marți, 8 februarie 2011

Oscar 2011 - Sound Categories



Pana anul trecut eram foarte mandru de mine ca de nu mai stiu cand am reusit sa nimeresc castigatorii la macar una daca nu ambele din categoriile intre care multa lume nici nu stie care-i diferenta - sound editing si sound mixing. Pana anul trecut .. cand am dato-n bara complet. In consecinta anul asta o sa incerc sa vin cu o descriere din surse mai avizate pe langa aprecierile proprii, multumita in special unui grupulet de indivizi care au un site dedicat pentru "behind the scenes" in ce priveste sunetul in filme - SoundWorks Collection.

Dar inainte sa trec la nominalizari, hai sa mai recapitulez inca o data pe scurt ce-i cu sound editing si ce-i cu sound mixing. Prima categorie se refera la efecte sonore in special. Mai exact inregistrarea si prelucrarea sunetului din film sau gasirea de surse externe si preluarea de sample-uri pentru ce lipseste. Sound mixing presupune obtinerea trackului final, adica aducerea materialului live recorded + ce rezulta din munca de sound editing + coloana sonora, intr-o forma finala pentru urechea spectatorului. Desi suna aproape fix pe dos decat varianta engleza, cele doua categorii ar putea fi traduse ca efecte sonore (sau sunet pur si simplu) pentru sound editing si respectiv montaj sunet pentru sound mixing. In general, desi diferite, evident e destula legatura intre ele incat sa apara nominalizari comune. Sa vedem cum sta situatia anul asta ...

"Inception" are nominalizari la ambele categorii. La Sound Editing e destul de greu de zis anul asta. Avem o diversitate de efecte aici de la sursa care le produce pana la locatii, propagare sunet, chiar .. "time flow" effects pe sunet, etc. Daca ar fi sa merg pe impresia generala as putea zice ca e titlul favorit aici (si probabil asa si e), dar totusi preferintele mele merg in alta parte. La Sound Mixing e mai simplu. Aici sunt destul de sigur ca prinde Oscarul si dupa mine il si merita. Ar avea poate un singur rival pe categoria asta dar trackul final de sunet obtinut cred ca e unul din cele mai bune care le-am auzit in ultimii ani (nu chiar la nivelul la care a fost "Slumdog Millionare" dar oricum). E lucrat in asa fel incat sa simti si coloana sonora (care aduce mult la feeling), sa te izbeasca si cateva efecte la momentul oportun in urechi, si sa ai si partea de voice accentuata acolo unde e nevoie (ma rog, ce bat eu campii aici ar trebui sa fie regula generala pentru toate trackurile de sound :) dar in cazul asta chiar iese). Mai bine las clipul urmator sa dea detalii ( sorry, asta se pare ca nu vrea embedded, dar din ce e disponibil e probabil cel mai complet pentru sunetul de aici, so .. probabil merita un click in plus :) ):





"The King's Speech" are nominalizare doar pe partea de Sound Mixing, si cred ca pe categoria asta e cel mai aproape de "Inception", si poate chiar cu ceva sanse. La prima vedere nu pare cine stie ce, dar e un film care are ca obiectiv printre punctele principale sa prinda deficientele de vorbire ale lui George al VI-lea. Iar daca Colin Firth a facut o treaba destul de buna la capitolul balbaiala ca sa mai fie nevoie si de sound editing pentru asta, de obtinut ceva care sa prinda la urechile spectatorului e alta poveste. Iar tehnic vorbind eu cred ca modul cum e mixat trackul final e cea mai buna parte din film. Chiar si asa parca totusi nu-i suficient sa treaca peste "Inception". Din pacate n-am gasit nici un clip de la SoundWorks aici pentru mai multe detalii, dar am dat peste ceva destul de interesant. Numai ca cere auz distributiv si e si un big spoiler :) O comparatie intre discursul final din film si cel real - inca o chestie care adauga puncte la mixing = obtinere de replica cat de cat autentica (varianta din clip e trackul complet cu alternantele de coloana sonora si volum in functie de pe unde se pe plimba camera):





Despre "Salt" am vrut sa scriu asta vara cand l-am vazut .. inainte sa-l vad = il aveam ca intrare de principiu pt. blog in saptamana respectiva. N-am mai scris. Am cautat alternativa. Pentru ca dupa mine e cel mai slab film al lui Phillip Noyce ("The Quiet American", "The Bone Collector", "Clear and Present Danger", "Patriot Games", "The Saint", etc). Pe undeva pe la jumatate m-am prins de final, care mai lasa si loc de ceva continuare daca imi aduc bine aminte ca sa nu fie chiar final. Mai multe detalii despre subiect in clipul de mai jos. Are un oarecare aer de Cold War spy thriller, cum se faceau pe vremuri, dar e departe de cele mai bune titluri din zona asta. Revenind la Sound Mixing, unde are nominalizare, nu prea vad nimic extraordinar. E un film cu multa actiune si mixul cere lucru intr-adevar, dar dupa mine nu trece de ce avem in mod curent pe genul asta.





"The Social Network" are o nominalizare la Sound Mixing, care probabil pare cam la fel de neasteptata ca si "King's Speech". Totusi in povestea Facebook mixul final parca nu imi suna chiar asa de convingator. Da, avem o gramada de dialog, avem cateva scene cu background sonor zgomotos, dar rezultatul nu e ceva extraordinar. In plus, sincer sa fiu mixul final beneficiaza din plin aici de calitatea coloanei sonore (despre care o sa vorbesc tura viitoare) dar cam cum se si zice la un anumit punct in clipul urmator, la un moment dat sunetul se cam pierde din atentie, si se pierde si coloana sonora cu el.





"Tron: Legacy" e o nominalizare interesanta la Sound Editing, mai ales avand in vedere ca n-a prins VFX. Se pare ca s-a considerat ca la efecte audio sta mai bine. N-as putea zice ca e slab. Avem partea de voci robotizate + o gramada de pre-recordings prelucrate pentru efecte de la vehicule la explozii samd + ADR Automated Dialog Replacement = ca un dubbing/re-recording dupa filmare peste vocea originala, dupa cum zice clipul urmator. Si aici coloana sonora aduce mult la trackul final, si sincer mi-a parut rau ca n-am vazut Daft Punk printre nominalizatii de acolo, dar categoria de care vorbim aici nu e Sound Mixing ca sa taie din valoare. Poate sunt si un pic subiectiv avand in vedere ca mi-a placut filmul (facand abstractie de tot IT backgroundul care il am). Totusi, dupa cum ziceam la inceput, anul asta concurenta e destul de mare pe Sound Editing, si Tron cred ca pica pe undeva pe la mijloc.





"Toy Story 3" are o nominalizare pe Sound Editing. "Toy Story 3" e motivul pentru care eu duc un mic boicot anul asta si n-o sa scriu despre Best Animation, deci mai multe despre subiect alta data ca acum n-am chef. Ca efecte sonore totdeauna am fost de parere ca animatiile ar trebui plasate intr-o categorie speciala pentru ca e cu totul un alt nivel. Aici procentul din ce tine de sunet si vine din activitate de Sound Editing e covarsitor. Nu exista live recording asa cum ai intr-o scena dintr-un film normal. Dar cum ziceam, anul asta am o problema cu "Toy Story 3" :) deci n-o sa incep sa-l laud. Iar daca acum 2 ani "Wall-E" n-a luat Oscarul aici (chestie care mie mi s-a parut una din cele mai mari surprize pentru Oscar ever) nu prea vad sa se intample altfel anul asta...





La "True Grit" n-am prea multe de zis. Are nominalizari pe ambele categorii - si Sound Editing si Sound Mixing, dar ma indoiesc ca are sanse la vreuna. Pentru prima avem efectele uzuale pentru un western de la focuri de arma pana la tropait de cal. O secventa scurta se poate vedea/auzi si in clipul de mai jos (din pacate si aici e lipsa o intrare in detaliu de la SoundWorks). Ok, dar nespectaculos. Ca mix final suna foarte bine dar din nou avem aceeasi problema ca la "The Social Network". Cred ca e un castig marisor din efectiv ce se aude in coloana sonora (care nici macar n-a fost nominalizata), si mai putin din modul de integrare.





Si am ajuns si la ultimul titlu din lista asta lunga - "Unstoppable". Se pare ca dupa ce Tony Scott (care din punctul meu de vedere e printre cei mai buni action movie directors la momentul de fata) a cam dato-n bara cu remakeul la "Pelham 123", a schimbat macazul dar nu foarte departe - de la metrou, la suprafata. Alt film, alte trenuri, acelasi Denzel. Nu m-am dat niciodata in vant prea tare dupa filme "catastrofa" ca sa gasesc un termen rezonabil (= eruptii de vulcan, explozii in tuneluri, sfarsitul lumii la anul, etc.). Nici dupa filme based on real cases. Iar asta de fata le combina pe ambele = povestea unui tren cu substante total nesanatoase scapat de sub control. Dar spre surprinderea mea e acceptabil cu toata cantitatea de cheesy lines specifica, in doua cuvinte: adrenaline rush ! (cam ca un "Speed" pe sine). Si ghici ce mi se pare ca are una din cele mai importante contributii la asta - the sound effects. Nu e cine stie ce variatie, in mare avem sunete de tren peste sunete de tren, scrasnete, macazuri, sirene, etc. Dar is lucrate foarte fain in opinia mea = evident nu e doar live recording (cred ca e cea mai mica parte de altfel). Daca ar fi dupa mine, Oscarul s-ar duce aici pentru Sound Editing, dar "Inception" e destul de tare pe partea asta totusi. We'll see...





Tura viitoare - soundtrack section ...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu