duminică, 2 noiembrie 2008

The Hitcher (1986)





Am luat o pauza de la the usual academic duties vineri seara si am aruncat un ochi prin oferta "traditionala" de Halloween din programul TV in speranta ca gasesc ceva ce sa nu mai fi vazut deja. Asa am dat peste "The Hitcher" ... horror cik ... din '86 . Auzisem de un film mai nou cu acelasi titlu, aparut acum un an doi. Dupa ce-am aruncat un ochi si pe IMDb ca sa verific daca nu cumva urmeaza sa-mi pierd o ora si jumatate cu cine stie ce dezastru (sanse mari la genul asta in general), m-am lamurit ca varianta '86 e cea originala si cotata de altfel destul de bine, iar dupa ce l-am vazut as putea spune ca merita si mai mult...

Dupa cum am zis mai sus am avut ceva indoieli in start. Mi s-au risipit destul de repede in ciuda faptului ca filmul in primul sfert de ora are vreo doua scene ce par efectiv stupide. In primul rand, ca apreciere generala, daca la nivel de 1986 ar putea fi considerat horror, la nivelul anului curent nu cred ca iese din categoria thriller. Nu stiu ... desi nu se poate face o comparatie aproape sub nici un aspect, ca feeling de "horror" e clar sub "Shining" din 1980 de Kubrick. O comparatie s-ar putea insa face cu alt film clasic, etichetat in parte sub acelasi gen - "Duel" ( da, cik e horror - check IMDb :) if u don't believe me ). "The Hitcher" ca si multe alte filme preia o parte din tema principala (precum si alte elemente), din "duelul pe autostrada" regizat de Spielberg in '71 = random encounter a unui simplu calator cu un personaj sinistru si enigmatic in the middle of nowhere, care se dezvolta intr-o adevarata psihoza, sau obsesie, de partea celui din urma in special dar si de cealalta, cu diferenta ca primul ajunge intr-o pozitie de... vanat si al doilea de vanator.

Filmul are doua puncte remarcabile valoric in opinia mea. Primul e probabil unul din cele mai bune roluri in care l-am vazut pe Rutger Hauer (in perioada lui de glorie as putea zice). Nu pot sa zic daca e mai bun sau nu ca rolul din "Blade Runner" pentru ca a trecut ceva timp de cand am vazut filmul respectiv, dar oricum in cazul de fata e absolut perfect in pozitia personajului negativ. Nu ma consider un expert in privinta asta, ca si in oricare alta de altfel (de asta se cheama si blogul "critica neautorizata") dar am vazut destule filme si sincer, nu am prins foarte multe cazuri in care actorul sa se plieze atat de bine pe caracterul de psycho evil din scenariu - mai ales ca in cazul de fata e unul calm spre deosebire de sa zicem.. Joker din "Batman".

Al doilea aspect e imaginea de John Seale ("The English Patient", "Cold Mountain"). Ce pot sa zic aici e ca nu are absolut nici o legatura cu modul in care e lucrata in filmele din paranteza de mai sus, ceea ce e cat se poate de bine. N-o sa intru in detalii, pentru ca nu-i neaparat o opera de arta, dar filmul e turnat in asa fel incat tot ce pot sa zic e ca nu se simte sub absolut nici o forma lipsa de CGI (efecte) la nivel de an 1986 + nici nevoia de sange in exces pentru a crea o stare de tensiune (care de fapt in variantele contemporane e mai mult de dezgust). Imaginea din "The Hitcher" contribuie foarte mult la atmosfera generala in opinia mea + arata si o versatilitate, care nu-i intalnita prea des la altii, vis-a-vis de celelalte filme din portofoliul celui mentionat.

In incheiere am sa revin la faptul ca mai exista si cateva scene ce sunt cam hilare, si poate si o gaura, doua in scenariu. Trec insa destul de neobservate zic eu. Nu stiu daca filmul e neaparat unul care sa-ti placa, in sensul de sentiment. Asta nu schimba nimic din faptul ca e un film bun per ansamblu. De plictisit nu te plictiseste in mod sigur. De terminat bine... e relativ. Luat din perspectiva anului 1986 probabil poate sa para destul de dur. Adevarul e, asa cum am zis si in introducere ca la nivelul anului respectiv probabil incadrarea la categoria "horror" era normala, sigur nu si pentru ce se produce azi. Sincer ce ma priveste, totdeauna cand am sustinut ca genul asta e printre cele care le prefer m-am referit in special la filmele de pana in 2000. Dupa au cam cazut intr-o extrema ce nu prea are legatura decat cu folosirea excesiva de CGI si vopsea rosie... Ma rog, poate is eu prea nostalgic :)

Rating: 5 out of 5

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu