sâmbătă, 17 decembrie 2011

Babette's Feast (1987)




Am bafta din cand in cand sa nimeresc cate un film care imi pica bine atunci cand il vad .. si care daca l-as vedea la alt moment probabil m-ar lasa destul de rece. Asa s-a intamplat cu "Chocolat" cand l-am vazut prima data. Ma refer la partea cu lasat rece. Si nu din cauza ca l-am vazut iarna intr-o sala de cinema care tot timpul a fost prost incalzita. Pentru ca s-a intamplat si a doua oara. Si ma tem ca si a treia (da, cumva am reusit sa vad filmul ala de macar trei ori). Dar inainte de "Chocolat" a fost "Babette's Feast". E o productie daneza, destul de veche, si care chit ca are un subiect oarecum similar, pe un buget mult mai mic, si e probabil si mai slow si mai boring, totusi azi mi-a mers la suflet ca sa zic asa .. cu accent pe azi. Nu ca ar fi ceva special azi, dar pur si simplu s-a intamplat = probabil alta data nici n-as fi avut rabdare sa trec de jumatate. Well .. am inceput cu un intro destul de lung, si nu foarte la obiect, de fapt pentru ca mi-e cam greu sa scriu despre film din anume motive expuse mai jos. Dar cum ora e tarzie, sper sa termin repede fara sa zic mai mult decat as vrea.

Cine ma stie ceva mai bine, probabil nu m-a auzit vorbind vreodata (la modul serios = in depth) despre religie, credinta, etc, samd. Motivul - dupa mine e o chestie personala, as in your own, yours only & only for you. Asta daca nu esti preot, imam, rabin, vrei sa intemeiezi vreo secta, etc, samd si intra in atributiile jobului sa deschizi gura vis-a-vis de subiect. In caz ca nu, e problema ta in ce priveste convingerile proprii si punct. Deja am scris mai mult decat suficient pentru unde vroiam sa ajung. Si anume ca filmul de fata s-ar putea sa fie nerecomandat din start anumitor categorii de privitori: pe de o parte crestinii fanatici (sa-mi fie iertat termenul, dar exista) s-ar putea sa-l considere usor in batjocura pana la un punct destul de avansat, dar daca rezista totusi pana la final probabil ar fi destul de satisfacuti de deznodamant incat sa se apuce a doua zi de impartit Biblii prin cartier in loc de postari pe IMDb cu "Anti Christian movie" (asta-i citat din ce gasesti pentru "Chocolat" by the way care nu-i departe); pe de alta parte n-as recomanda filmul nici celor ce-s atei convinsi, pentru ca (si ar trebui sa fie clar ca n-am dat nici un spoiler mai sus vis-a-vis de ending) astia ar fi satisfacuti probabil cap coada de film si s-ar apuca de extras scene pentru fb, blogul propriu, wherever sub un titlu de genul "Indobitocirea Maselor. There is no God. Hai la o bere.". Poate is un pic prea radical, dar in ce-i mai sus ma refer la extreme. Daca ma gandesc bine, cred ca, oricat de incredibil ar parea dupa ce vezi filmul, ar prinde mai bine la un musulman, budist, etc. care probabil l-ar privi mai detasat si ar vedea mai clar ideea de fond (pe de alta parte probabil ar fi cam acelasi lucru, daca in film s-ar schimba contextul un pic si cita din Coran de exemplu). A .. era sa uit, mai e o categorie la care ma indoiesc ca merge, dar din alte motive: vegetarieni inraiti, desi aici totusi cred ca (presupunand ca nu intra si in una din clasificarile de mai sus) s-ar gasi destui deschisi suficient la minte sa prinda mesajul din spatele subiectului. Care subiect e ...

... o cina. Mda, ma rog, asta e punctul culminant al filmului - a dinner. Stiu ca m-am lungit pana aici si n-am zis mai nimic, dar nici n-o sa spun. Deja am facut referire la "Chocolat". Ce-i aici nu-i departe, iar "Chocolat" ca exemplu nu prea e un film care merge descris ca subiect pentru ca nu prea ai cine stie ce lungime pe un fir de actiune. Ce pot sa zic, in cazul de fata, e sa ai rabdare si sa fii atent la detalii (is chestii minore, dar care undeva prind un sens, mai mult sau mai putin explicit - ex: think why he sent her to them .. is cryptic, I know :) dar la cat de boring pare filmul in prima parte poate reusesc sa trezesc un oarecare interes).

Sper ca n-am lezat pe nimeni cu ce-am scris mai sus. Oricum, daca am lezat pe careva ar trebui sa fie cam toata lumea :)) , deci asa ca sa scap de toti viewerii (ca si am multi). Inca o data precizez ca paragraful cu pricina implica categoriile cu vederi extremiste. Incredibil dar adevarat, exista si de mijloc (da, de mijloc) sau mai moderate. Dar deja incep sa fac ce am zis ca nu fac ... Asa ca inchei. Inainte totusi... daca am tot vorbit de privitorii care poate ar fi bine sa evite filmul, ar fi cazul si sa-l recomand cuiva. Daca ai vrut ever in your life sa faci sau sa duci la bun sfarsit ceva si soarta, norocol, the kismet, etc n-a fost inca prea ingaduitoare cu tine si te-a purtat prin alte directii, see this. You won't regret it (ma rog .. e recomandat anyway sa nu fii depresiv notoriu :))) pe asta am uitat-o).

Rating: 4 out of 5

Ca sa pastrez totusi actiunea atata cat e (= minima) not spoiled, am preferat ce-i mai jos, care numai trailer nu se cheama a fi. However, un search pe YouTube duce repede la un clip care prezinta o recenzie de 3 minute a unui critic de la NY Times. Problema e ca s-ar putea dupa sa nu mai ai rabdare cu filmul (desi nu-ti da chiar the main stuff), dar pentru cine vrea more info can look for it.





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu