joi, 17 februarie 2011

Oscar 2011 - Cinematography



Spre deosebire de data trecuta, despre imagine chiar imi place sa scriu. E evident aspectul care imprima cel mai mult din feelingul vizual al unui film (ma rog, uneori inaltat sau ingropat de montaj, dar despre asta data viitoare). Asa ca o sa fiu si mai scurt ca intro ca sa nu zic prea multe pe langa subiect :) si o sa trec direct la nominalizati:

Matthew Libatique pentru "Black Swan" - e directorul de imagine care a lucrat cred la cam toate filmele regizate de Aronofsky (mai putin "The Wrestler"). Cel mai bun cred ca ramane "The Fountain" dar "Black Swan" nu e departe. E povestea unei balerine dusa de obsesia fata de un rol undeva intre psihoza si schizofrenie. Iar imaginea de aici ajuta mult la crearea unei atmosfere care e un amestec de tesiune si "pure madness" ce devine din ce in ce mai greu de digerat pe masura ce filmul avanseaza. Remember "Shining" de Kubrick ? Poate cel mai bine e sa-l dau ca exemplu in ce priveste efectul imaginii de acolo in rezultatul final, decat sa bat campii cu alte caracterizari generale. Un pic mai la obiect, imaginea din "Black Swan" e rece, in tonuri inchise, cadre stranse (nu cred ca filmul are 10 minute in total in care campul vizual sa acopere un spatiu mai mare de 4-5 metri patrati maxim), camera e aproape de personaj, uneori chiar "legata" destule scene de exemplu fiind filmate dintr-o bucata in special in ce o priveste pe principala protagonista (one sample below). Dar, cu toate astea care ajuta mult feelingul de care ziceam, eu vad "Black Swan" pe undeva pe la mijloc intre nominalizati anul asta. Am mai zis-o :) a fost un an bun pentru film ...





Al doilea nominalizat si unul dintre cei doi principali favoriti e Wally Pfister pentru "Inception". Si aici, ca in multe cazuri de altfel avem o pereche, respectivul fiind directorul de imagine preferat de Nolan. De altfel, de la "Batman Begins" incoace, adica urmat de "The Prestige" si "The Dark Knight" a primit nominalizari pentru fiecare. Nici un Oscar insa. Personal, il consider un tip care lucreaza foarte bine, dar mai tot timpul ceva undeva lipseste ... Unele scene care ar trebui sa emane mai multa caldura mi se par mult prea seci si reci, asta la general vorbind, nu pentru "Inception". In "Inception" si in "The Prestige" cred ca se apropie cel mai mult de perfect, daca exista asa ceva. As ramane totusi cu un oarecare plus pentru "The Prestige" ca aspect vizual in rezultatul final, dar luand in considerare ca pe ansamblu filmul ala a fost mai putin pretentios ca "Inception" (si totusi .. scena palariilor :) ramane memorabila, with some credit for art direction). Ca sa n-o mai lungesc, are sanse mari la Oscar anul asta, dar cred ca totusi o sa mai astepte :) din pacate, pentru ca ceva imi zice ca imagine mai bine lucrata nu cred ca o sa mai vedem de la Pfister, cel putin atata timp cat pastreaza stilul curent = posibil cat timp lucreaza cu Nolan. In "Inception" cred ca a dat maxim pentru nivelul asta de productie ("The Prestige" e alta categorie). Aici e mult peste "The Dark Knight". Si asta inclusiv in scene fara mari pretentii in aparenta, like the next one - love the slow motion in the end :) - that's cinematography, not VFX like the water flood by the way (cu scuzele de rigoare for one additional click, din pacate 99% din ce-i pe YouTube from "Inception" e cu embeddingul disabled by request):





Danny Cohen pentru "The King's Speech" - habar n-am cine e. Nici macar cei de la BAFTA nu cred ca stiu cine e, unde vorba aia, filmul asta a fost la el acasa la propriu, figurat, etc, samd, luand tot ce se putea si acolo unde nu prea parea posibil = actrita in rol secundar, coloana sonora spre exemplu. Mi se pare destul de aiurea nominalizarea asta, avand in vedere ca au fost filme care probabil o meritau mult mai mult = "Shutter Island" sau "Ghost Writer". Ma rog ... nu e singura pentru ca mai avem unul. Care cred ca are chiar mai putine motive sa fie aici. Dar, revenind, si incercand sa fiu cat de cat fair, sunt cateva scene in "King's Speech" care sunt lucrate fain vizual - a se vedea plimbarea in parc, sau travellingul de pe scena finala cand camera urmareste personajul principal, si chiar unele cadre din timpul sedintelor de terapie. Totusi, cred ca in toate astea ajuta mult si montajul. Din pacate n-am putut sa gasesc nimic din exemplele date asa ca n-am la dispozitie ceva mai bun decat scena din pivnita de vinuri. E lucrata atent la compunerea umbrelor = imaginea e echilibrata, dar mai mult decat atat n-as putea zice ...





Jeff Cronenweth pentru "The Social Network" - e dupa mine complet in plus la categoria asta. E directorul de imagine care a turnat "Fight Club", dupa care, pana acum, n-a mai lucrat cu Fincher. Si cred ca imaginea din "Fight Club" a fost mai buna ca aici, desi nu tin minte nici acolo sa ma fi impresionat partea asta in mod deosebit. Ce e de mentionat la "The Social Network" pentru the final look e montajul, nu imaginea, dar cum am zis despre asta tura viitoare. Nici nu stiu altceva ce sa mai scriu. Daca mai sus am avut ceva exemple, aici n-am. Daca filmul asta ia Oscar pentru imagine, o sa stau la anul sa ma gandesc serios daca mai scriu despre categoria asta, pentru ca poate oi fi eu complet pe dinafara ( nu doar un pic :) ). Singura scena demna de mentionat (desi iar ... montajul) ar fi cea legata de cursa nautica:





Roger Deakins pentru "True Grit" - a ajuns la a noua nominalizare pentru Oscar, fara nici unul luat pana in prezent. N-am vazut doua din ele ("Kundun" si "The Man Who Wasn't There") dar dintre restul, cred fara discutii ca asta e cel mai bun film al carierei. Multa lume il considera unul din cei mai buni directori de imagine ai momentului, iar dupa "True Grit" cred ca incep si eu in sfarsit s-o cred. Tot multa lume a considerat ca trebuia sa ia un Oscar pentru "No Country for Old Men". Am zis-o si atunci (cred ca am proof pe blog :-p), o zic si acum, imaginea din "There Will Be Blood" a fost net superioara - si a luat meritat premiul. Aici insa e cu totul altceva, chiar daca ramane aceeasi colaborare cu the Coen Brothers ca regizori, si chiar daca avem ca locatii tot spatii deschise in mare parte. Sincer sa fiu e cu macar o clasa peste daca nu mai multe fata de ce am vazut in "No Country for Old Men". E cel mai bun film al anului trecut ca imagine, si ar fi sincer pacat sa rateze Oscarul, ceea ce totusi nu cred ca o sa se intample. Mai multe n-are sens sa mai zic eu, merita de urmarit clipul de mai jos, ar trebui sa fie destul de elocvent:





Back next time - keyword: montaj ;)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu