marți, 22 februarie 2011

Oscar 2011 - Adapted Screenplay

As fi sarit de tot categoria asta. In general nu prea nimeresc aici cu predictiile (dar anul asta e easy :-p). Si motivul e destul de evident. Nu citesc scripturile ca n-am timp (by the way, in general sunt destul de scurte fata de ce asteptari ai avea, dar chiar si-asa ..). Iar de la script la ecran mai apar diferente, sau se mai pierd niste chestii. Si chiar daca cea mai mare pondere e data de cum arata storyul pus pe ecran, mai conteaza si cat de bine apare pe foaie si cat mai adauga regia la asta. Anul asta am apucat sa arunc un ochi fugitiv pe materialul scris = sa parsez cam cate o pagina din fiecare de la categoria adaptate weekendul trecut, deci o sa ma risc iar sa scriu :) Scurt, sper :-p si chiar daca o sa fie probabil cea mai boring entry din toate avand in vedere ca azi suntem la parte de literatura o sa merg pe citate in loc de clipuri :-p ...

"127 Hours" - e scriptul care mi se pare cel mai descriptiv din toate. Si cred ca e si cel mai original dintre adaptari, desi n-am citit cartea autobiografica de la baza. Dar ma indoiesc ca e compusa in proportie de mai mult de 50% din pasaje descriptive vis-a-vis de ce ar trebui sa ai in fata ochilor. Si ma repet a nu stiu cata oara ... e destula variatie pentru 127 de ore din viata unui individ prins sub un bolovan ca sa fie watchable. Din punctul asta de vedere eu il prefer printre restul desi trebuie sa recunosc ca nu cred ca e cel mai bun script.

INT. CANYON. C/U BOTTLE NECK
The bottle neck stares at Aron.

INT. CANYON. C/U ARON.
Aron’s eyes stare at the bottle neck.

INT. CANYON. NIGHT.
Aron shakes the bottle. Water splashes inside. Not much water. Puts the bottle back down. Moves to pop a contact lens out of his eye and into his mouth.

INT. ROPE BAG. PRE-DAWN.
In big close-up, an ant crawls across Aron’s face. His muscles twitch in response.

INT. ROPE BAG. PRE-DAWN.
Aron’s eyes, open a slit. That’s as much asleep as he gets. Targets some puffs of breath at the ant. Doesn’t work. Flicks the ant away with a finger. Eyes close again.


"The Social Network" - pe categoria asta, e probabil unul din cele mai sigure pariuri pentru Oscar. As vrea sa vad o surpriza, desi e greu de crezut. E cel mai lung script in primul rand si cel mai plin de dialog. Habar n-am cat reprezinta asta ca importanta dar se pare ca a avut destula ca sa fie suficient de premiat pana acum. Ca sa nu fiu totusi rau trebuie sa recunosc ca e un scenariu bun, desi ca story, cu exceptia de mai sus care e printre putinele, totdeauna m-au cam lasat rece filmele cu baza reala. Dar pentru originile Facebook cred ca era greu de scos ceva mai bun decat atat. E destul de dens si tensionat ca sa aduca a thriller pe ici pe colo, iar daca ar fi sa ma refer la dialoguri ca replici ar fi probabil pe primul loc la egalitate cu un titlu de mai jos.

ERICA
I have to go study.

MARK
You don't have to study.

ERICA

How do you know I don't have to study?!

MARK

Because you go to B.U.!

Erica stares at him...

MARK (CONT'D)

(beat)
Do you want to get some food?

ERICA

I'm sorry you're not sufficiently impressed with my education.

MARK

And I'm sorry I don't have a rowboat.

ERICA

I think we should just be friends.

MARK

I don't need friends.

ERICA

I was being polite, I had no intention of being friends with you.


"Toy Story 3" - nu stiu ce cauta aici. O sa continui micul meu boicot fara sa zic mai nimic. N-o sa ia Oscarul - asta e esential. Scenariul e ok pentru o animatie pe partea de comic desi erau optiuni mai bune, iar pe partea de drama e directia lacrimogena trademark Pixar. Ca sample prefer cealalta directie:

Rex sticks a finger in Buzz’s re-set hole.

WOODY

Okay, now what?

HAMM

All right, let’s see... “Caution: Do not hold button for more than five
seconds.”

Abruptly, Buzz BEEPS loudly, falls limp, face plants. The others all look at Rex. Rex lifts his finger.

REX
It’s not my fault!

Suddenly, Buzz leaps up, knocking the Toys off him. He
strides forward, flips his wrist radio.

SPANISH BUZZ

Bitácora Espacial -- Me he despertado de hipersueno en un planeta extrano.
(Star Log -- I’ve awakened from hypersleep on a strange planet.)

The Toys are speechless. Hamm glares at Rex.


"True Grit" - la fel ca si "The Social Network" sau poate chiar mai bine, la capitolul witty lines e excelent. Chestie care e specifica pentru Coen Brothers de altfel. Problema e ca nu are extraordinar de mult dialog, iar pentru pasajele descriptive nu-i chiar cel mai complex scenariu, cel putin dintr-o privire rapida aruncata peste el + ce se vede pe ecran + ce-am mai prins prin make-of-uri. Mi se pare ca mai mult decat scenariul a contat regia aici care a mai schimbat pe ici pe colo ce trebuia la momentul turnarii. Si in plus fata de astea e un script pana la urma care zice un wild west revenge story, care oricat s-ar zice ca e viziune proprie eu tot il consider un remake dupa prima adaptare. Si ma-ndoiesc ca primul script a fost uitat complet cand a fost scris cel curent - ideea fiind ca pentru un scenarist bun mi se pare mult mai easy sa scoata ceva de calitate bazat pe un film cu un story ok care s-a cam pierdut in negura vremii (a se vedea si Tarantino cu "Inglorious Basterds")

MR. GOUDY
Thank you, Mr. Barlow. In your four years as U.S. marshal, Mr. Cogburn, how many men have you shot?

MR. BARLOW
Objection.

MR. GOUDY
There is more to this shooting than meets the eye, Judge Parker. I will establish the bias of this witness.

JUDGE
Objection is overruled.

MR. GOUDY
How many, Mr. Cogburn?

COGBURN

I never shot nobody I didn’t have to.

MR. GOUDY
That was not the question. How many?

COGBURN

. . . Shot or killed?

MR. GOUDY
Let us restrict it to “killed” so that we may have a manageable figure.


"Winter's Bone" - cred ca e cel mai balanced scenariu calitativ = sta foarte bine la nivel descriptiv si la fel bine pe dialoguri. Din punctul meu de vedere e cel mai bun script de aici, desi cum am zis preferintele mele merg pe "127 Hours". Din pacate filmul e prea outsider fata de "The Social Network" ca sa aiba vreo sansa. Eu n-am mai vazut demult ceva care sa inspire mai multa tensiune, desi la asta contribuie multisor si regia. Dar daca arunci un ochi pe script poti sa vezi destul de clar cat de bine e descrisa o scena si ca viziunea scenaristica e cam ce vezi si pe ecran in final. Pe de alta parte regizoarea e si scenarista in cazul de fata :) deci n-a facut altceva decat sa-si pregateasca un plan mai detaliat pentru ce urma in etapa 2.

Baskin and Ree register Teardrop’s accusation. Baskin, apprehensive, makes eye contact with Ree and draws his pistol from the holster. Attempting to regain control, he taps the side of the truck with his gun.

SHERIFF BASKIN

I know you. I know your family. Get out of the car now.

Teardrop raises his rifle and rests it on the open window,
staring Baskin down in the side mirror. Baskin shifts uneasily, again looking to Ree.

TEARDROP

Is this gonna be our time?

Teardrop and Baskin hold each other’s eyes in the mirror as
Baskin slowly backs away, still brandishing his flashlight.


One more step until best movie - next time: directing

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu