duminică, 1 noiembrie 2009

9 (2009)



"9" e o animatie plecata de la o idee a unui scurt metraj din 2005 semnat de acelasi regizor (Shane Acker), si destul de apreciat la vremea respectiva se pare, inclusiv cu o nominalizare la Oscar, de la care apreciere plecand si fondurile de productie pentru rezultatul curent in format long (unde long e discutabil fiindca durata trece cu putin peste o ora). Cam asta ar fi o istorie scurta a titlului de mai sus. N-am aflat insa de "9" in 2005 ci ceva mai recent printr-un trailer destul de bine lucrat si care nu lasa sa transpire prea mult din poveste, deci suficient sa ma faca sa il trec pe lista de "must see" si in plus sa si caut melodia folosita pe post de coloana sonora (off topic: in trailer - Coheed & Cambria - Welcome Home, din pacate varianta completa suna way worse cu tot cu voice).

Story-ul incepe cu aparitia pe lume a lui "9", numele unei papusi de carpa, ultima creatie dintr-o serie ce a inceput cu "1", a unui savant ce a reusit cumva sa gaseasca un mod de a insufleti respectivele obiecte transmitandu-le o parte din propria personalitate. Papusile ajung astfel sa reprezinte se pare ultima parte de umanitate dintr-un viitor distopic = avem tema clasica de razboi om-masina, terminata cu victoria ultimei parti, fara supravietuitori din prima tabara (cel putin din cat ne lasa filmul sa vedem). Ca subiect, in continuare, as putea sa dau un link catre YouTube cu scurt-metrajul de acum patru ani si as termina repede. N-o s-o fac pentru ca efectiv, filmuletul respectiv chiar prezinta pana la urma esenta intregului story intr-un rezumat (+ cu un search pe YouTube cu "9" si "2005" se gaseste destul de rapid). Eu l-am vazut dupa ce-am vazut lung-metrajul si n-as recomanda o ordine inversa. In timpul filmului mi s-a parut usor lucrat intr-un stil cam hei-rupist = cu o minima dezvoltare a fiecarui punct important din firul povestii. Dupa ce-am vazut ulterior si varianta short m-am lamurit in sensul ca "9" in varianta 2009 nu reprezinta altceva decat o imbogatire a variantei scurte, care aduce o gramada de puncte secundare cu potential in poveste, dar din pacate senzatia, dupa ce vezi si versiunea '05, devine clara de scenariu scris pe fuga sau de lene de a scrie replici sau pasaje descriptive peste strictul necesar fata de ce e gasit in original. Se putea in concluzie obtine un efect mult mai puternic zic eu daca erau exploatate mai mult elementele introduse in story, elemente care au in mare rol explicativ - cine sunt papusile ? de ce au fost create ? cum s-a ajuns la stadiul de viitor apocaliptic ? etc, si pentru care o sa las filmul sa raspunda :)

Partea care merita probabil cele mai multe laude din toata productia e animatia efectiva. La nivel vizual pot sa zic ca a trecut ceva timp de cand am vazut ceva care chiar sa-mi atraga atentia pozitiv sub aspectul asta, si cred ca la cauzele principale as putea trece cromatica si partea de lights & shades inaintea modelarii personajelor sau a cadrelor. Sincer, cred ca Pixar poate lua lectii. Din pacate nu prea pot sa-mi dau o opinie si in ce priveste soundul pentru ca nu l-am auzit chiar in conditii foarte decente, dar ce mi-a ajuns la urechi a sunat ok.

In concluzie, ce as remarca este ca e al doilea titlu de animatie distribuit de Focus Features din 2009 care ar merita vazut, macar pentru partea vizuala si pentru potentialul povestii. Primul a fost "Coraline" dupa un story de Neil Gaiman, mai elaborat, dar presupun realizat de un studio diferit, chiar daca sub sigla aceluiasi distribuitor, fiindca nu seamana prea mult ca look. Iar din nou ca un fapt zic eu imbucurator, spre deosebire de numele mari din industrie = Pixar & DreamWorks, aici se pare ca avem o orientare spre un public principal ceva mai larg cu limita de varsta mai mare de 12-13 ani, atat "9" si in special "Coraline" nefiind chiar cea mai buna optiune daca vrei o povestioara relaxanta a la "Ice Age", ci incluzand si o parte mai deep & dark ce ma duce cu gandul la basmele lui E.T.A. Hoffmann.

Rating: 4 out of 5

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu