, fata de cam tot ce-i "spooky" prin "Paranormal Activity").

Am vazut toate ecranizarile dupa JK Rowling aparute pana acum (ma refer evident la Potter series, altceva nici nu stiu ca respectiva sa mai fi scris, maybe I'm wrong..). Sincer sa fiu, nu as putea sa zic de ce n-am scapat nici una. Cum am lasat de inteles si din introducere is departe de a fi fan al seriei, mai degraba spre polul opus. Cu toate astea pot sa spun ca macar din punct de vedere filmic in general au fost watchable si mult peste alte tentative de fantasy aparute dupa LoTR (a se vedea Narnia... care poate poate potential ar avea... dar filmele.. no comment). Seria HP sufera insa de o problema. O problema care e intalnita cel mai des in seriile TV cand se apropie de un final care se vrea amanat cat mai mult, iar scenaristii tot mai "umfla" linia subiectului, poate poate mai iese de un sezon. Ma refer la faptul ca fiecare parte din HP mi-a lasat senzatia ca n-a fost gandita deloc din start = de cand autoarea a lansat primul volum, mai exact fiecare introduce elemente noi de care n-ai auzit de nici o culoare pana atunci dar care sunt de o importanta majora in firul narativ, care mai mult ca sigur se va reflecta si in partile urmatoare. Nu stiu... un element de genul asta intr-un story intotdeauna creeaza o senzatie daca nu de adevarata salata, macar de usoara discontinuitate. De asta in mod normal se da macar un hint minor de legatura pe undeva prin intriga. Cum ar fi de exemplu sa citesti "Monte Cristo" de Dumas si naratiunea sa mearga mult si bine de la incarcerarea lui Dantes, sederea in inchisoare si discutiile cu abatele Faria, evadarea, gasirea comorii, instalarea in Paris in postura de Monte Cristo si abia apoi sa afle cauzele pedepsei si sa inceapa primele mentionari legate de cei trei conspiratori ce l-au trimis in inchisoare, cine sunt, de ce, etc, etc. Pur si simplu partea legata de dorinta de razbunare care e pana la urma esentiala in tot subiectul ar lipsi complet sau ar fi redusa mult. Cam asta e si efectul in Harry Potter. In fiecare parte ni se serveste practic o intriga scoasa mai mult sau mai putin din joben, iar impactul e redus in mare la cat se poate dezvolta in desfasurarea filmului curent, nu e nici ridicat ca nivel de cele anterioare, si nici nu serveste ca suport pentru urmatoarele. Ma rog, nu in termeni chiar atat de stricti.. pentru ca mici puncte de legatura mai sunt, dar in mare asa e. Ei.. am avut surpriza placuta fata de ultima parte din HP sa vad ca e construit efectiv ca un prequel pentru urmatorul film (care din cate stiu o sa fie un "episod" HP din doua bucati care si incheie seria). Deci chiar daca pentru unii un final ceva mai in plop poate ca e mai dezamagitor, eu zic ca in sfarsit avem continuitate, si in sfarsit probabil o sa-mi aduc si eu aminte ce s-a intamplat in filmul trecut, ceea ce-i un plus fata de productiile anterioare.

Am scris deja o gramada si iar n-am zis nimic legat de subiect efectiv. Nici n-o sa zic mare lucru, pentru ca nici nu e un subiect cu o linie foarte bine definita. Cum ziceam, filmul e construit ca o parte introductiva pentru finalul seriei. Hai, ca sa dau totusi un hint, punctul central probabil e reprezentat de moartea unuia din personajele principale ale seriei (cel putin asa pare ... which one, I won't tell :) ). Ce ar mai fi de zis e ca aproape ca si in celelalte parti din amintirile vagi care le mai am, prima bucata de film e destul de buna ca somnifer (mai ales daca il vezi intre 2 si 4:30 AM...) = cred ca durata putea fi scurtata cu un ceas destul de usor. Desi nu mai tin minte foarte clar subiectul mi-a ramas in minte ca filmul cel mai rasarit din toate HP-urile de pana acum "Prizonierul din Azkaban", daca nu ma insel al treilea din serie. Probabil de vina a fost Gary Oldman care a avut un rol consistent acolo si regia de Alfonso Cuaron care a imprimat o tenta mai dark si implicit ceva mai matura unui film care pana la urma are ca targetul principal pana la 15 ani. Cred ca in privinta unei atmosfere ceva mai intunecate ultimul HP s-ar apropia cel mai mult. Iar responsabil de data asta e omul care semneaza imaginea - Bruno Delbonnel ("Amelie", "A Very Long Engagement - Un long dimanche de fiancailles"), si pot zice ca-s multumit ca doua saptamani la rand (dupa "Public Enemies") am nimerit doua filme la care cel putin la nivel vizual n-am nimic de reprosat ba din contra.

Inchei cu ideea ca si acum raman la parerea dintotdeauna ca subiectul in fiecare "Harry Potter" e relativ superficial = cine stie ce substanta n-are ( dar parca totusi a mai crescut nivelul :) ). Oricum, daca in prima faza filmul poate sa para cam ultralungit, macar de la mijoc incolo prinde cat de cat, deci sub aspect de entertainment cat si din pdv vizual cel putin isi face datoria.

Rating: 3 out of 5

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu