sâmbătă, 12 februarie 2011

Oscar 2011 - Music - Score



Asa cum am zis in final tura trecuta, raman pe linia audio si azi o sa incerc sa trec prin nominalizarile pentru coloana sonora. Si cum in general am intro-uri prea lungi si boring hai sa intru direct in subiect ...

John Powell are prima nominalizare anul asta, pentru "How to Train Your Dragon", dintr-o cariera de compozitor care a inceput pentru big screen tocmai in '97 cu "Face/Off". Si "Face/Off" cred ca si ramane cel mai bun din tot CV-ul, filmul ala avand dupa mine una din cele mai bune coloane sonore pe care le-am auzit intr-un action movie. "How to Train Your Dragon" nu suna rau deloc insa. Avem un score care se pliaza foarte bine in primul rand pe cadrul de desfasurare = viking world. Ca rezumat e un melanj intre epic sound, influente nordice si classic animation music care presupune linie melodica mai lenta in general (dar aici e "saltata" de primele doua din enumerare). Rezultatul e excelent dar totusi cred ca avem alt castigator aici. Am scris anul trecut in aprilie cred ca o intrare cat se poate de elocventa la care rezumatul ar fi ca "How to Train Your Dragon" e pe undeva in top 5 animatii in ce ma priveste. Iar pentru anul trecut cred ca e si in top 3 ca film. Si as vrea sincer sa ia un Oscar anul asta, dar la alta categorie unde il merita mai mult ca aici :)





Primul din cei doi mari favoriti pentru categoria asta e Hans Zimmer pentru "Inception". Pentru mine personal e subiectiv, si as vrea ca Oscarul sa ajunga aici ( si chiar are sanse :) ). Din pacate n-am cum sa ma gandesc la "Inception" fara sa ma gandesc la "Ubik" de P.K.Dick ( stiu stiu .. am tot zis-o :) , si probabil o s-o mai reiau cand ajung la best movie :) ). Iar prin extensie fondul sonor din "Inception" se potriveste extraordinar cu P.K.Dick. Pot sa fac o recomandare, daca e cineva amator de SF bun si are in vedere vreodata sa puna mana pe o carte de mentionatul (cred ca se aplica si la altele, nu doar la "Ubik"), try read it ascultand soundtrackul din "Inception". Singura problema ar fi de potrivit trackurile in functie de cat de alerte sau lente sunt pe pasaje :) Eu nu pot sa descriu in cuvinte la ora la care scriu cred complet ce vreau sa zic, dar daca cineva incearca o sa se prinda. Pe scurt, si aplicat evident (si) la film, e coloana sonora care din punctul meu de vedere contribuie cel mai mult la feeling. Dar inca o data, e un pdv al unui fan declarat al genului de SF prezent aici :). Pe langa asta trebuie sa zic ca o serie de trackuri de aici compozitional dupa mine sunt o bijuterie. E ceva tipic Hans Zimmer. Mai jos am ales trackul de final ca exemplu. Daca il asculti cu atentie poti sa observi ca l-ai putea imparti intr-o serie de cateva trackuri distincte care se suprapun, cu puncte de start diferite. Fiecare are o linie melodica in looping (repetitie) si variaza numai pe parte de tonalitate in mare. Iar tot spilul e cum sunt combinate ca volum. Mi se pare absolut demential rezultatul ca efect avand in vedere ca tehnica nu e extraordinar de complicata la prima vedere (dar na .. nu-s expert). Aceeasi chestie se poate auzi si in tema de pe DaVinci Code tot de Zimmer - "Chevaliers de Sangreal" - acolo e chiar mai evident, sunt doar vreo 3-4 trackuri distincte in cel final (in caz ca inca nu-i clar despre ce vorbesc a se asculta "The Bell" de Mike Oldfield - e aproape ca un mic tutorial pentru tehnica de compozitie). Ok, prea multa vorba, mai bine :) ... :





Alexandre Desplat pentru "The King's Speech" mi se pare cea mai slaba nominalizare aici. Dupa mine e departe de restul de patru, desi n-as putea sa zic ca nu e in ton cu filmul = pastreaza o nuanta relativa sobra, nu foarte spectaculoasa, muzica care nu trebuie sa iasa foarte mult in evidenta. Ce mi se pare mai aiurea e ca Desplat, care mie a inceput sa-mi placa de la un timp (chiar daca mi se pare ca merge in ritm de una calda, una rece) a avut un soundtrack mult mai bun in "The Ghost Writer" anul trecut. Si a si fost nominalizat pe ici pe colo parca pentru compozitia de acolo. Mai multe nu prea am ce sa zic. Sonorul :





A. R. Rahman returns cu "127 Hours" dupa succesul cu "Slumdog Millionaire". Nu avem un soundtrack atat de bun ca acum doi ani - cand a fost exceptional, dar e bun. Am zis-o si in intrarea de pe blog despre film. Contribuie destul de mult la feeling, in special pe partea de tensiune. Dupa mine e pacat ca omul asta se pare ca nu prea compune pentru altcineva in afara de Danny Boyle ca regizor, in rest avand doar Bollywood movies in CV. Daca dupa "Slumdog Millionaire" n-a fost poate destul de clar ca se poate disocia de lalaiala indiana in ce compune, poate acu' o fi. As vrea sa-l mai aud si prin alte filme.





Si am ajuns si la ultima nominalizare - Trent Reznor (aka Nine Inch Nails) & Atticus Ross pentru "The Social Network". De Atticus Ross n-am mai auzit pana acum, dar ce e interesant e ca Trent Reznor e la primul film. A mai compus muzica de film si chiar si video games dar cel putin dupa IMDb nu mai are la activ nici o productie de cinema - lung metraj - pentru care sa fie titular pe post de compozitor. Cu toate astea, "The Social Network" cred ca are cele mai multe sanse anul asta la Oscar - cam 50.1% fata de 49.9% pentru "Inception" ( desi sper sa se inverseze cumva procentul pana la premii :) ). Daca ar fi totusi sa fiu cat de obiectiv si impartial pot, si eu cred ca as da Oscarul tot aici. Zimmer e bun pentru "Inception", si coloana sonora pentru mine cel putin da mai multa atmosfera filmului acolo decat aici. Dar asta se intampla in mare parte si din cauza mixajului final - a se vedea intrarea trecuta de pe blog. Mai exact sound mixingul din "Inception" pune in evidenta/trage in sus soundtrackul, pe cand in "The Social Network" incearca sa-l tina ceva mai discret. S-ar putea ca daca auzi soundtrackul separat de film sa ai surpriza sa nu iti aduci aminte sa fi auzit chiar toate bucatile cand ai vazut pelicula (desi au fost acolo). Chiar si asa reuseste sa contribuie multisor la aerul filmului. E un soundtrack lucrat in mare parte pe sintetizator, chestie care nu prea mai e mainstream/intalnita asa des de multisor. As putea zice chiar ca e cel mai bun soundtrack bazat pe sintetizator - electronic processed music de la Brad Fiedel incoace (desi evident nu e acelasi stil). Ca paranteza, pentru cine nu stie cine e Brad Fiedel (din pacate retras - avand in vedere ca asa cum am zis genul asta de coloana sonora nu se mai practica) e compozitorul cu care a lucrat James Cameron (pe vremea cand facea filme ceva mai putin albastre) = "Terminator" 1 si 2, "True Lies", "The Serpent and the Rainbow", "Fright Night", etc (ultimele doua n-au legatura cu Cameron dar sunt de referinta ca score). Revenind la "The Social Network" ...





Inchei cu mentiunea ca habar n-am cat o sa reziste linkurile de mai sus pe YouTube (copyright issues evident) - deocamdata merg. Data viitoare o sa incerc sa scriu vreo doua cuvinte despre supporting actors cred ...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu