vineri, 4 februarie 2011

Oscar 2011 - Art Direction



Nu prea am chef de scris ... Am de furca cu niste "liver issues" mai vechi zilele astea se pare (nu, nu-i excesul de vodka, m-am lasat) si probabil ar trebui sa dorm (introul asta ar trebui sa functioneze si ca scuza pentru calitatea postarii in caz ca nu-i clar :-p). Da' mi-am cam facut planul pentru cate categorii pot sa acopar anul asta (cumva ori am reusit eu sa vad prea multe filme in vacanta de iarna, ori n-au fost ei prea flexibili in nominalizari), si se pare ca daca vreau musai sa scriu despre toate tre' s-o fac macar de doua ori pe saptamana. Sa vedem daca iese ...

Deci, daca pentru tura trecuta presupun ca VFX e destul de clar la ce se refera, la Art Direction poate ar fi cazul sa dau vreo doua detalii in plus. Art Direction = Production Design + Set Decoration - e o categorie de 2 in 1 cum ar veni. Production Design se refera la partea de aspect general vizual pentru un film si implica cam tot plecand de la locatiile de filmare pana la concept art facut pe hartie legat de cum ar trebui sa arate o scena. Din ce stiu eu, si sper ca nu bat campii prea tare, in general production designerul "functioneaza" ca legatura intre regizor, sau mai exact .. viziunea regizorului si ce-am zis mai sus, adica punere in practica + chiar si in alte departamente cum ar vfx, costume, etc spre exemplu. In sensul de coordonare pentru ca partea de look & feel a filmului sa n-o ia haisa din cauza ca responsabilii cu efectele au visat extraterestri verzi iar regizorul vrea albastri. Set Decoration presupune efectiv constructia scenografica a cadrului/locatiei de filmare = decoruri, recuzita, etc si evident e in stransa legatura sau subordonare mai bine zis cu partea de Production Design. N-am mai scris chestiile astea si anii trecuti ? ... Hmmm... nu mai stiu, in fine ... sa trec la nominalizari ...

"Alice in Wonderland" - daca la efecte am zis ca sta bine, cel putin dupa mine la art direction nu prea. Mi s-a parut excesiv de colorat si nici foarte unitar ca look chiar si pentru un film de Tim Burton (oare de ce nu ma mira ca e acelasi production designer ca la "Avatar"). Ma rog, cum am zis si data trecuta, si partea asta e cam in acelasi ton semi-haotic prin care subiectul se cam pierde. Na, ideea ca Alice is back to Wonderland ca sa o salveze de regina de cupa e acolo cam tot timpul, dar parca ar trebui cumva si scris intr-un colt de ecran chestia asta ca sa fii sigur ca nu uiti. La partea de set decoration treaba s-a facut in special on pc, deci cam tot intra la sectiunea de vfx ... Un clip cu una din putinele scene care mai are (poate) si ceva recuzita reala:





"Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1" - e fix pe dos ca Alice. Daca la VFX statea prost aici cred ca sta chiar bine. Si asta cred ca in principal din cauza ca au pastrat aceeasi echipa pentru Art Direction de la primul HP pana la ultimul. Si se poate observa ca in mare toata seria are vizual cam acelasi look & feel, cu ceva variatii date de imagine (unde din pacate n-au pastrat cel mai bun om). Se pastreaza acelasi ton intunecat la nivel de compunere a scenelor si partea de tensiune mai e completata si de locatiile alese, care adauga si destula variatie. Daca stau si ma gandesc partea de Art Direction cred ca e cel mai bun aspect din ultimul Potter. Dar are un concurent serios la categoria asta. Poate Part 2 prinde Oscarul daca mentine linia. Pana atunci un clip care zice ce-i cu "Deathly Hallows" din titlu si ne plimba un pic prin settingurile din HP al 7-lea:





"Inception" e concurenta serioasa de care ziceam mai sus si favoritul pentru Oscar aici dupa mine. Pe masura ce mai revad secvente din film parca imi vine sa zic mai multe iar, dar am mai scris o data, si cred ca o sa o las mai multe comentarii pentru ultima intrare Oscar related :) Mai la subiect, ca parte de scenografie e o simplitate in general care te tine pe bucata de real si se ajuta de efecte ca sa treaca dincolo. Iar la asta contribuie si locatiile - o diversitate care prinde extrem de bine si ca idee de fond de "totul e posibil intr-un vis". De la outdoor la indoor, de la soare la zapada, etc. Partea asta se vede si in clipul urmator.





"The King's Speech" a prins o droaie de nominalizari anul asta, dar nu stiu cate o sa se si concretizeze. E un film care se invarte ca subiect in jurul primilor ani ca monarh ai regelui George VI al Marii Britanii. Respectivul se pare ca a avut serioase probleme in ce priveste exprimarea verbala - sau mai exact se balbaia, urmand o terapie pentru o perioada destul de lunga cu ajutorul unui fost actor de teatru australian - zona pe care e axat si filmul. Mai multe legat de subiect, in intrari viitoare. In ce priveste partea de Art Direction l-as pune la acelasi nivel cu Alice dar nu din cauza ca nu-mi place rezultatul ci din cauza ca mi se pare mult prea comun. Da, avem ce si-a propus, e surprinsa bine perioada de prima parte a secolului XX, dar nu e primul film care face asta, si nici nu as putea spune ca o face intr-un mod deosebit. Imi vine in minte "Atonement" acum care a fost de asemeni nominalizat pentru categoria asta acum cativa ani si nu e foarte departe, ca si multe multe alte filme UK made. Au experienta in zona asta. Dar .. cum am zis, tocmai asta face ca lookul final sa se piarda printre altele. In plus filmul e axat cred 90% pe scene de interior, ceea ce scade iar un pic valoarea comparativ cu restul (mai putin Alice ...). O idee privind decorurile si ambianta perioadei in clipul urmator:





"True Grit" dupa mine e pe undeva intre "King's Speech" si "Harry Potter" ca Art Direction. Nu ma mai lungesc foarte mult cu detalii despre film - e un western despre care am scris acum cam o luna in urma pe blog. O sa mai revin probabil pe la ultima categorie cu aprecieri mai generale. Avand in vedere genul avem cam aceeasi caracteristica de la "King's Speech" = de a da un aer cat mai fidel cu o perioada trecuta, probabil un final de secol XIX aici, dar cu ceva in plus - avem scene multisoare la exterior. N-avem atata diversitate ca in Potter sau Inception dar oricum sunt si scene de noapte si de zi, si de padure si de pestera, si de campie = trecem prin destul de mult din relieful vestului salbatic :). Cam cum s-a reusit redarea atmosferei din perioada respectiva si la nivel de old west town .. see below:





Tura viitoare .. cred ca iau o pauza de la vizual si trec la sound ;)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu