vineri, 24 iunie 2011

Game of Thrones




Evit sa scriu despre seriale ... de fapt mai bine zis cel putin de un timp nu am ce sa scriu ca nu prea mai am timp sa urmaresc mare lucru. Da' ca sa revin la prima idee, motivul pentru care evit e ca nu stiu cat de valabil se mentine ce scriu si pentru urmatorul sezon. Asa ca daca scriu, prefer sa scriu dupa ultimul. Si dupa ultimul de obicei nu mai sunt chiar atat de incantat de ce-am vazut asa ca .. nu mai scriu. Exista evident si o gramada de exceptii .. despre una - "Farscape" - am scris de trei ori, inclusiv inainte de final. Si a meritat. Desi clar n-ajunge la acelasi nivel ( da' pentru mine probabil nimic nu ajunge la acelasi nivel cu "Farscape" :) ), am zis sa ma risc si cu "Game of Thrones" pentru ca primul sezon mi s-a parut suficient de promitator.

In afara de "Stardust" nu-mi vine in minte nici un fantasy in droaia aparuta dupa "Lord of the Rings" care sa se ridice peste un anumit nivel. Asa ca desi vorbim de o serie, considerand saracia lucie calitativa, o sa-mi permit sa consider "Game of Thrones" al doilea. Fiecare insa din cele trei e un gen aparte de fantasy. LotR am putea sa-l categorisim drept clasic (avand in vedere si importanta in literatura de gen). "Stardust" e o bijuterie aparte marca Neil Gaiman care a reusit sa combine nspe genuri pe un fond de fantasy si sa scoata ceva cat se poate de coerent, watchable, si care prinde cred la orice varsta si cam la orice persoana. "Game of Thrones" e, cel putin dupa primul sezon, mai mult un medieval thriller decat un fantasy. Desi stii ca ai elemente suficiente de fantasy pe undeva, nu is chiar atat de vizibile .. si in mare masura pentru ca nu prea ai parte de "magic factor" (am inteles totusi ca sezoanele urmatoare ar manca mai mult buget pentru efecte din cauza cresterii pe partea asta). Daca stai un pic si te gandesti, poti lua bine mersi actiunea si s-o trantesti undeva in evul mediu intr-un context unde cateva clanuri nobiliare sunt implicate cu sau fara voie intr-o gramada de ite si intrigi avand ca punct final aparent ocuparea tronului tinutului respectiv. Context la care se mai adauga si o amenintare supranaturala din nordul necunoscut care tot vine vine vine si (spoiler) in sezonul I nu mai vine, dar e unul din elementele ce te tin cu ochii in ecran pe langa restul.

E complicat de povestit mai mult din subiect, si nici nu cred ca e cazul, pentru ca tot farmecul tine aproape de cate intorsaturi de situatie ai pe parcurs. Si spre deosebire de multe alte serii cand intorsatura de situatie si introducerea unui alt fir in actiune e din cauza ca scenaristii habar n-aveau cum se termina seria cand au inceput-o si trebuie sa mai scoata fie o idee noua, fie sa se adapteze la probleme de productie (= plecari de actori, taieri de buget, etc), aici totul se leaga extrem de bine. Evident, motivul principal e ca nu avem un scenariu original. E vorba de o adaptare dupa primul volum dintr-o serie de patru (pana in prezent) de George R. R. Martin. Ca sa nu exagerez totusi cu laudele nu e chiar cel mai grozav scenariu pe care l-am intalnit, in sensul ca ai totusi o serie de clisee dar sunt acoperite de "febra momentului" ca sa zic asa = daca reuseste sa te prinda, nu prea le mai observi. Si in general reuseste sa te prinda.

Nivelul de productie e excelent in ciuda faptului ca n-o sa ai parte de cine stie ce efecte cum te-ai astepta de la un fantasy. Distributia nu are foarte multe nume mari, dar e pe masura, si as zice chiar ca e probabil unul din cele mai perfecte castinguri care le-am vazut la o serie. Chiar daca n-am citit cartea, daca m-ar pune acum cineva sa aleg o distributie pentru aceleasi roluri nu cred ca as sta pe ganduri in nici un caz ca sa aleg fix acelasi actor. Vizual e dragut datorita varietatii de locatii, set decoration-ului, etc, dar nu pot sa zic ca e chiar o capodopera. Ca sunet in schimb mi-a placut la nebunie ( sau poate o fi impresia prea puternica data de genericul de intro, dar chiar si asa ... :) )

Ce sa mai zic ... Daca ar fi sa fac o recomandare comparativa cu altceva made by HBO as alege "Rome". Ai cam acelasi nivel de violenta, sex, actiune, si tot tacamul care il face sa fie aproape rated R. Dar pe langa toate astea ai si un subiect care ajunge sa te faca sa astepti urmatorul episod cum nu prea se intampla la multe serii. Din pacate sezonul II vine abia la anul :) ... Iar cum habar n-am daca o sa se mentina la fel (desi dupa ultimul episod din primul sunt premise mai mult decat incurajatoare) o sa pastrez obiceiul sa nu dau ratinguri la serii, dar daca ar fi de ales sa vezi ceva iesit anul asta "Game of Thrones" e principala recomandare de la mine ;)









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu