sâmbătă, 23 februarie 2013

Oscar 2013 - Best Picture


Fac "coverage"-ul asta din 2008 si n-am scris niciodata mai pe fuga si apucate ca anul asta. Asta, cand ziceam si eu ca am doua luni pline la dispozitie. Cam incep sa obosesc si in plus nici nu prea imi mai place ce iese (la scris ma refer, nu la rata jalnica de predictii care din '09 e doar in jos), deci ma bate gandul sa tai completamente bla-bla-ul si sa ma rezum la clips. Asta ca sa nu sar complet "evenimentul" si mai ajung sa-l reiau la anul. In orice caz, subiectul de azi nu-s lamentarile mele obisnuite ci nominalizarile pentru cel mai bun film. Sa vedem ...

"Amour" e filmul lui Haneke despre care am mai vorbit la regie. O productie austriaca, cu distributie franceza si regizor german. Iar rezultatul e intr-adevar foarte european ca feeling, ancorat zdravan in everyday life. O drama dura si lenta, cu puncte greu de inghitit. Mai ales daca ai rude care s-au stins lent la batranete, iar daca nu, are toate sansele sa-ti creeze teama pentru cum ar fi. Dar o drama zisa totusi intr-un mod in care ma face sa las o exceptie de la regula proprie ca vad un film in primul rand ca sa ma scoata din real. Pentru ca in ciuda aparentei, substratul nu e negru.





"Argo" e unul din cele doua titluri care se bat pentru Oscarul de anul asta, si cred (chiar sper in defavoarea celuilalt) ca o sa-l si ia. Am scris suficient pana acum pe la alte categorii, ca sa mai reiau prea mult. In esenta, pe langa alte aspecte cu plus, trebuie zis ca e un film rar. Rar prin faptul ca nu ai prea multe subiecte cu baza reala, dar atat de desprinse de realitate incat sa para a fi fictiune. Si mai mult, si cu happy-end ca sa se preteze la un film care sa placa la scara larga. Cat o fi de conjuncturala toata situatia asta, ramane indiscutabil de apreciat ca s-a gandit cineva sa faca uz de material pentru ecran. Poate mai incep si altii sa caute.





"Beasts of the Southern Wild" e o varianta americana de a istorisi o drama. Nu asa de dura ca una europeana de mai sus, si imbracata intr-o poveste zisa de o fetita intr-un monolog care e pana la urma ceva mai departe de tensiunea existenta in real. Si e ok, totdeauna am preferat varianta asta :) am zis deja mai sus ca prefer un film ca "escape" nu "drive me back to hell", sau cel putin nu de tot ;).





"Django Unchained" vine se pare ca o continuare de "istorie alternativa", dar totusi nu chiar asa de alternativa, dupa "Inglorious Basterds". Sau cel putin asa se zvoneste, ca Tarantino ar vrea sa mai completeze seria si cu altceva dupa terminarea anticipata a razboiului si eliberarea unui sclav negru care ajunge sa faca legea in mijlocul platatiilor de bumbac. Eu sper ca zvonul are o baza si astept sa vad ce rol "secundar" mai prinde Christoph Waltz, ca am avut pana acum si negativ si pozitiv.





"Les Miserables" e cred cea mai jalnica adaptare a romanului care am vazut-o pana acum. Na, ca am zis-o. Imi pare rau dar nu pot sa fiu obiectiv aici. 1. Nu-mi place genul 2. Am zis sa fiu deschis, dar tot mi s-a parut hilar sa vad romanul lui Hugo cantat cap-coada. Singura parte intr-adevar dramatica mi s-a parut chinul lui Russell Crowe sa-si gaseasca vocea. As putea zice ca dintr-un anume punct de vedere filmul a fost entertaining in sensul comic. Dar asta cam rateaza scopul. Pentru cine vrea o adaptare mai altfel a variantei scrise recomand din toata inima versiunea franceza din '95 a lui Claude Lelouch premiata cu un Glob de Aur. Merita.





"Life of Pi" e filmul care ar trebui sa ia Oscarul dar nu vad sanse sa avem surpriza asta. Am epuizat ce aveam de zis in intrarea din decembrie, si in mentiunile de la celelalte categorii. Probabil as avea sanse sa mai gasesc insa ceva daca l-as mai vedea o data. Sigur mai e o metafora ascunsa prin blana tigrului de-acolo care inca nu m-am prins :) Ceea ce face o diferenta clara fata de restul nominalizarilor. Si nu-i pentru ca astea n-au tigri in distributie ;)





"Lincoln" e celalalt titlu la bataie cu "Argo" pentru Oscar. N-am nimic impotriva lui Spielberg. Am copilaria marcata intr-un mod cat se poate de pozitiv de ce i-a mai iesit de sub mana :) Dar, cu toata stima, am tot dezacordul pentru "Lincoln" ca best movie. E un film istoric ok, dar nu se remarca prin nimic special ca film (Daniel-Day Lewis a avut roluri mai bune orice s-ar zice), iar cliseele il omoara. Chiar la propriu = tot nu-mi pot scoate din minte ca dupa asasinat mai avem o cuvantare patriotica in jurul cadavrului. Fara comentarii.





"Silver Linings Playbook" e comedia pe categoria asta de anul curent, facand abstractie de valentele comice intentionate din "Django" si de cele neintentionate din "Miserables". Daca stau si ma uit insa la anii din urma si vad "The Descendants", "A Serious Man", "Juno", "Little Miss Sunshine" si lista poate merge mai departe ... cat o fi de decenta productia asta ca light romance, nu mai e nevoie sa ma intreb de ce mi se pare filmul asta overrated prin plasarea la best movie - pentru ca efectiv este.





"Zero Dark Thirty" incheie alfabetic lista. Poate daca nu apareau controversele in ceea ce priveste practicile din serviciile secrete U.S. filmul asta avea ceva mai multe sanse. Pe de alta parte, daca filmul asta era politically correct probabil nu mai era la fel de bun, si nu mai avea nici priza relativa care a prins-o cat de cat. A nu se intelege deci ca e cine stie ce capodopera, dar pentru mine cel putin e clar peste "The Hurt Locker" ( ca film, pentru acuratetea istorica, pastrez rezerve :) ).





Cam atat cu Oscarurile pe anul asta. Ca si in ceilalti sper ca n-am plictisit prea mult :) Next week, back to the regular movie entry ;)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu