luni, 4 februarie 2013

Oscar 2013 - Sound Editing & Mixing


Incep (ca in prea multe dati ...) plangandu-ma ca nu-s in dispozitie de scris. Nu ca in multe dati insa am o durere de cap care ma tine de mai bine de o saptamana (cu mici pauze ..) si care incepe sa devina stresanta .. Noroc ca multumita (ca si in alti ani) celor de la Soundworks Collection care fac o treaba excelenta de documentare pentru public pe o zona care nu e prea populara, pot sa mai scurtez din comentarii. Si vorbind de asta, tot ca in alti ani ar trebui cred iar (as reminder) sa mai zic odata de ce avem doua categorii aici .. sau mai exact cu ce se mananca fiecare. Foarte scurt: mixing = final audio track - montaj de efecte, coloana sonora, dialog, si ce mai tine de sunet pus cap la cap ; editing = the pieces for the track - editare de efecte, ADR (reinregistrare dialog), etc, samd. Ok, sa vedem ce si cum avem anul asta ...

"Argo" e nominalizat in ambele parti. Si e si outsider in ambele parti. Pentru editing nici eu nu vad prea multe sanse. Dar ca mix, e drept poate se pierde printre contracandidati, dar pentru mine a fost cel mai ok. Totusi cred ca is si subiectiv pentru ca din restul de nominalizari pe partea asta, trei m-au lasat rece ca intreg (nu doar pe sonor), iar "Life of Pi" ... well, e ok dar parca nu ..

"Les Miserables" e nominalizat doar pe mixing. Si ma risc sa zic ca probabil o sa si castige. Pe categoria asta e pana la urma destul de simplu de pronosticat ceva, dat fiind ca filmul e un musical = alta liga (cel putin in aparenta, eu parerea mi-am zis-o mai sus). Singurul contra-argument ar fi ca de cand "sound" a fost impartit la Oscaruri in "mixing si editing", nu prea s-a intamplat ca una din astea sa revina vreunui film care n-a fost nominalizat si la cealalta. Well, ultima exceptie acu nush cati ani a fost "Dreamgirls" daca nu ma lasa memoria ... si ghici despre ce gen de film vorbim ..





"Life of Pi" are nominalizare pe ambele categorii. Mixul e fain, mai ales ca pe unele locuri ajuta la un efect de "dreamy atmosphere", desi cred ca mai mult coloana sonora e de vina decat aranjamentul in sine. Totusi cum ziceam mai sus lucrurile is relativ simple cred pe mixing, asa ca sa lasam asta si sa ne uitam/auzim pe cealalta. Unde situatia pe categorie e mai incalcita. Eu as merge pentru editing pentru "Life of Pi" totusi si ca pronostic si mai ales ca preferinta. E de departe filmul cu cele mai complexe efecte sonore, avand in vedere cat CGI a fost nevoie sa fie adus "la viata" de la animale pana la furtuna. Mai multe, mai jos ..

"Lincoln" intra in lista doar la mixing. Si e titlul de umplutura ca sa fie cinci bucati. N-o sa ma obosesc sa mai discut in plus. E suficient de lung clipul de mai jos .. Desi e despre editing .. Sau despre ceasurile lui Lincoln .. aka editing overkill .. is curios daca apare undeva pe credits "Lincoln original watch used", sau cam cat de diferit suna de unul ceva mai contemporan (da' stiu sigur n-o sa stau sa revad filmul ca sa ma lamuresc) ..

"Skyfall" aka ultimul Bond are dubla nominalizare. Sunt de acord ca sunetul e bun. De fapt cred ca e cea mai buna parte din filmul asta care pentru mine e incredibil de overrated (ce agent secret pleaca cu seful/sefa MI6 dupa el la o casa izolata din nordul Scotiei, singur cuc, si fara sa ia macar un nenorocit de automat cu el cand se asteapta la valuri de evil guys .. care vin in valuri .. la propriu .. = nu toti odata, si organizati la distanta egala in camp .. ca sa arate a val .. si mai am .. don't get me started). Dar revenind la sunet, 007 e probabil singurul titlu care are ceva sanse sa produca o surpriza la mixing (eu tot pentru "Argo" sper). Pe editing treaba e mai complicata cum ziceam, dar si aici l-as plasa tot pe a doua pozitie dupa "Pi" ...

"Django Unchained" e pe editing cam in pozitia in care e "Lincoln" pe mixing. Si totusi macar aici avem ceva efecte tipic pentru un western = pistoale, cai, alte pistoale, alti cai, dinamita, alti cai ...





"Zero Dark Thirty" completeaza lista pe editing. Prea multe nu-s de spus ... Ma asteptam sa vad filmul asta pe lista la mixing in primul rand, dar na .. dupa "Lincoln" n-a mai fost loc. Pe editing, e un film cu mult zgomot, ceea ce automat il plaseaza in vizor pentru asa ceva. Dar am mai avut "The Hurt Locker" nu chiar demult cam cu acelasi zgomot, acelasi editor de sunet, si parca nu-mi vine sa cred ca se repeta si Oscarul ...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu