duminică, 9 mai 2010

Solomon Kane (2009)




Cred ca n-am vazut in cati ani am un film cu un marketing mai prost decat "Solomon Kane" in raport cu potentialul de facut $ care il are, cel putin prin prisma genului, subiectului, povestii, etc. Am aflat intamplator de titlul de fata cred ca toamna trecuta cand am dat peste trailer pe nu mai stiu ce site. Trailer care era destul de catchy ca sa ajung dupa pe IMDb sa vad ce si cum. Data de lansare n-avea specificata decat pentru cateva festivaluri. Asta in general e semn ca filmul e indie production si n-are distribuitor. Evident lipsa de distribuitor = lipsa de lansari in cinematografe = probabil habar n-are nimeni de titlul de fata (comparativ cu de exemplu "Iron Man 2", care presupun ca era asteptat cu limba scoasa inainte sa fie anuntat de o gramada de fani inraiti). In concluzie am pus filmul pe o lista de "to view" peste care ma mai uit periodic cand nu mai stiu ce sa mai vad si .. acolo a ramas. Ideea e ca desi la cat de promovat a fost credeam ca nu-l mai prind = ca ramane si fara dvd release, uite ca pana la urma n-am avut dreptate ...

La o privire aruncata rapid peste pagina IMDb, in titlurile threadurilor apare referirea previzibila la "Van Helsing". Da.. "Solomon Kane" aduce a "Van Helsing" dar dintr-un singur punct de vedere zic eu - cum arata posterul si implicit personajul principal din el. Cam acolo se opresc similaritatile (si ca off-topic, in ciuda criticilor mie mi-a placut "Van Helsing"). Daca ar fi sa fac eu o comparatie, pentru cunoscatori, as zice ca "Solomon Kane" e poate cel mai apropiat film de o transpunere a universului din "Diablo" (the game) pe ecran. Chiar daca nu are efectiv nici o legatura directa, as putea zice ca filmul include totusi elemente combinate care pentru cine-si mai aduce aminte se regasesc si in story-ul din primul si din al doilea joc. Si pe langa asta ar mai fi si partea de atmosfera care e destul de dark, de confruntare finala, etc. Dar.. presupun ca n-a jucat chiar toata lumea "Diablo", sau nu mai tine minte povestile (care erau chiar destul de elaborate desi nu foarte prezente in game). Deci ... dupa doua paragrafe introductive :) cam despre ce-ar fi vorba...

Solomon Kane, interpretat de James Purefoy (probabil cel mai cunoscut din "Rome" ca Marc Antoniu), e fiul renegat al unui nobil englez, care undeva prin evul mediu - mai exact "the dark age" la propriu, ajunge un dur capitan de vas ocupandu-se cu diverse activitati nu foarte ortodoxe, de genul calcat pe/lasat in urma cadavre in cautare de comori. Asta pana in ziua cand diavolul vrea sa-i ia sufletul, iar solutia e refugiul si cautarea mantuirii intr-o manastire sub juramantul de a nu mai lua viata nimanui. De aici insa in cele din urma e trimis acasa si cam de aici incepe de fapt filmul, dupa tot preambulul asta care de altfel e mult mai scurt decat ar parea. Backgroundul lui Kane insa mai e dezvoltat ulterior, mai exact motivele fugii de acasa din copilarie, dar n-o sa zic eu aici chiar toata povestea :) Ideea de baza ar fi ca in drumul spre castelul sau, Solomon Kane afla ca tinuturile respective sunt mai nou sub controlul unui vrajitor malefic prin intermediul unui conducator mascat cu aspect demonic si la propriu si la figurat, ce poseda adevarate capacitati de "zombificare" a celor din jur pentru a-si mari armata. Iar Kane se vede nevoit de imprejurari sa renunte la atitudinea de "om al pacii". Probabil evolutia subiectului in mare mai departe e destul de evidenta. However, oricat de simpla ar parea linia desfasurarii, am lasat deoparte cateva aspecte care o mai "imbogatesc" sa zicem un pic.

O sa incep paragraful de analiza filmica (na ca am gasit un subtitlu pompos :-p) cu partea cea mai proasta - scenariul. E prost, nu chiar varza, dar oricum slab. Din fericire povestea nu e, deci nu si linia subiectului. Dar scenariul in sine da. Are o gramada de elemente nefericite ca sa zic asa: clisee, replici/faze de dat ochii peste cap in genul "ya, right ..." (nu multe, dar sunt), senzatie de scene taiate prea repede ca desfasurare, elemente neexplicate (sau explicate cam tarziu) din backgroundul personajului, cred ca sunt si ceva lungimi pe la inceput cand filmul cam treneaza fara sa se intample mare lucru in relatie cu linia principala a actiunii. Na... asta ar fi partea proasta, si din pacate cand scriptul e slab cam trage la vale restul. Din fericire, restul e destul de high level (cu exceptia regiei care nu mi se pare peste medie), mai ales pentru un film produs de un studio mic, european, cu finantare independenta. Partea de location setting desi unii ar putea zice ca tinde sa para monotona arata excelent (filmul se pare ca ar fi fost turnat prin Cehia). Ajuta si imaginea, foarte fain lucrata - is multe cadre care "te prind" ca sa zic asa: caderea de pe cruce, etc . M-am uitat sa vad de cine e responsabil: Dan Laustsen, un operator danez care are o gramada de filme la activ, ca referinta pentru ce avem aici fiind poate cel mai nimerit de amintit "Silent Hill" si "Le pacte des loups" care cred ca daca le luam si le combinam "vizual" obtinem "Solomon Kane" :) . Coloana sonora e de Klaus Badelt, care a lucrat printre altele si primul "Pirates of the Caribbean" pe partea asta, si se simte prin parti acceasi nota de epic adventure tune.

Deja m-am lungit iar... Ca idee de final, in ciuda scriptului care e slabut, filmul e chiar ok pentru ca story-ul desi previzibil are destule elemente ca sa nu dea totusi in extrem de simplist sau totally for kids. Daca ar fi sa las "Diablo" si sa caut alte filme care sa semene cu "Solomon Kane" nu cred ca as avea vreun titlu care sa nu-mi fi placut. Filmul are un oarece aer de old fantasy a la "Ladyhawke" + partea de blesteme & magic. Tot oarecum pe zona de magic related, unul din personajele negative, desi poate la prima vedere nu pare, mi-a adus aminte de fiul cel rau din "Dragonheart" ( u have to see both movies to get it :) ). Din "Le pacte des loups" de care am zis si mai sus, se mai adauga ca idee comuna caracterul usor exotic al personajului principal in postura de individ ratacitor revenit pe taramurile natale. Toata calatoria spre confruntarea finala care nu se stie foarte exact cu cine sau cu ce e, decat ca e very evil & dark m-a dus cu gandul la "13th Warrior". Si evident, ca sa inchei de unde am plecat mai zic iar ca personajul principal parca e rupt ca aspect din "Van Helsing" (care inca o data, mie chiar mi-a placut :) ) So...

Rating: 4 out of 5 ... la limita ...

... foarte subiectiv fata de gen, cu extrema indulgenta fata de script care putea sa ridice story-ul mult mai mult dar a cam facut pe dos, si pentru ca m-am saturat sa tot dau 3 :-p ...




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu