vineri, 10 iunie 2011

The Tempest (2010)




Cum nu prea am somn, am zis sa grabesc un pic intrarea de saptamana asta, ca si-asa n-am foarte mult de scris. Eram sceptic inainte sa vad "The Tempest" luand in considerare ratingul de pe IMDb, la care se mai adauga si ca long long ago am avut o tentativa sa citesc "Furtuna" de Shakespeare esuata rapid din cauza pierderii interesului. Well, dar asta a fost long long long ago ...

In primul rand filmul asta nu e pentru oricine si probabil ori tre sa fii foarte odihnit ori foarte obosit cand il vezi. Daca ai avut vreodata ocazia sa vezi vreo ecranizare - de preferabil in engleza - dupa Shakespeare care sa fie, sau sa stea cat mai aproape de scrierea originala si te-a plictisit pana la chiar scos din sarite prin topica frazelor, "The Tempest" e bine de evitat probabil. Din vaga amintire care o am de cand am citit inceputul piesei pot sa zic ca nu sare foarte departe ca adaptare (in ciuda faptului ca personajul principal e Prospera in loc de Prospero). Dar de parca n-ar fi suficient ca (mai ales la un prim contact cu o piesa) engleza shakespeariana cere un pic de timp ca sa poti sa pui corect cap la cap unele replici, aici avem si un stil alert si cam haotic de punere in scena care nu prea iti lasa ragaz sa faci asta (desi partea cu alert are si o latura pozitiva trebuie sa recunosc ...). N-am mai vazut alte filme regizate de Julie Taymor, dar din ce-am mai citit se pare ca ar fi o amprenta specifica partea asta, care e si in mare motivul pentru ce spuneam mai sus vis-a-vis de o dispozitie potrivita pentru vizionare.

Dar exista si o parte buna, chiar foarte buna as putea zice ... desi poate depinde si de gust aici. Vizual, pentru mine cel putin, filmul a fost superb incluzand aici tot ce tine de asta: imagine, efecte, art direction, etc, poate mai putin montajul care nu mi-a sarit in ochi. Deci ca sa fiu si mai clar, toate astea au fost la un nivel suficient incat sa conteze mai mult decat subiectul in cazul de fata (nu-s foarte amator de Shakespeare dupa cum se observa .. cu ceva exceptii totusi). Si ca sa nu ramana in urma coloana sonora - Elliot Goldenthal - suplimenteaza destul de bine vizualul, chiar daca uneori pare un pic ciudata/fortata (dar cred ca tocmai asta o face sa se simta ca e acolo pana la urma).

Raman la o parere personala ca Shakespeare e infinit mai potrivit pentru targetul original = teatru, decat pentru film. Altul e nivelul de perceptie in cazul unei reprezentatii live. Totusi, prin contextul desfasurarii, "The Tempest" e cumva o exceptie din cauza potentialului vizual, si cum am zis-o mai sus varianta 2010 isi face datoria din plin pe partea asta.

Rating: 3 out of 5




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu